משתמש:שמואל חיים/שבתי צבי: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
שורה 2: שורה 2:
==תולדות חיים==
==תולדות חיים==


==קשרים עם [[הבעש"ט]] ו[[תנועת החסידות]]==
==תנועת השבתאות==
 
==עם [[הבעל שם טוב]]==
מסופר שכאשר סיפרו ל[[בעל שם טוב]] ששבתי צבי התנצר בכה באומרו:{{ציטוטון|שכל זמן שישנו אבר שיש לו איזה חיבור, אפילו אם הוא אבר המדולדל, אזי יש לו תקוה, משא"כ לאחרי שנכרת משרשו. – והרי המדובר כאן אודות מי שהי' במעמד ומצב שאין למטה הימנו!}}{{הערה|ראה שבחי הבעש"ט (הוצאת מונדשיין (ירושלים תשמ"ב)) ע' 157}}, [[הרבי]] הביא את הסיפור הזה כדי להראות את [[אהבת ישראל]] של [[רבותינו נשיאנו]], שגם יהודי כמו שבתי צבי הם ניסו לקרב אותו, אולם בהמשך השיחה מבהיר [[הרבי]] שגם מתי שמקרבים יהודים צריך לקרבם לתורה, ולא את התורה אליהם (היינו לתת להם להקל במצוות מסוימות){{הערה|תורת מנחם, תשי"ז, ח"ג, עמ' 114}}.
מסופר שכאשר סיפרו ל[[בעל שם טוב]] ששבתי צבי התנצר בכה באומרו:{{ציטוטון|שכל זמן שישנו אבר שיש לו איזה חיבור, אפילו אם הוא אבר המדולדל, אזי יש לו תקוה, משא"כ לאחרי שנכרת משרשו. – והרי המדובר כאן אודות מי שהי' במעמד ומצב שאין למטה הימנו!}}{{הערה|ראה שבחי הבעש"ט (הוצאת מונדשיין (ירושלים תשמ"ב)) ע' 157}}, [[הרבי]] הביא את הסיפור הזה כדי להראות את [[אהבת ישראל]] של [[רבותינו נשיאנו]], שגם יהודי כמו שבתי צבי הם ניסו לקרב אותו, אולם בהמשך השיחה מבהיר [[הרבי]] שגם מתי שמקרבים יהודים צריך לקרבם לתורה, ולא את התורה אליהם (היינו לתת להם להקל במצוות מסוימות){{הערה|תורת מנחם, תשי"ז, ח"ג, עמ' 114}}.



גרסה אחרונה מ־09:47, 3 בפברואר 2021

שבתי צבי ימ"ש (ט"ו אב ה'שפ"ו - י"ב תשרי ה'תל"ז), הינו ממשיחי השקר המפורסמים, ומקימה של תנועת השבתאות, הוא נתפס ע"י העותמנים שנתנו לו לבחור בין מיתה להתאסלמות, שבתי צבי בחר להתאסלם, בעקבות כך רבים ממאמיניו התאסלמו אחריו.

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

תנועת השבתאות[עריכה | עריכת קוד מקור]

עם הבעל שם טוב[עריכה | עריכת קוד מקור]

מסופר שכאשר סיפרו לבעל שם טוב ששבתי צבי התנצר בכה באומרו:"שכל זמן שישנו אבר שיש לו איזה חיבור, אפילו אם הוא אבר המדולדל, אזי יש לו תקוה, משא"כ לאחרי שנכרת משרשו. – והרי המדובר כאן אודות מי שהי' במעמד ומצב שאין למטה הימנו!"[1], הרבי הביא את הסיפור הזה כדי להראות את אהבת ישראל של רבותינו נשיאנו, שגם יהודי כמו שבתי צבי הם ניסו לקרב אותו, אולם בהמשך השיחה מבהיר הרבי שגם מתי שמקרבים יהודים צריך לקרבם לתורה, ולא את התורה אליהם (היינו לתת להם להקל במצוות מסוימות)[2].

פעם אחת הגיעה נשמתו של שבתי צבי ימ"ש, אל הבעש"ט בשביל שיתקן אותה, ושיוכל להתקשר אליו, הבעש"ט החל לתקנו ולתקשר אליו אלא כי אם באופן מתון מפני שהוא חשש ממנו, באחת הפעמים שהבעש"ט ישן הגיע נשמתו של שבתי צבי אליו והיא ונסתה לפתות אותו שישתמד, אולם הבעש"ט מיד תפס אותו והשליך אותו ל"שאול תחתיות", כאשר הסתכל הבעש"ט היכן הוא נמצא, הוא ראה שהוא ליד אותו האיש [3].

הבעל שם טוב התבטא פעם על שבתי צבי שהיה בו "ניצוץ משיח" (או ע"פ גרסא אחרת "ניצוץ קדוש") אולם הס"מ התלבש עליו ותפס אותו[4].

אדמו"ר הריי"צ כותב שהסיבה שהתנגדו להבעל שם טוב, זאת משום שגדולי ישראל חששו אז שזוהי כת חדשה כמו של שבתי צבי ימ"ש, וכל כוונת המתנגדים הייתה לשם שמים[5].

הערות שוליים

  1. ראה שבחי הבעש"ט (הוצאת מונדשיין (ירושלים תשמ"ב)) ע' 157
  2. תורת מנחם, תשי"ז, ח"ג, עמ' 114
  3. שבחי הבעש"ט, תשע"ז, עמ' 98 - 99
  4. שבחי הבעש"ט, שם, עמ' 99
  5. ספר השיחות, תרפ"ז, עמ' 208