זרובבל: הבדלים בין גרסאות בדף
שלום עליכם (שיחה | תרומות) (מויקיפדיה בעיבוד המכלול, עם הוספות תורת החסידות) |
שלום עליכם (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''זְרֻבָּבֶל בֶּן-שְׁאַלְתִּיאֵל''' היה [[ראש הגולה]], אחד מ[[מנהיג]]י [[עם ישראל]] שלאחר [[חורבן בית המקדש הראשון]], אשר בנה את [[בית המקדש השני]] בשנת [[ג'תי"ב]]. | '''זְרֻבָּבֶל בֶּן-שְׁאַלְתִּיאֵל''' היה [[ראש הגולה]], אחד מ[[מנהיג]]י [[עם ישראל]] שלאחר [[חורבן בית המקדש הראשון]], אשר בנה את [[בית המקדש השני]] בשנת [[ג'תי"ב]]. | ||
==שמות אחרים== | ==שמות אחרים== | ||
ייתכן שהוא מוזכר ב{{ה|מקרא}} גם בשמו ה[[ממלכת פרס|פרסי]] '''[[ששבצר|שֵׁשְׁבַּצַּר]]'''{{הערה|עזרא א ח, א, יא | ייתכן שהוא מוזכר ב{{ה|מקרא}} גם בשמו ה[[ממלכת פרס|פרסי]] '''[[ששבצר|שֵׁשְׁבַּצַּר]]'''{{הערה|עזרא א ח, א, יא}}; דעות שונות גורסות כי ששבצר הוא דווקא שנאצר בן [[יהויכין]] [[מלך]] [[ממלכת יהודה|יהודה]] ואחרים. ישנה דרשה בחז"ל, כי [[נחמיה בן חכליה]] הינו זרובבל בן שאלתיאל. | ||
==ייחוסו== | ==ייחוסו== | ||
שורה 16: | שורה 15: | ||
וכמו במשל הזריעה והנטיעה הנ"ל שמכסין הגרעין בעפר הארץ ומשם יצמח, לאחר שה[[גרעין]] נרקב ונפסד ובטל לגבי כח הצומח אשר בארץ, וכח הצומח ההוא הוא שמגדל ומצמיח בריבוי ותוספת, כך הוא ענין הזריעה של ישראל בבבל לשרשם מ[[עולם התהו]] שהוא למעלה מבחי' [[עולם הבא]], והם היו אז בגלות בבל שמורה על בחינת זריעה באדמה, כפי שניכר במצב השפל שבו היו עם ישראל באותה שעה. | וכמו במשל הזריעה והנטיעה הנ"ל שמכסין הגרעין בעפר הארץ ומשם יצמח, לאחר שה[[גרעין]] נרקב ונפסד ובטל לגבי כח הצומח אשר בארץ, וכח הצומח ההוא הוא שמגדל ומצמיח בריבוי ותוספת, כך הוא ענין הזריעה של ישראל בבבל לשרשם מ[[עולם התהו]] שהוא למעלה מבחי' [[עולם הבא]], והם היו אז בגלות בבל שמורה על בחינת זריעה באדמה, כפי שניכר במצב השפל שבו היו עם ישראל באותה שעה. | ||
מאותה סיבה עצמה גם הנשיא | מאותה סיבה עצמה גם הנשיא נקרא זרובבל על שם זה, וזהו דבר ה' אל זרובבל{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/zz/oht/otb2/1/4/index.htm אור התורה בהעלותך ד"ה בהעלותך את הנרות]}}. | ||
==אזכורים בתנ"ך== | ==אזכורים בתנ"ך== | ||
זרובבל מוזכר ב[[ספר עזרא]], ב[[חגי]] וב[[זכריה הנביא|זכריה]] ובספר [[דברי הימים]] בתנ"ך. | זרובבל מוזכר ב[[ספר עזרא]], ב[[חגי]] וב[[זכריה הנביא|זכריה]] ובספר [[דברי הימים]] בתנ"ך. |
גרסה מ־14:08, 23 בנובמבר 2020
זְרֻבָּבֶל בֶּן-שְׁאַלְתִּיאֵל היה ראש הגולה, אחד ממנהיגי עם ישראל שלאחר חורבן בית המקדש הראשון, אשר בנה את בית המקדש השני בשנת ג'תי"ב.
שמות אחרים
ייתכן שהוא מוזכר במקרא גם בשמו הפרסי שֵׁשְׁבַּצַּר[1]; דעות שונות גורסות כי ששבצר הוא דווקא שנאצר בן יהויכין מלך יהודה ואחרים. ישנה דרשה בחז"ל, כי נחמיה בן חכליה הינו זרובבל בן שאלתיאל.
ייחוסו
זרובבל היה נצר ליהויכין ממלכי ממלכת יהודה; יש הסוברים שהיה נכדו ויש הסוברים שהיה נינו.
שמונת בני זרובבל הם: משולם, וחנניה ושלומית אחותם. וחשובה ואהל וברכיה וחסדיה, יושב-חסד.
פירוש שמו
פירוש השם "זרובבל" הוא "זרע מבבל", היינו: אדם שנולד בבבל. ישראל נקראו זרובבל על שם הפסוק "וזרעתיה לי בארץ", כי כמו שאדם זורע תבואה עד"מ בשביל התבואה שיצמח, כך ברצון ה' שיתוסף ויתרבה גילוי אלקותו ית' בעולם, זורע את ישראל שהן הן תבואתו ועי"ז יתגלה כבודו בריבוי ותוספת.
וכמו במשל הזריעה והנטיעה הנ"ל שמכסין הגרעין בעפר הארץ ומשם יצמח, לאחר שהגרעין נרקב ונפסד ובטל לגבי כח הצומח אשר בארץ, וכח הצומח ההוא הוא שמגדל ומצמיח בריבוי ותוספת, כך הוא ענין הזריעה של ישראל בבבל לשרשם מעולם התהו שהוא למעלה מבחי' עולם הבא, והם היו אז בגלות בבל שמורה על בחינת זריעה באדמה, כפי שניכר במצב השפל שבו היו עם ישראל באותה שעה.
מאותה סיבה עצמה גם הנשיא נקרא זרובבל על שם זה, וזהו דבר ה' אל זרובבל[2].
אזכורים בתנ"ך
זרובבל מוזכר בספר עזרא, בחגי ובזכריה ובספר דברי הימים בתנ"ך.
נאמר בספר עזרא, כי כורש מלך פרס הורה לששבצר (אשר אפשר שהוא זרובבל), בשנה הראשונה למלכותו, בהצהרת כורש להוביל את העולים הראשונים מבבל ליהודה לאחר השיבה מגלות בבל. זרובבל הוביל אז קבוצה של עשרות אלפי שבים ליהודה.
זרובבל מופיע כמנהיג העם בפרקי עזרא הראשונים אולם לאחר מכן אינו מוזכר יותר ולא מתוארת הסיבה להיעדרו. יתכן כי עקב עמימות זו כמו גם העובדה כי זרובבל הוא הנצר האחרון לבית דוד שמתואר בתנ"ך, זרובבל מופיע כמה פעמים במדרשי חז"ל שמתייחסים לאחרית הימים.
קישורים חיצוניים
- זרבבל בן שאלתיאל באתר דעת
הערות שוליים
- ↑ עזרא א ח, א, יא
- ↑ אור התורה בהעלותך ד"ה בהעלותך את הנרות