בחירה חופשית: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(כנ"ל)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''בחירה חופשית''' מושג המתאר את הבחירה החופשית של כל [[יהודי]] בקיום ה[[תורה ומצוות]]. משא"כ לגוי אין כל [[בחירה חופשית]] וכבר הוחלט מלמעלה מה יעשה.
'''בחירה חופשית''' פירושו הוא שכל [[יהודי]] יש בידו לבחור כיצד יתנהג אם בדרך הטובה של ה[[תורה ומצוות]] או ח"ו לא.


זהו ההבדל בין בני אדם לבין הבעלי החיים הפועלים על פי האינסטינקטים והאופן שבו נבראו ואין להם שליטה על מעשיהם והתנהגותם. משא"כ האדם שפועל על פי שכלו ורצונותיו ויש לו שליטה על התנהגותו.
גם ל[[אומות העולם]] שאינם [[יהודים]] אין בחירה חופשית אלא כל מה מעשיהם מתוכננים כבר מראש מלמעלה.
הכח והאפשרות של האדם לחזור ב[[תשובה]] ולשנות את אופן התנהגותו נובעת מהבחירה חופשית הניתנת לו מלמעלה,


==בחירה==
* כלומר שכאשר הקדוש ברוך הוא ברא את ה[[עולם]] הוא נתן ל[[יהודי]] אפשרות לבחור, האם הוא מעדיף את קיום ה[[תורה ומצוות]]-[[טוב]],
או שחס ושלום הוא בוחר בצד שלהפך-רע.


==ובחרת בחיים==
==ובחרת בחיים==
* ולזה מביא הקדוש ברוך הוא את הנתינת כח מלמעלה- ובחרת בחיים, ב[[תורה ומצוות]], שזה עזר מלמעלה מהקב"ה לקיום תורה ומצוות.


למרות שבידינו הבחירה אבל [[הקב"ה]] נותן לנו המלצה ועצה באיזה דרך לבחור, בדרך החיים היינו דרך ה[[תורה ומצוות]], כמו שכתוב '''"החיים והמוות נתתי לפניך... ובחרת בחיים"''' {{הערה| פרשת נצבים ל, יט.}}  ו[[רש"י]] על הפסוק כותב: "משל מאב האומר לבנו בחר לך חלק יפה בנחלתי, ומעמידו על החלק היפה ואמר לו את ברור לך"
כאשר [[הקב"ה]] אומר ל[[ישראל]] ובחרת בחים הוא נותן לכל [[יהודי]] את הכח לבחור בצד הנכון, אף שכלפי חוץ לפעמים נראה שיש יותר שפע וטוב בצד של ה[[קליפה]] וה[[סיטרא אחרא]] בכל זאת [[יהודי]] מצד עצמיותו וה[[ניצוץ האלוקי]] שבשנמתו הוא נמשך ל[[אלוקות]] ובוחר בחיים.{{הערה|ליקוטי שיחות חלק י"ט עמ' 271}}






{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]

גרסה מ־15:50, 16 ביולי 2013

בחירה חופשית פירושו הוא שכל יהודי יש בידו לבחור כיצד יתנהג אם בדרך הטובה של התורה ומצוות או ח"ו לא.

זהו ההבדל בין בני אדם לבין הבעלי החיים הפועלים על פי האינסטינקטים והאופן שבו נבראו ואין להם שליטה על מעשיהם והתנהגותם. משא"כ האדם שפועל על פי שכלו ורצונותיו ויש לו שליטה על התנהגותו.

גם לאומות העולם שאינם יהודים אין בחירה חופשית אלא כל מה מעשיהם מתוכננים כבר מראש מלמעלה.

הכח והאפשרות של האדם לחזור בתשובה ולשנות את אופן התנהגותו נובעת מהבחירה חופשית הניתנת לו מלמעלה,


ובחרת בחיים

למרות שבידינו הבחירה אבל הקב"ה נותן לנו המלצה ועצה באיזה דרך לבחור, בדרך החיים היינו דרך התורה ומצוות, כמו שכתוב "החיים והמוות נתתי לפניך... ובחרת בחיים" [1] ורש"י על הפסוק כותב: "משל מאב האומר לבנו בחר לך חלק יפה בנחלתי, ומעמידו על החלק היפה ואמר לו את ברור לך"

כאשר הקב"ה אומר לישראל ובחרת בחים הוא נותן לכל יהודי את הכח לבחור בצד הנכון, אף שכלפי חוץ לפעמים נראה שיש יותר שפע וטוב בצד של הקליפה והסיטרא אחרא בכל זאת יהודי מצד עצמיותו והניצוץ האלוקי שבשנמתו הוא נמשך לאלוקות ובוחר בחיים.[2]


הערות שוליים

  1. פרשת נצבים ל, יט.
  2. ליקוטי שיחות חלק י"ט עמ' 271