חמש עשרה: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "ז"ל" ב־"") |
|||
שורה 13: | שורה 13: | ||
ולכן דוקא אצל [[שלמה]] היתה שלימות המלוכה בבנין [[בית המקדש הראשון]], כיון שהיה הדור הט"ו מ[[אברהם אבינו]]. | ולכן דוקא אצל [[שלמה]] היתה שלימות המלוכה בבנין [[בית המקדש הראשון]], כיון שהיה הדור הט"ו מ[[אברהם אבינו]]. | ||
וב[[ליל הסדר]] בפזמון "[[דיינו]]" אומרים ט"ו מעלות למקום עלינו. וב[[כתבי האר"י ]] מבואר שהם כנגד: חמשת פרצופי האצילות כפי שיש בהם ג' יסודות, ובכולם יחד - ט"ו יסודות. | וב[[ליל הסדר]] בפזמון "[[דיינו]]" אומרים ט"ו מעלות למקום עלינו. וב[[כתבי האר"י ז"ל]] מבואר שהם כנגד: חמשת פרצופי האצילות כפי שיש בהם ג' יסודות, ובכולם יחד - ט"ו יסודות. | ||
{{ערך מורחב|ערכים=[[שם י"ה]] · [[עשיר]]}} | {{ערך מורחב|ערכים=[[שם י"ה]] · [[עשיר]]}} | ||
{{מספרים}} | {{מספרים}} | ||
[[קטגוריה:מספרים]] | [[קטגוריה:מספרים]] |
גרסה מ־21:15, 2 בפברואר 2016
המספר חמש עשרה הוא בגימטריה י-ה (ט"ו), וזהו אחד משמות הקב"ה, והוא מאיר בחכמה.
זהו גילוי שלמעלה מסדר ההשתלשלות, ומי שמאירה אצלו בחינה זו (כמשה רבינו) הרי הוא עשיר, כלומר שיש לו הכל ועוד יותר, ולא נותר לו אלא לדאוג לאחרים. והיינו שיש לו את כל הדרגות ממלא וסובב ואפילו האור אין סוף שלמעלה מהסובב (שממנו באה אהבת בכל מאודך).
נאמר בגמרא ש"אין עשיר אלא בדעת", ומובנו כאן הוא: שלעשיר ישנה דעת עליון (שלמעלה יש ולמטה אין), ודרגה זו מקבלת מבחינת עתיק שהיא הדרגה התחתונה שבמאציל אין סוף ב"ה, ומפנימיות דרגה זו.
זוהי גם כן דרגת החכמה ובינה, כלומר, שלימות המוחין, ולכן בן חמש עשרה לגמרא, שיכול להתחיל להבין את הסברות שבה וכו'.
בט"ו בחודש הוא מילוי הלבנה, והיינו משום שמאיר אז שם י"ה שהוא ענין העשירות (אך אינו בשלמות עד הגאולה העתידה שאז יהיה בנין המלכות בשלימותו).
ולכן גם רוב המועדים (פסח, סוכות, חמשה עשר בשבט וחמשה עשר באב) חלים בט"ו בחודש שהוא ענין של גילוי אלקות.
ולכן דוקא אצל שלמה היתה שלימות המלוכה בבנין בית המקדש הראשון, כיון שהיה הדור הט"ו מאברהם אבינו.
ובליל הסדר בפזמון "דיינו" אומרים ט"ו מעלות למקום עלינו. ובכתבי האר"י ז"ל מבואר שהם כנגד: חמשת פרצופי האצילות כפי שיש בהם ג' יסודות, ובכולם יחד - ט"ו יסודות.
ערכים מורחבים – שם י"ה · עשיר |