משנה: הבדלים בין גרסאות בדף
(פיזור תמונות) |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[תמונה:משנה.JPG|left|thumb|250px|ששה סדרי משנה בהוצאת 'קהתי' עם פירוש רבינו עובדיה מברטנורא]] | [[תמונה:משנה.JPG|left|thumb|250px|ששה סדרי משנה בהוצאת 'קהתי' עם פירוש רבינו עובדיה מברטנורא]] | ||
ה'''משנה''' היא סיכום של מאמרי התנאים ושל מסורות תורה שבעל פה, אשר נערכה על ידי רבי יהודה הנשיא. המשנה הינה אחד החלקים המרכזיים ב[[תורה שבעל פה]], והיא מחולקת לששה סדרים: [[זרעים]], [[מועד]], [[נשים]], [[נזיקין]], [[סדר קדשים|קודשים]], [[סדר טהרות|טהרות]]. | ה'''משנה''' היא סיכום של מאמרי התנאים ושל מסורות תורה שבעל פה, אשר נערכה על ידי רבי יהודה הנשיא. המשנה הינה אחד החלקים המרכזיים ב[[תורה שבעל פה]], והיא מחולקת לששה סדרים: [[זרעים]], [[מועד]], [[נשים]], [[נזיקין]], [[סדר קדשים|קודשים]], [[סדר טהרות|טהרות]]. | ||
==ענינה== | ==ענינה== | ||
[[קובץ:ספר משניות של הרבי הרייצ.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ספר משניות של [[הרבי הריי"צ]] (כפי שמוצג בתערוכת [[ספריית אגודת חסידי חב"ד]]]] | |||
ב[[פרי עץ חיים]] מבואר כי [[קבלה]] הוא בעולם ה[[אצילות]], [[תלמוד]] הוא ב[[עולם הבריאה]], משנה הוא ב[[עולם היצירה]], ומקרא בעולם ה[[עשיה]]. מבואר שקבלה שהיא בעולם ה[[אצילות]] היא אינה מושגת מהותה, מה שאין כן משנה ותלמוד אשר בעולמות יצירה ובריאה, שמושג מהותם. כמו כן מבואר שדווקא מקרא ירד עד לעולם ה[[עשיה]], שעיקר המקרא הוא חמישה חומשי תורה הכתובים על ספר בדיו בעולם הגשמי. | ב[[פרי עץ חיים]] מבואר כי [[קבלה]] הוא בעולם ה[[אצילות]], [[תלמוד]] הוא ב[[עולם הבריאה]], משנה הוא ב[[עולם היצירה]], ומקרא בעולם ה[[עשיה]]. מבואר שקבלה שהיא בעולם ה[[אצילות]] היא אינה מושגת מהותה, מה שאין כן משנה ותלמוד אשר בעולמות יצירה ובריאה, שמושג מהותם. כמו כן מבואר שדווקא מקרא ירד עד לעולם ה[[עשיה]], שעיקר המקרא הוא חמישה חומשי תורה הכתובים על ספר בדיו בעולם הגשמי. | ||
גרסה מ־00:57, 10 באפריל 2016
המשנה היא סיכום של מאמרי התנאים ושל מסורות תורה שבעל פה, אשר נערכה על ידי רבי יהודה הנשיא. המשנה הינה אחד החלקים המרכזיים בתורה שבעל פה, והיא מחולקת לששה סדרים: זרעים, מועד, נשים, נזיקין, קודשים, טהרות.
ענינה
בפרי עץ חיים מבואר כי קבלה הוא בעולם האצילות, תלמוד הוא בעולם הבריאה, משנה הוא בעולם היצירה, ומקרא בעולם העשיה. מבואר שקבלה שהיא בעולם האצילות היא אינה מושגת מהותה, מה שאין כן משנה ותלמוד אשר בעולמות יצירה ובריאה, שמושג מהותם. כמו כן מבואר שדווקא מקרא ירד עד לעולם העשיה, שעיקר המקרא הוא חמישה חומשי תורה הכתובים על ספר בדיו בעולם הגשמי.
ששה סדרי משנה
המשנה מחולקת לשישה סדרים: זרעים, מועד, נשים, נזיקין, קדשים, טהרות. מבואר כי המנורה היא כנגד התורה, והיא מחולקת כנגד תורה שבכתב ותורה שבעל פה. שהקנה האמצעי הוא כנגד תורה שבכתב, ושישה הקנים היוצאים ממנה הם כנגד שישה סדרי משנה, שהם עיקרה של תורה שבעל פה.
חזרת משניות על פה
בהיום יום[1] מובא:"מען זאל זיך אויסלערנען משניות בעל פה כל חד לפום שעוריה דיליא, און געהן אין גאס און חזר'ן משניות, דערמיט וועט מען זוכה זיין צו מקבל זיין פני המשיח." תרגום מייידיש: שיתלמדו משניות בעל פה, כל אחד לפי הכמות שהוא מסוגל וללכת ברחוב ולחזור משניות, אזי יזכו לקבל פני המשיח.