משתמש:שמואל חיים/מכירת הבכורה ולקיחת הברכות: הבדלים בין גרסאות בדף
שמואל חיים (שיחה | תרומות) |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) |
||
שורה 13: | שורה 13: | ||
ה[[ראשונים]] דנים אודות השאלה, כיצד קנה [[יעקב]] את הבכורה, הרי אי אפשר לקנות "[[דבר שלא בא לעולם]]"{{הערה|ע"פ המובא ב[[מסכת קידושין]]}}? | ה[[ראשונים]] דנים אודות השאלה, כיצד קנה [[יעקב]] את הבכורה, הרי אי אפשר לקנות "[[דבר שלא בא לעולם]]"{{הערה|ע"פ המובא ב[[מסכת קידושין]]}}? | ||
ב[[מדרש]] מוסבר שקודם [[מתן תורה]] היה מותר לקנות "דבר שלא בא לעולם", אולם לאחר [[מתן תורה]] זה נאסר{{הערה|שם=קצוות|קצוות החושו, סימן קע"ח, סעיף י"ג}}, בעל ה"קצוות החושן" מביא שבאמת אי אפשר למכור את הבכורה, אולם אפשר להסתלק מהבכורה בדבריו ש"ולמה זה לי בכורה?", וכך יכל [[יעקב]] לקחת אותה{{הערה|שם=קצוות}}. | ב[[מדרש]] מוסבר שקודם [[מתן תורה]] היה מותר לקנות "דבר שלא בא לעולם", אולם לאחר [[מתן תורה]] זה נאסר{{הערה|שם=קצוות|קצוות החושו, סימן קע"ח, סעיף י"ג}}, בעל ה"קצוות החושן" מביא שבאמת אי אפשר למכור את הבכורה, אולם אפשר להסתלק מהבכורה בדבריו ש"ולמה זה לי בכורה?", וכך יכל [[יעקב]] לקחת אותה{{הערה|שם=קצוות}}.ה[[אור החיים]] מוסיף שבמכירה אי אפשר להעביר את הבכורה אולם ב[[שבועה]] אפשר, ולכן נשבע [[עשיו]] ל[[יעקב]] על הדבר הזה:"וישבע לו על הדבר הזה". | ||
ה[[אור החיים]] מוסיף שבמכירה אי אפשר להעביר את הבכורה אולם ב[[שבועה]] אפשר, ולכן נשבע [[עשיו]] ל[[יעקב]] על הדבר הזה:"וישבע לו על הדבר הזה". | |||
ע"פ [[תורת החסידות]], [[יעקב]] הוא זה שהיה הבכור האמיתי {{הערה|ע"פ המשל שמובא ב[[רש"י]], שיעקב היה ראשון ליצירה}}, כמו טיפה שהיא נכנסת לתוף שפופרת ראשונה ויוצאת אחרונה, ו[[יעקב]] רצה להיות בכור גם במציאות הגלויה{{הערה|שם=חסידות|[https://daat.org.il/shut/%D7%9E%D7%9B%D7%99%D7%A8%D7%AA-%D7%94%D7%91%D7%9B%D7%95%D7%A8%D7%94/ מכירת הבכורה ע"פ חסידות]}} | ע"פ [[תורת החסידות]], [[יעקב]] הוא זה שהיה הבכור האמיתי {{הערה|ע"פ המשל שמובא ב[[רש"י]], שיעקב היה ראשון ליצירה}}, כמו טיפה שהיא נכנסת לתוף שפופרת ראשונה ויוצאת אחרונה, ו[[יעקב]] רצה להיות בכור גם במציאות הגלויה{{הערה|שם=חסידות|[https://daat.org.il/shut/%D7%9E%D7%9B%D7%99%D7%A8%D7%AA-%D7%94%D7%91%D7%9B%D7%95%D7%A8%D7%94/ מכירת הבכורה ע"פ חסידות]}} |
גרסה מ־21:31, 29 בדצמבר 2020
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית. | |||
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים. |
הסיפור
במדרשי חז"ל
בתורת החסידות
בתורת החסידות מוסבר שהסיבה שבגללה יעקב זכה לברכות היה בזכות עקידת יצחק[1].במקום נוסף מבואר על ביאורו של רש"י שעיניו של יצחק כהו בשביל שיעקב יקבל את הברכות, ולכאורה למה הקב"ה לא גילה פשוט ליצחק שעשיו לא ראוי לקבל את הברכות? בתורת החסידות מבואר שמכאן לומדים אודות עד כמה יש להתרחק מלשון הרע, שהקב"ה לא רצה לדבר סרה על עשיו ולכן עיוור את יצחק[2].
הסיבה שבגללה רצה יעקב את הבכורה היא שהבכורים היו אלו שנועדו לעבוד בעבודת הקרבנות (ובבית המקדש), ויעקב רצה לזכות בכך (עד אז בשביל שיעקב הקריב קרבנות הוא היה צריך לבקש מעשיו שיקריב בשבילו, ומשום כך רצה את הבכורה לעצמו(. בנוסף, הוא האמין שבשל רשעותו של עשיו, אין זה מתאים כי הוא יעבוד בבית המקדש(בסופו של דבר, בשל חטא העגל, זכות העבודה במקדש נשללה מן הבכורות והועברה ללויים והכהנים).[3]
לפי הסבר אחר [4], מכיוון שהבכור נוטל פי שניים מירושת אביו, רצה יעקב לרכוש מעשיו את חלקו ולקבל אחר פטירת אביו פי שתיים מהירושה.
קניין הבכורה
הראשונים דנים אודות השאלה, כיצד קנה יעקב את הבכורה, הרי אי אפשר לקנות "דבר שלא בא לעולם"[5]?
במדרש מוסבר שקודם מתן תורה היה מותר לקנות "דבר שלא בא לעולם", אולם לאחר מתן תורה זה נאסר[6], בעל ה"קצוות החושן" מביא שבאמת אי אפשר למכור את הבכורה, אולם אפשר להסתלק מהבכורה בדבריו ש"ולמה זה לי בכורה?", וכך יכל יעקב לקחת אותה[6].האור החיים מוסיף שבמכירה אי אפשר להעביר את הבכורה אולם בשבועה אפשר, ולכן נשבע עשיו ליעקב על הדבר הזה:"וישבע לו על הדבר הזה".
ע"פ תורת החסידות, יעקב הוא זה שהיה הבכור האמיתי [7], כמו טיפה שהיא נכנסת לתוף שפופרת ראשונה ויוצאת אחרונה, ויעקב רצה להיות בכור גם במציאות הגלויה[3]
הערות שוליים
- ↑ לקו"ש, חלק ט"ו,עמ' 214
- ↑ לקו"ש,חלק ט"ו,עמ' 215
- ↑ 3.0 3.1 מכירת הבכורה ע"פ חסידות
- ↑ של רבי אברהם אבן עזרא
- ↑ ע"פ המובא במסכת קידושין
- ↑ 6.0 6.1 קצוות החושו, סימן קע"ח, סעיף י"ג
- ↑ ע"פ המשל שמובא ברש"י, שיעקב היה ראשון ליצירה