אחד היה אברהם: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{פירוש נוסף|נוכחי= | {{פירוש נוסף|נוכחי=פסוק "אחד היה אברהם"|אחר=ספר בשם 'אחד היה אברהם'|ראו=[[אחד היה אברהם (ספר)]]}} | ||
בספר יחזקאל כתוב: '''"אחד היה אברהם וירש את הארץ וגו'"''' | |||
כמו כל דברי התורה והנבואה - כך גם פסוק זה - נלמד בכללות בשני פנים; [[נגלה דאורייתא]] ו[[פנימיות התורה]]. | כמו כל דברי התורה והנבואה - כך גם פסוק זה - נלמד בכללות בשני פנים; [[נגלה דאורייתא]] ו[[פנימיות התורה]]. |
גרסה מ־14:32, 24 באוקטובר 2008
בספר יחזקאל כתוב: "אחד היה אברהם וירש את הארץ וגו'"
כמו כל דברי התורה והנבואה - כך גם פסוק זה - נלמד בכללות בשני פנים; נגלה דאורייתא ופנימיות התורה.
על פי הנגלה - פסוק זה הוא חלק מדברי תוכחה לישראל, ובפנימיות הדברים הם דברי שבח לאבי האומה.
"אחד היה אברהם", ה"אחד" שבאברהם.
פירש אדמו"ר הצמח צדק: באברהם האיר בחינת ה' אחד בכל עניניו, דהיינו שהיה חדור ובטל לה' אחד בכל מציאותו. כי מאחר שהיה בבחינת "מרכבה" לה', והיינו, שהיה בטל אל ה' כמו שהמרכבה בטלה אל הרוכב עליה - המטה אותה כרצונו, ואין למרכבה שום רצון עצמי אחר, כך היה אברהם בטל לרצון ה' בכל ימיו ובכל אבריו, וכמו שכתוב "ואברהם זקן בא בימים" שכל ימיו היו עמו - שלמים ומלאים בתוכן אלקי - האמונה בא-ל אחד, שהוא התוכן שצריך למלא את כל ימי האדם, וכמו שכתוב: "ימים יוצרו ולו אחד בהם", שיצירת הימים מאת הקב"ה היא בשביל שה"אחד" יאיר בהם, וזאת היתה עבודתו של אברהם, ולפיכך - "אחד היה אברהם".
מקורות לעיון:
- (חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")