מרדכי הצדיק: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (added Category:תלמידי הבעל שם טוב using HotCat) |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) מ (החלפת טקסט – "׳" ב־"'") |
||
שורה 9: | שורה 9: | ||
בהיותו רבי מרדכי עצמו למדן גדול ומקובל, השתוקק להיות אצל בעל שם טוב מפורסם זה. | בהיותו רבי מרדכי עצמו למדן גדול ומקובל, השתוקק להיות אצל בעל שם טוב מפורסם זה. | ||
רבי מרדכי נסע אל הבעש״ט ושהה אצלו זמן ממושך. | רבי מרדכי נסע אל הבעש״ט ושהה אצלו זמן ממושך. הי' שבע רצון ממה שהשי״ת העניק לו דעה ישרה ללכת אל הבעש״ט. | ||
אבל נפשו היתה עגומה עליו על שלא ידע מקום מגורי חביריו הטובים מנוער, רבי [[יששכר דוב]] ורבי [[חיים פרוש]]. אילו ידע היכן הם נמצאים, | אבל נפשו היתה עגומה עליו על שלא ידע מקום מגורי חביריו הטובים מנוער, רבי [[יששכר דוב]] ורבי [[חיים פרוש]]. אילו ידע היכן הם נמצאים, הי' מודיע להם על מקום הימצאו, על מה שעיניו רואות, על החידוש הגדול בתורה ועל דרכי העבודה בעבודת הבורא שהוא רואה כאן. והוא יצא לדרך ארוכה על מנת לקראת חבריו | ||
==מייסדי החסידות ברוסיה הלבנה== | ==מייסדי החסידות ברוסיה הלבנה== |
גרסה מ־11:02, 27 ביולי 2020
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית. | |||
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים. |
רבי מרדכי הצדיק היה מתלמדיו הראשונים של הבעש"ט.
המכתב הארוך של הרבי הריי"צ לבתו הרבנית חיה מושקא נוסב ברובו עליו.
תחילת התקרבותו של רבי מרדכי להבעש"ט הייתה כאשר עבר לגור במקום מרוחק במחוז פודוליה, שם נודע לו, על הימצאו באותו מחוז – של בעל מופת גדול, ששמו הטוב ידוע בכל הסביבה. נוסף על כך הוא מקובל ולמדן גדול.
בהיותו רבי מרדכי עצמו למדן גדול ומקובל, השתוקק להיות אצל בעל שם טוב מפורסם זה.
רבי מרדכי נסע אל הבעש״ט ושהה אצלו זמן ממושך. הי' שבע רצון ממה שהשי״ת העניק לו דעה ישרה ללכת אל הבעש״ט.
אבל נפשו היתה עגומה עליו על שלא ידע מקום מגורי חביריו הטובים מנוער, רבי יששכר דוב ורבי חיים פרוש. אילו ידע היכן הם נמצאים, הי' מודיע להם על מקום הימצאו, על מה שעיניו רואות, על החידוש הגדול בתורה ועל דרכי העבודה בעבודת הבורא שהוא רואה כאן. והוא יצא לדרך ארוכה על מנת לקראת חבריו
מייסדי החסידות ברוסיה הלבנה
הרבי הריי"צ מספר על רבי מרדכי בכמה הזדמניות, ומהם בשני מכתבים שהגיעו לידנו ומכנה אותו כא' מהשלושה שעליהם "הושתו כרם החסידות ברוסיא הלבנה".
וכך הוא כותב באגרת מח' תמוז תרצ"ט:
"שלשה אנשים תלמידי ישיבת סמארגאן אשר היו הראשונים שהביאו תורתו והדרכתו של מורינו הבעש"ט נ"ע בשנת תק"י-י"ב בערך ברוסיא הלבנה, ואחד מהם הי' ר' מרדכי נ"ע אשר הוא הי' הראשון ביניהם אשר לסיבה מן הסיבות הלך לחבל וואהלין ושם שמע את שמע מורנו הבעש"ט נ"ע והלך למעזיבוז... דברי קדש מורנו הבעש"ט נ"ע עשו רושם אדיר על הר' מרדכי ויעזוב את מעזיבוז וילך לחפש את העילויים ר' ישכר דוב ור' חיים חבריו מלפנים בישיבת סמארגאן להודיעם את הדרך החדשה אשר קיבל בבית מדרשו של מורנו הבעש"ט נ"ע ואחר נדודים רבים מצא אותם ומהם – מהשלשה אלה – הושתו כרם החסידות ברוסיא הלבנה".
במכתב הארוך מתאר הרבי הקודם באריכות את החלקים של שני חבריו של רבי יששכר בער לחסידות, אך החלק של התקרבות רבי יששכר בער לא הגיע לידנו.
הרבי סיפר[1]: החסיד ר' מרדכי מהאָראָדאָק[2] נולד לאחרי כו"כ שנים שהוריו לא זכו לפרי בטן, עד שאביו קיבל ברכה מר' מרדכי הצדיק – מהצדיקים הנסתרים – שיוולד לו בן זכר, וצוה עליו לקראו בשם מרדכי, על שמו, עם היותו בחיים חיותו בעלמא דין. ר' מרדכי הנ"ל הי' מנכבדי החסידים של אדמו"ר האמצעי, ואדמו"ר האמצעי מינהו להיות משפיע בעיר האָראָדאָק.