אבא יסד ברתא: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 15: | שורה 15: | ||
ועל זה נאמר: "אבא יסד ברתא" - יסוד ושורש האותיות של ספירת המלכות הוא מ"אבא" - פנימיות חכמה - קדמות השכל, שהוא מדריגת ה"רצון" שלמעלה מהשכל. | ועל זה נאמר: "אבא יסד ברתא" - יסוד ושורש האותיות של ספירת המלכות הוא מ"אבא" - פנימיות חכמה - קדמות השכל, שהוא מדריגת ה"רצון" שלמעלה מהשכל. | ||
ראו גם [[ספירת החכמה]]. | ראו גם [[ספירת החכמה]], [[אבא עילאה]], [[אבא יסד ברתא]],[[אבא עילאה מקנן באצילות]], [[ל"ב נתיבות חכמה]], [[חכים ולא בחכמה ידיעא]],[[החכמה מאין תמצא]].. | ||
{{סגל}} | {{סגל}} |
גרסה מ־01:21, 7 ביולי 2016
"אבא יסד ברתא" הינו מאמר בזוהר. הכונה בזה היא שספירת החכמה היא שורש ספירת המלכות.
משמעות מאמר זה, ש"אבא" - בחינת חכמה של עולם האצילות, הוא היסוד והשורש של "ברתא" - (הבת של האב) היא בחינת ספירת המלכות.
והכונה לבחינת פנימיות החכמה הנקרא "קדמות השכל", שהיא למעלה מחיצוניות החכמה - חלק החכמה השייך לשכל הבינה, הנה, שם דוקא הוא שורש המלכות.
שאף על פי שהמלכות היא הספירה התחתונה מכל העשר ספירות, והיא בחינה מצומצמת מאד לעומת הספירות, שכל הספירות הן מהותיות, כל ספירה לפי ענינה, אבל ספירת המלכות - "דלית לה מגרמא כלום" (אין לה משל עצמה כלום), הרי כל ענינה רק לגלות את הספירות העליונות בבריאה, מכל מקום - שרשה גבוה מהספירות, והוא בקדמות השכל - פנימיות החכמה.
והמשל לזה הוא התהוות מבטא האותיות על ידי חמש מוצאות הפה - האח"ע מהגרון, גיכ"ק מהחיך, דטלנ"ת מהלשון, זסשר"ץ מהשניים, בומ"ף מהשפתיים.
והנה, השינוי במבטא האותיות (העיצורים) שנוצר על ידי השינויים הנעשים במוצאות הפה, אין מקורו בשכל וההכרה של האדם, שכאילו "מורה" למוצאות הפה להתנועע בתנועה מסויימת כדי לפלוט ולבטא עיצור זה או אחר, אלא מקורו ברצון הנפש שלמעלה מהשכל -קדמות השכל- שלפיו ינועו המוצאות ויווצרו אותיות.
וכך גם בנמשל, הנה ספירת המלכות (ברתא) נקראת בזוהר הקדוש בשם "פה", שממנה יוצאים ונמשכים "כב אותיות", שהן אורות אלקיים אשר מצירופיהם - נבראים כל העולמות.
ועל זה נאמר: "אבא יסד ברתא" - יסוד ושורש האותיות של ספירת המלכות הוא מ"אבא" - פנימיות חכמה - קדמות השכל, שהוא מדריגת ה"רצון" שלמעלה מהשכל.
ראו גם ספירת החכמה, אבא עילאה, אבא יסד ברתא,אבא עילאה מקנן באצילות, ל"ב נתיבות חכמה, חכים ולא בחכמה ידיעא,החכמה מאין תמצא..
- (חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")