פת ישראל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 17: שורה 17:
על פי הרבנות הראשית היתר זה הוא קולא בעת הצורך בלבד ולכן בארץ ישראל אין סיבה להתיר פת עכו"ם והרבנות אינה מאשרת יבוא כזה, גם אם נאפה בכשרות מוסמכת בחו"ל, שהרי בארץ ישראל יש שפע של פת ישראל.‏ובוודאי עם הרבנות הראשית מחמירה ל"כ"ש וקו"ח  חבד  [בישראל]]אבל גישת חבד בכל פרטי הדיניםאינו ידוע לי ובפרט דארצות הברית וכנראה מחמירים [ובנוגע לטיימרס וכד' יש מחלוקת עם נחשב כפת ישראל]
על פי הרבנות הראשית היתר זה הוא קולא בעת הצורך בלבד ולכן בארץ ישראל אין סיבה להתיר פת עכו"ם והרבנות אינה מאשרת יבוא כזה, גם אם נאפה בכשרות מוסמכת בחו"ל, שהרי בארץ ישראל יש שפע של פת ישראל.‏ובוודאי עם הרבנות הראשית מחמירה ל"כ"ש וקו"ח  חבד  [בישראל]]אבל גישת חבד בכל פרטי הדיניםאינו ידוע לי ובפרט דארצות הברית וכנראה מחמירים [ובנוגע לטיימרס וכד' יש מחלוקת עם נחשב כפת ישראל]
==בישול וגיעול==
==בישול וגיעול==
ועדיין לא באנו בפרטי האיסור דאפילו מתיר משום פת עדיין אסור משום בישול עכום [וגיעול]
ועדיין לא באנו בפרטי האיסור דאפילו מתיר משום פת עדיין אסור משום [[בישול עכום]] [ו[[גיעול]]]
{{הלכה}}
{{הלכה}}
==מקורות==
==מקורות==
התוכן [ולא הסגנון] נערך על פי ליקוטו של הרב לווין מגיד שיעור ד[[פאסטוויל]] בנושא זה
התוכן [ולא הסגנון] נערך על פי ליקוטו של הרב לווין מגיד שיעור ד[[פאסטוויל]] בנושא זה

גרסה מ־15:04, 20 באוגוסט 2015

ערך זה זקוק לעריכה: ייתכן שהערך סובל מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

דינים

פת עכו"ם הוא לחם שנעשה מאחד מחמישה מיני דגן, שנאפה על ידי אדם שאינו יהודי.

מתקנותיהם של חז"ל הם התקנות להרחקת יהודים מגויים שבכלל שמונה עשר דבר. אסרו את הלחם שלהם, את השמן, ואת היין, כדי שלא יתקרבו יותר מדי אחד לשני, כדי שלא יגיעו למצב של חתונה עם בנותיהם ואחר כך יעבדו עבודה זרה (שבת יז, עבודה זרה לו, א-ב).

האיסור תקף גם במקומות שבהם נראה שאין חשש של נישואין, כך, לדוגמה, גם כאשר לגוי אין בת, איתה קיימת אפשרות שיבוא היהודי להינשא.‏[דרכי משה והב"ח]

גזירה זו לא התפשטה בכל המקומות, ולכן יש כאלה שנוהגים לקנות פת מאופה גוי במקום שאין מאפייה של יהודים משום שהדבר נחשב כשעת הדחק=חיי נפש ויש חולקין מה הגדר של חיי נפש ואם רעב או לא [מאירי] כל זה מדובר אם קנה מחנות דאינו חשש חתנות דבמלאכתו הוא עוסק אבל סתם איש לא .


פת שנאפתה על ידי יהודי מכונה פת ישראל. כדי שתוגדר ככזו על פי ההלכה, מספיק שיהודי ידליק את התנור שבאמצעותו אופים את הפת, יכניס את הפת לתנור או יבצע כל פעולה שתגדיל את האש כמו הכנסת קיסם לתנור (בתנור המוסק באמצעות עץ, בתנור גז מספיק שיהודי יגביר קצת את הלהבות כדי שהפת תיקרא פת ישראל)[ויש אומרים שבאמצעות ההסקה זה סימן הכר ויש לו דין של פת ישראל]. הגברת האש על ידי יהודי עוזר רק במקרה של נחתום נכרי ולא בלחם ביתי .והכל בתר מעיקרו דאם אפאו נחתום וקנאו סתם גו הפת מותר מצד פת ישראל

חבד ברוסייה

בברית המועצות כמעט כל החסידים חוץ מבודדים אכלו מצד חיי נפש ולהעיר שבזוהר כתב לשלילה

בימינו אלה

על פי הרבנות הראשית היתר זה הוא קולא בעת הצורך בלבד ולכן בארץ ישראל אין סיבה להתיר פת עכו"ם והרבנות אינה מאשרת יבוא כזה, גם אם נאפה בכשרות מוסמכת בחו"ל, שהרי בארץ ישראל יש שפע של פת ישראל.‏ובוודאי עם הרבנות הראשית מחמירה ל"כ"ש וקו"ח חבד [בישראל]]אבל גישת חבד בכל פרטי הדיניםאינו ידוע לי ובפרט דארצות הברית וכנראה מחמירים [ובנוגע לטיימרס וכד' יש מחלוקת עם נחשב כפת ישראל]

בישול וגיעול

ועדיין לא באנו בפרטי האיסור דאפילו מתיר משום פת עדיין אסור משום בישול עכוםגיעול]

הבהרה: המידע בחב"דפדיה נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.

מקורות

התוכן [ולא הסגנון] נערך על פי ליקוטו של הרב לווין מגיד שיעור דפאסטוויל בנושא זה