תחיית המתים: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 37: | שורה 37: | ||
== קישורים חיצונים == | == קישורים חיצונים == | ||
*[[הרבי]], '''[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15828&hilite= | *[[הרבי]], '''[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15828&hilite=96e5cf6c-318f-4a71-985d-ba4943235d80&st=%D7%AA%D7%97%D7%99%D7%99%D7%AA+%D7%94%D7%9E%D7%AA%D7%99%D7%9D&pgnum=268 שערי גאולה ימות המשיח]''' - אתר hebrewbooks | ||
*הרב [[אריה קדם]], '''[http://chabad.co.il/?template=article&topic=75&article=384 תחית המתים]''' - {{חב}}. | *הרב [[אריה קדם]], '''[http://chabad.co.il/?template=article&topic=75&article=384 תחית המתים]''' - {{חב}}. |
גרסה מ־07:57, 27 בספטמבר 2015
תחיית המתים היא אחת מהטובות שיהיו לאחר ביאת משיח.
סדרה
מתי ארץ ישראל חיים תחלה, אחר כך מתי חוץ לארץ [1] ואחר כך דור המדבר וי"א האבות[2]. ר' שמעון אומר מתי ארץ ישראל חיים תחלה אחר כך מתי חוץ לארץ ואחר כך ישני חברון. והטעם פירש בספר אבקת רוכל [3] כדי שיקיצו ויעוררו על שמחה בראותם בניהם שקמו מקבריהם והארץ מלאה מכמה צדיקים וחסידים.
צדיקים קמים תחלה ואחר כך שאר בני אדם [4], מארי תורה ואחר כך מארי מצות [5]. ובמדרש איתא[6] שיקומו ויקראו אותם על שמם על פי סדר אלפא ביתא, אבל מי שיש בו מדת ענוה יעמוד תחלה.
האנשים שיהיו בזמן תחיית המתים
כתב רבינו סעדיה גאון [7] בעבור שהכתוב לא דבר בזה ולא רבותינו לא קבלו בזה קבלה, נחלקו בזה.
פרטי תחיית הגוף
אותו הגוף עצמו יקום לתחיה, וכמו שכתוב "יחיו מתיך", ולא אמר יברא. כי עצם אחד נשאר מן הגוף, ובזמן התחיה הקב"ה מרככו בטל התחיה, והעצם נעשה כשאור לעיסה וממנו נבנה כל הגוף[8].
אם ישנו ליום הדין אחרי שיחיו המתים
שלש דעות בענין זה:
א) אחר תחיית המתים יהיה יום הדין הגדול שבו כל האדם נדון כפי מעשיו [9]. ב) כל אדם נשפט תיכף למיתתו ואין מקום למשפט נוסף אחר התחיה. ומה שנמצא בכמה מקומות הבטוי יום הדין בזמן דלאחר התחיה - פירושו יום עונש ונקמה [10]. - ג) דעת האריז"ל, וז"ל: ואם תאמר מאחר שעברו על הנשמה הזאת יום הכפורים ויסורים ממרקים כו' ואחר כך גלגולים, למה לה לחזור ולהיות נדמית ביום הדין הגדול, ויש לומר כי יום הדין הגדול אינו אלא לאומות העולם.[11] ומוסיף על זה בספר נשמת חיים[12] זה: ואם תאמר ומה יהיה מאלו שימותו קרוב לתחיה ועדיין על ידי גלגולים או יסורים לא קבלו עונשן כו', אשיב שהדין נותן שתחת הזמן הארוך של משפטן יקבלו עונש כל כך עצום ומופלג בזמן קצר שיהי' איכות העונש תחת כמות הזמן, כדי שיזכו לחיי העולם הבא, והדברים האלו הם סתומים וחתומים וברוך היודע. עכ"ל. [13].
החיים אחר תחיית המתים
העולם הבא, יהיה אחר שיחיו המתים, ואין בו לא אכילה ולא שתיה ולא פריה ורביה ולא משא ומתן ולא קנאה ולא שנאה ולא תחרות אלא צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה [14] ואינן חוזרים לעפרם [15] וקיימים לעולמים.
ראו גם
קישורים חיצונים
- הרבי, שערי גאולה ימות המשיח - אתר hebrewbooks
- הרב אריה קדם, תחית המתים - תבנית:חב.
- הרב מנחם מענדל הראל, סדרת מאמרים באתר חב"ד אינפו
- מי יקום בתחיית המתים?, ז' אייר ה'תשע"ב
- האם ימותו שוב לאחר התחיה?, י"ד אייר ה'תשע"ב
- עולם הבא בשיטת הרמב"ם: נשמה ללא גוף, כ"א אייר ה'תשע"ב
- שיטת הרמב"ן בנושא גן עדן ועולם הבא, כ"ח אייר ה'תשע"ב
- הכרעת תורת החסידות בנוגע לעולם הבא, י"ד סיון ה'תשע"ב
- כיצד תספיק הארץ לכל הקמים בתחייה?, כ' סיון ה'תשע"ב
- האם המתים יקומו חולים או בריאים? - שיעור, י"א תמוז ה'תשע"ב
- קיום המצוות של הקמים בתחיית המתים- שיעור, כ"ד אב ה'תשע"ב
הערות שוליים
- ↑ ירושלמי כלאים פ"ט ה"ג (וכתובות שם).
- ↑ זוהר חלק א' קיג, א.
- ↑ ספר שני ח"ד.
- ↑ זהר שם קמ, א.
- ↑ שם קפב, א ובביאורי הזהר.
- ↑ הובא בספר אוהב ישראל בלקוטים פ' ברכה.
- ↑ בס' אמונות ודעות סוף מ"ז.
- ↑ זוהר חלק ב' כח, ב. וראה שם חלק ג' קסט, סע"א.
- ↑ רמב"ן בספר הגמול ועוד.
- ↑ מהר"י אברבנאל בספר מעיני הישועה מעין ח' תמר ז'.
- ↑ עכ"ל, הובא בספר נשמת חיים מאמר א' פי"ז.
- ↑ שם.
- ↑ בס' נשמת חיים שם האריך בראיות שהובאו לכל דעה מהנ"ל וסתירתן (תוכן דבריו הובא במדרש תלפיות ענף יום הדין).
- ↑ מסכת ברכות יז, א.
- ↑ סנהדרין צב, א.