נהר דינור: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:
==מקורו==
==מקורו==
{{הדגשה|וכן מחנה גבריאל בכלל מדת היראה ומזיעתן של חיות יוצא נהר דינור על ראש רשעים יחול. פי' זיעתן הוא בחי' פסולת היוצא מהאש שהוא ממדת הגבורה שבמלאכים אלו. וכמו הזיעה היא יוצאת מכח החמימות שדוחה את הזיעה לחוץ. כך החמימות של המלאכים למעלה שעומדים ביראה ורתת כו'}}.
{{הדגשה|וכן מחנה גבריאל בכלל מדת היראה ומזיעתן של חיות יוצא נהר דינור על ראש רשעים יחול. פי' זיעתן הוא בחי' פסולת היוצא מהאש שהוא ממדת הגבורה שבמלאכים אלו. וכמו הזיעה היא יוצאת מכח החמימות שדוחה את הזיעה לחוץ. כך החמימות של המלאכים למעלה שעומדים ביראה ורתת כו'}}.
אולם הלשון בגמרא הוא: {{הדגשה|נפיק מזיעתן של חיות}}. ועל פי זה אומר הרבי המהר"ש כי המציאות של הדינים שבנהר היא מתחילה רק מזעתן של החיות שביצירה, שהרי בשרפים אין שייכת מציאות רע (שהם "עומדים ממעל לו").


==תפקידו==
==תפקידו==

גרסה מ־23:47, 13 באפריל 2013

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

נהר דינור - הוא נהר של אש (בארמית), ובו טובלים הנשמות והמלאכים בעלותם מדרגה לדרגה. וכן בו נידונות הנשמות בגהינום.

מקורו

"וכן מחנה גבריאל בכלל מדת היראה ומזיעתן של חיות יוצא נהר דינור על ראש רשעים יחול. פי' זיעתן הוא בחי' פסולת היוצא מהאש שהוא ממדת הגבורה שבמלאכים אלו. וכמו הזיעה היא יוצאת מכח החמימות שדוחה את הזיעה לחוץ. כך החמימות של המלאכים למעלה שעומדים ביראה ורתת כו'" .

אולם הלשון בגמרא הוא: "נפיק מזיעתן של חיות" . ועל פי זה אומר הרבי המהר"ש כי המציאות של הדינים שבנהר היא מתחילה רק מזעתן של החיות שביצירה, שהרי בשרפים אין שייכת מציאות רע (שהם "עומדים ממעל לו").

תפקידו

היינו כגון מדרגת ג"ע התחתון שאחר עוה"ז, שצ"ל נהר דינור מפסיק לטבול בו, כדי שישתכח ממנו כח הזוכר הגשמי.

שכיון שהוא זוכר גשמיות א"א לו להתענג בג"ע.
ולכן כשעולה מג"ע התחתון לעליון צ"ל ג"כ נהר דינור לשכוח ההשגה ותענוג שבג"ע תחתון
. . וכך יש אלפים מדרגות מדרגה אחר מדרגה עילוי אחר עילוי.
תורה אור יתרו דף סט, עמ' ג.

"ולמטה נעשה זיעה שהוא ענין ארס החום והכעס על ההיפך ועל ראש רשעים כי מאחר שמשיגים בגדולת א"ס ב"ה נעשה הרוגז על עוברי רצונו איך מלאו לבם כו'" .

כלומר, שבתחילה נהר דינור בהיותו קרוב לשרפים, הרי הוא מבררם באופן היותר נעלה, בדקות ודקות שבדקות. אך בירידתו למטה, נהפך הוא לדין קשה על ראשם של הרשעים; והוא דין הגהינום.

ואמנם גם לנשמות שבגן עדן הוא צער, אך לפום צערא אגרא, וכמה שמצטערים שכרם שיקבלו לאחר מכן, ועלייתם שיתעלו לאחר מכן היא מאוד גבוהה. "וכמשל הרוצה לכנס בהיכל המלך שלא יכנס עד שיצטער הרבה כמה ימים שלא יכניסוהו כו'. משום דכל עלי' צ"ל ירידה ושפלות תחלה לפ"ע העלי' דוקא" .

"וזהו אמיתית הטעם שא' על הרהורי עבירה שקשין מעבירה דעבירה עצמה תטהר ותזדכך מטומאתם בגיהנם אבל הרהורי העבירה שהוא מקיף לנפש לא תטהר ונק' לבושים צואים זהו שא' מלפפתו כו' שמלפף ומקיף לנשמה בלכתה מחומר הגוף רק בנהר דינור דוקא".