פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 6,183 בתים ,  19:06, 12 באוקטובר 2015
:::המון המון תודה! אתר מעניין.--[[משתמש:Klm|Klm]] - [[שיחת משתמש:Klm|שיחה]] 13:11, 12 באוקטובר 2015 (UTC)
::::אני חושב שהמשתמש "הנחה" התבלבל מעט או לא הבהיר את עצמו די הצורך. יש נפש בהמית לכל יצור, החילוק הוא שהנפש הבהמית של היהודי יונק את חיותה מקליפת נוגה שמעורבת טוב ורע, והנפש הבהמית של גוי וחיה יונקת את חיותה משלש קליפות הטמאות. היצר הרע הוא רק החלק הרע שבנפש הבהמית. '''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' כ"ט בתשרי ה'תשע"ו, למניינם 14:09, 12 באוקטובר 2015 (UTC)
:::::אשמח להבהיר (לא התבלבלתי אלא שכנראה לא הבהרתי דיי וכשכתבתי 'חיות' פעם התכוונתי לאור אלוקי פעם התכוונתי לחיות בבריאה וד"ל) (רק להקדים (כמו שרמזת זאת בעצמך) כל רעיון ומושכל מכיל לפעמים כמה פרטים והנחות יסוד שלפעמים דורשים ביאור מורחב ועיון בפני עצמו אולם כאשר מבארים עניין חשוב בכדי לענות על דיון זה לא לסטות לעניינים צדדיים) חשוב להבהיר שהנושא פשוט ומובן אף שהטרמינולוגיה קצת חדשה ולא מוכרת לפעמים:
 
# הנחת יסוד הוא שהמציאות הראשונה היא מציאות הבורא שהוא [[קדמון]] (כלומר מציאותו לא התחדשה ונבראה, אלא קיימת וקדמונית)
# הבריאה נבראה על ידי הבורא וחיותה נובעת מהאור האלוקי השופע בה ומאיר בה להחיותה. (בזה נכללים כל הנבראים מהמלאכים ועד הנבראים השפלים שבעולמנו התחתון).
# יחס הנבראים לבורא אינו שווה ישנם שקרובים אליו ויש שרחוקים ממנו (כמובן שמצידו אין הבדל משום שאין דבר שחוץ ממנו. ורק מצד הנבראים יש הבדל כמבואר באריכות בפרות ואכ"מ (לבנתיים.. {{קריצה}}))
# בכדי להסביר זאת מבואר שהאור האלוקי המחיה את הבריאה התעלם קודם בתוך הקליפה שמציאותה מנגדת (שמשמעותה הפשוט שהיא כעין קליפה המסתירה על האור האלוקי שבתוכה - והאור האלוקי אינו נרגש בה. אפשר להמשיל את ההסתר להבדל בין אדם הלבוש בבגד שמציאותו מתגלית בבגד (ואדרבה הבגד מכבד וכו') לבין אדם שקשור בשק שהשק מסתיר עליו..) לאלוקות. (אופן הירידה של האור האלוקי עד שהתעלם בקליפה מכונה בתורת החסידות [[סדר השתלשלות]])
# בקליפה זו שני דרגות 1. שהאור האלוקי נרגש בה קצת 2 שהאור אינו נרגש בה כלל והיא כולה רע. (ועל זה כתוב שאופן השתלשלות הקליפות הוא שמהאור האלוקי הנמצא בקליפת נוגה הוא יורד לקליפה הנמוכה וזה גופא באופן של 'יניקה').
# ועל פי הנ"ל יוצא שבבריאה ישנם שלשה סוגים: 1. נבראים שהם קדושה - הם הנבראים שחיותם מהאור האלוקי בישירות (ומובן שבכדי שהאור האלוקי יאיר בנברא על הנברא להתאים לאור - ומבואר בספר התניא שהכלי (כך נקראת ההכשרה (בלשון החסידות והקבלה) של מציאות לקבל חיות מסויימת) לאור האלוקי הוא 'ביטול' כלומר כל מציאות ונברא שאינם חשים מציאות לעצמם אלא מרגישים ביטול לבורא ממילא מאיר בהם האור האלוקי (וזה דרך אגב נקרא גם 'השראת השכינה'). 2. סוג נוסף הוא נברא רגיל בעולמנו שהוא מקבל חיות מקליפה אולם קליפה זו היא קליפת נוגה וממילא: א. יש בה גם טוב. ב. אפשר לתקן אותה.. 3. ישנם נבראים שכל מציאותם הם רע (בדרך כלל הם כל הנבראים שהתורה אסרה את אכילתם וכיו"ב) משום שחיותם הוא מדרגת הקליפה הנמוכה שאין בה טוב כלל.
::ועכשיו לנפש האדם
לכל אדם יש נפש.... יש לו נפש בהמית (ושכלית) (ליהודי יש נפש נוספת שהיא הנפש אלוקית אולם הדיון שלנו עוסק בנפש הבהמית ש)בה 'לכאורה' אין הבדל בין יהודי ללא יהודי אולם על זה מבואר שגם בה יש הבדל בעוד הנפש הבהמית של הלא יהודי חיותה היא מהקליפה בלבד. (ולכן לא ימצא בה טוב והטוב הנמצא בה הוא רק לגרמיהו) נפשו הבהמית של היהודי היא מהקליפה העליונה - קליפת נוגה (שיש בה טוב טבעי)
(הראיה לזה היא מהגמרא שכל מי שאין בו תכונות אלו רחמנים וכו' אינו מבני ישראל ואילו תכונות אלו הם מצד הנשמה בלבד הרי שייך שלא יהיו ניכרים מפני הנפש הבהמית שמעלימה עליה)
 
אם נרצה לסכם יצא שבמדות טובות שהאדם עושה ישנם כמה סוגים: 1. (טוב הנובע משלש קליפות) 2. טוב של קליפת נוגה 3. וטוב של נשמה יהודית (יצר טוב).
(בהתמקדות על ההבדל בין סוגי הטוב שביהודי נקודת החילוק הוא שהטוב של הנפש הבהמית נובע (לא מתוך הרגש אלוקי אלא) מתוך הרגשה שללא החסד חסר במציאותו - שלימות מציאותו מחייבת שלא יתכן שיהי אדם שחסר לו בסמיכות אליו וכדומה.. לעומת מדת החסד האלוקית (שכאמור גדרה של האלוקי הוא 'ביטול') שאינה כלל השלמת מציאותו אלא שמתוך ביטולו לאלוקות והעדר הרגשת מציאותו הוא גומל חסדים על דרך מאמר חז"ל "מה הוא רחום אף אתה היה רחום מה הוא חנון אף אתה היה חנון וכו' " כלומר רחמיך יהיו מתוך כך שהוא רחום ולכן גם אתה).
 
הדיון התארך.. בכל אופן נכנסנו להרבה נושאים חלקם אפשר למצוא קצת הרחבה באתר זה.--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 16:06, 12 באוקטובר 2015 (UTC)
5,403

עריכות