שלמה מלוצק – הבדלי גרסאות

Pashute (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
Pashute (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
נקרא בפי אנשי זמנו ואחריו רבי שלמה לוצקיר, ובסוף ימיו חתם שמו בספריו ומכתביו שלמה מלויצק ולע"ע ח"פ (חונה פה) ק"ק סקאהל. היה בעל בית דפוס בקוריץ והראשון שהדפיס את ספרי האריז"ל ואח"כ ספרי החסידות על פי הוראת המגיד ממזריטש. הסתיר תחילה את שמו בעקבות שריפת הספרים שהוציאו החסידים, והיה חותם "רב פעלים מקבצאל".  
נקרא בפי אנשי זמנו ואחריו רבי שלמה לוצקיר, ובסוף ימיו חתם שמו בספריו ומכתביו שלמה מלויצק ולע"ע ח"פ (חונה פה) ק"ק סקאהל. היה בעל בית דפוס בקוריץ והראשון שהדפיס את ספרי האריז"ל ואח"כ ספרי החסידות על פי הוראת המגיד ממזריטש. הסתיר תחילה את שמו בעקבות שריפת הספרים שהוציאו החסידים, והיה חותם "רב פעלים מקבצאל".  


כתב את ספרו של המגיד "לקוטי אמרים" מגיד דבריו ליעקב על פי בקשת מורו, שעל ידי כך יצא טבעו של המגיד ממזריטש בעולם, לפי דברי רבי [[יעקב יצחק מלובלין]]. באותה הקדמה הוא כולל רבים מיסודות החשובים של החסידות, ומפליא את גדולתו של ה[[בעש"ט]] ומדריגותיו הנפלאות, ותורתו של תלמידו המגיד, ומדגיש את האמרה "לית אתר פנוי מיניה" והם עיקר מוביל בהבנתו את תורת רבו. (אלו גם ראשי תיבות שם משפחתו בחילוף אותיות).  
כתב את ספרו של המגיד [[מגיד דבריו ליעקב|"לקוטי אמרים" מגיד דבריו ליעקב]] על פי בקשת מורו המגיד ממזריטש, ולפי דברי רבי [[יעקב יצחק מלובלין]] (בהסכמתו לספר אחרי פטירת רבי שלמה) על ידי כך יצא טבעו של המגיד ממזריטש בעולם.  


מורו של רבי שלום מ[[בעלזא]] המכונה רבי שר שלום. רבי שר שלום היה נשוי לבת מתנגד והבריחתו בעד החלון על מנת לשמוע את לקחו של רבי שלמה. (הקדמה לספר מעשה רוקח, וכן ב'תולדות רבינו' שצורף לספרו דברת שלמה, הנכתב בידי ר' הלל וינד).  
בשתי הקדמות לספר זה כלל רבים מהיסודות החשובים של החסידות, והפליא את גדולתו של ה[[בעש"ט]] ומדריגותיו הנפלאות, ותורתו של תלמידו המגיד, והדגיש את האמרה "לית אתר פנוי מיניה" שהם עיקר מוביל בהבנתו את תורת רבו. (אלו גם ראשי תיבות שם משפחתו בחילוף אותיות).  


לימד את בעל התניא את סודות השמות הקדושים על פי בקשת המגיד, לקראת מציאת הפתרון המשלב את הכתב המקובל אז לפי ההלכה ואת כתב האריז"ל על פי תורת הסוד בכתב אדמו"ר הזקן.  
 
היה מורו של רבי שלום מ[[בעלזא]] המכונה רבי שר שלום. רבי שר שלום היה נשוי לבת מתנגד והבריחתו בעד החלון על מנת לשמוע את לקחו של רבי שלמה. (הקדמה לספר מעשה רוקח, וכן ב'תולדות רבינו' שצורף לספרו דברת שלמה, הנכתב בידי ר' הלל וינד).
 
לימד את הסופר רבי דוד את סודות השמות הקדושים על פי בקשת המגיד, לקראת מציאת הפתרון המשלב את הכתב המקובל אז לפי ההלכה ואת כתב האריז"ל על פי תורת הסוד. ופְּגָשׁוֹ האדמו"ר הזקן את הסופר, באניפולי, והתאימו שתי הפתרונות שמצאו זה לזה והיה לפלא.{{הערה|1=גרסאות שונות לכך [http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=35 במאמרו של הרב יהושע מונדשיין בשטורעם] משנת תשס"ח}}


לפי חוקרי חסידות, לאחר פטירת המגיד, רבי שלמה לוצקיר היה ממובילי התכנית להבאת המשיח בשנת תקמ"א - שלקראתה נעשו מאמצים בכמה מישורים:  
לפי חוקרי חסידות, לאחר פטירת המגיד, רבי שלמה לוצקיר היה ממובילי התכנית להבאת המשיח בשנת תקמ"א - שלקראתה נעשו מאמצים בכמה מישורים:  
שורה 24: שורה 27:


אחד מבני בניו, רבי שמואל אהרן פלאם, חזר מירושלים לדובצק עם רעיתו, לכהן כרב העיירה בעצם ימי תחילת מלחמת העולם השניה ונספה שם עם זוגתו וקהילתו. הי"ד.  
אחד מבני בניו, רבי שמואל אהרן פלאם, חזר מירושלים לדובצק עם רעיתו, לכהן כרב העיירה בעצם ימי תחילת מלחמת העולם השניה ונספה שם עם זוגתו וקהילתו. הי"ד.  
על פי הוראת [[הרבי]], הדפיסו [[קה"ת]] בשנת [[תשל"ג]], את הספר בהוצאה חדשה עם הוספות בעריכת הרב [[יהודה לייב גרונר]] והרב אהרן חיטריק. הוצאה זו נדפסה שוב בשנים לאחר מכן ([[תש"מ]], [[תשס"ג]], [[תשס"ה]]).
בשנת [[תש"ע]] נערך הספר מחדש על ידי הרב [[עמנואל שחט]] על פי הוראת הרבי אליו להתעסק בההדרת ספרי הבעש"ט והמגיד, ובעזרת הרב אהרן לייב ראסקין. וההוספות מההוצאות הקודמות סודרו ונדפסו מחדש בהרחבה.


== הערות ==
== הערות ==