מהפכת סדום ועמורה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 11: שורה 11:


==ביאורי רבותינו נשיאנו==
==ביאורי רבותינו נשיאנו==
===ארדה נא ואראה===
ב[[תורת החסידות]] מבואר שאומנם אנשי סדום ועמורה חטאו מעשרים רעים אולם הקב"ה הסתכל על סוף מעשיהם ולראות אם בסוף הם יחזרו בתשובה{{הערה|ספר המאמרים תש"ג}}.
על הפסוק זה מפרש [[רש"י]]:{{ציטוטון|"ארדה נא לסוף מעשיהם"}}. ב[[תורת החסידות]] מבואר על זה שאומנם אנשי סדום ועמורה חטאו מעשרים רעים אולם הקב"ה הסתכל על סוף מעשיהם ולראות אם בסוף הם יחזרו בתשובה{{הערה|ספר המאמרים תש"ג}}.
 
[[רש"י]] כותב שרק סדום ועמורה נשפך עליהם אש וגפורית, אולם הערים אדמה וצבויים רק נהפכו{{הערה|רש"י על בראשית, י"ט - כ"ד - כ"ה}}, [[הרבי]] שואל על כך, שלמה נעשה הפרדה בין הערים, [[הרבי]] מסביר שהסיבה היא שבגלל שהערים אדמה וצבויים רק עברו עברות שבין אדם למקום{{הערה|ע"פ שמותם של המלכים}}, אולם הערים סדום ועמורה עברו גם על עברות שבין אדם לחברו{{הערה|לקו"ש, חלק ל"ה, עמ' 70}}.
 


===האף תספה צדיק עם רשע===
כשם שבן אדם רע, תמיד רואה רע בכל דבר, כך גם מנגד בן אדם טוב רואה טוב בכל דבר, [[אברהם אבינו]] ראה וחיפש באנשי סדום ועמורה את הטוב שבהם שיוכל לבקש עליהם רחמים, מפני היותו אדם טוב{{הערה|ספר המאמרים קונטרסים}}.


===ה' המטיר על סדום ועל עמורה גפרית ואש...ויהפוך את הערים האל ואת כל הככר ואת כל יושבי הערים===
על הפסוק:{{ציטוטון|ה' המטיר על סדום ועל עמורה גפרית ואש...ויהפוך את הערים האל ואת כל הככר ואת כל יושבי הערים}} מפרש [[רש"י]] שהערים
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=9105&CategoryID=1685
http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=9105&CategoryID=1685


[[קטגוריה:פרשת וירא]]
[[קטגוריה:פרשת וירא]]

גרסה מ־12:54, 27 בנובמבר 2020

חטאי סדום ועמורה

בימיו של אברהם אבינו כלל השטח את הערים סדום, עמורה צבויים, צוער ואדמה, חטאיהם של תושבי ערים אלו היו רעים, בתורה נאמר:"אנשי סדום רעים וחטאים לה' מאוד"[1] ו"חטאתם כי כבדה מאוד"[2].

במדרש ובתלמוד מתואר באנשי סדום היו מונעים מאורחים מלהגיע אליהם ולחלוק מהנחלים והאדמה שהיו בהם[3], ע"י כך שהיו מקצרים ומארכים את גופם של האורחים היו מנסים להיכנס לעירם, גם לאנשי עירם הם התייחסו שלא כהוגן, במדרש מסופר שהם חוקקו שאסור לעזור לעניים,ומי שעוזר נידון למוות[4], ביתו של לוט, פלוטית שנתן לאחד העניים אוכל נתפסה ע"י אנשי סדום ונידונה לשריפה, לפני שנשרפה היא התפללה וצעקה לה':"ריבונו של עולם! עשה משפטי ודיני!", צעקתה הגיעה עד לכיסא הכבוד,והקב"ה אמר:"ארדה נא ואראה אם כצעקתה – כצעקת הנערה הזו – עשו אנשי סדום"[5].

מהפכת סדום ועמורה

בתורה מתואר על ביקורם של המלאכים אצל אברהם אבינו, במהלך הביקור מודיעים המלאכים שהם הולכים להפוך את סדום ועמורה, אברהם אבינו מנסה להתחנן אל הקב"ה שיבטל את הגזירה בטענה שיתכן שישנו בסדום ועמורה כמה צדיקים ו"האף תספה צדיק עם רשע"[6], אברהם מנסה להציע מספר של צדיקים שיכולים להגן על העיר, אולם כל הצעה של מספר צדיקים דוח הקב"ה, שאין מספר צדיקים כאילו בסדום ועמורה, ובתגובה נכנע אברהם ומפסיק ושכנע.

המלאכים פונים לסדום שם הם מגיעים לביתו של לוט ומנסים להצילו, לוט מארח אותם בביתו אולם למחרת בבוקר מגיעים אנשי העיר לביתו של לוט ודורשים לקבל לידם את המלאכים[7], המלאכים מכים את אנשי העיר בסנוורים מצילים את משפחת לוט, ולבסוף הופכים את העיר, בתורה מתואר כך את הפיכת העיר:"ויהוה המטיר על סדם ועל עמרה גפרית ואש מאת יהוה מן השמים, ויהפך את הערים האל ואת כל הככר ואת כל ישבי הערים וצמח האדמה"[8].

ביאורי רבותינו נשיאנו

בתורת החסידות מבואר שאומנם אנשי סדום ועמורה חטאו מעשרים רעים אולם הקב"ה הסתכל על סוף מעשיהם ולראות אם בסוף הם יחזרו בתשובה[9].

רש"י כותב שרק סדום ועמורה נשפך עליהם אש וגפורית, אולם הערים אדמה וצבויים רק נהפכו[10], הרבי שואל על כך, שלמה נעשה הפרדה בין הערים, הרבי מסביר שהסיבה היא שבגלל שהערים אדמה וצבויים רק עברו עברות שבין אדם למקום[11], אולם הערים סדום ועמורה עברו גם על עברות שבין אדם לחברו[12].


הערות שוליים

  1. בראשית, יג, יג
  2. בראשית יח, כ
  3. בראשית יג, י, ובפירוש רש"י
  4. בראשית רבה מט.
  5. ילקוט שמעוני
  6. בראשית יח כג
  7. בראשית יט ד
  8. בראשית, יט, כג - כד
  9. ספר המאמרים תש"ג
  10. רש"י על בראשית, י"ט - כ"ד - כ"ה
  11. ע"פ שמותם של המלכים
  12. לקו"ש, חלק ל"ה, עמ' 70

http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=9105&CategoryID=1685