טרקסין: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''טרקסין''', היה קיר בעובי אמה שמבדיל ב[[בית ראשון]] בין ה[[קודש]] ל[[קודש הקדשים]]. קיר זה היה בעובי אמה, ובגובה שלושים אמה. שמו היה '''טרקסין'''.<REF> [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=3&format=pdf בבא בתרא ג א.]</REF>.
'''טרקסין''', היה קיר בעובי אמה שמבדיל ב[[בית ראשון]] בין ה[[קודש]] ל[[קודש הקדשים]]. קיר זה היה בעובי אמה, ובגובה שלושים אמה. שמו היה '''טרקסין'''.<REF> [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=3&format=pdf בבא בתרא ג א.]</REF>.


ישנם שני דיעות<REF>מובא בתוס' שם.</REF> בפירוש המילה "טרקסין", דעת רבינו תם היא ש'''טרק''' הוא כמו טרוקי גלי<REF>ברכות דף כח. סגירת הדלת.</REF>, - ו'''סין''' הוי סיני, כלומר שהיה מפסיק וסוגר את הלוחות שנתנו בסיני, שהיו מונחות בארון שהיה בבית קדשי הקדשים. ויש המפרשים טרקסין פנים וחוץ שאותה אמה היתה ספק אם מקודשת פנים או חוץ, ולכך היו שם שתי פרוכת כדאמרינן ביומא<REF> נא:</REF>.
ישנם שתי דיעות<REF>מובא בתוס' שם.</REF> בפירוש המילה "טרקסין", דעת רבינו תם היא ש'''טרק''' הוא כמו טרוקי גלי<REF>ברכות דף כח. סגירת הדלת.</REF>, - ו'''סין''' הוי סיני, כלומר שהיה מפסיק וסוגר את הלוחות שנתנו בסיני, שהיו מונחות בארון שהיה בבית קדשי הקדשים. ויש המפרשים טרקסין פנים וחוץ שאותה אמה היתה ספק אם מקודשת פנים או חוץ, ולכך היו שם שתי פרוכת כדאמרינן ביומא<REF> נא:</REF>.


== הפרוכת שהיתה בבית שני במקום הטרקסין ==
== הפרוכת שהיתה בבית שני במקום הטרקסין ==

גרסה מ־17:51, 24 בפברואר 2010

טרקסין, היה קיר בעובי אמה שמבדיל בבית ראשון בין הקודש לקודש הקדשים. קיר זה היה בעובי אמה, ובגובה שלושים אמה. שמו היה טרקסין.[1].

ישנם שתי דיעות[2] בפירוש המילה "טרקסין", דעת רבינו תם היא שטרק הוא כמו טרוקי גלי[3], - וסין הוי סיני, כלומר שהיה מפסיק וסוגר את הלוחות שנתנו בסיני, שהיו מונחות בארון שהיה בבית קדשי הקדשים. ויש המפרשים טרקסין פנים וחוץ שאותה אמה היתה ספק אם מקודשת פנים או חוץ, ולכך היו שם שתי פרוכת כדאמרינן ביומא[4].

הפרוכת שהיתה בבית שני במקום הטרקסין

בבית שני לא היה אמה טרקסין, מפני שהיה גבוה יותר כנבואה -[5] גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון, ונחלקו האמוראים[6], אם גדולת הבית השני מהראשון היתה בבנין, או בשנים, שהרי הבית הראשון עמד רק 410 שנים, בעוד שהבית השני עמד 420 שנה, והגמרא מסיימת כי למעשה שני הדיעות נכונים, מכיון שהבית השני גם עמד יותר שנים יותר מהראשון - כנ"ל, וגם היה גבוה יותר, ולכן לא היה קיר בגובה אמה יכול להחזיק מעמד בגובה גדול כל כך, לכן תיקנו פרוכת, כמו שהיה במשכן.

מכיןו שלא ידעו אם קדושת המקום בו היה ה"טרקסין", אם יש לו קדושת הקודש או קדושת קדש הקדשים, לכן שמו שני פרוכות המבדילות בין הקודש לקדש הקדשים, וביניהם היתה אמה במקום בו עמדה הטרקסין.

הערות שוליים

  1. בבא בתרא ג א.
  2. מובא בתוס' שם.
  3. ברכות דף כח. סגירת הדלת.
  4. נא:
  5. חגי ב, ט.
  6. רב ושמואל ואמרי לה ר׳ יוחנן ור״א.