פנחס מנחם אלתר: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 14: שורה 14:
== ביקוריו אצל הרבי ==
== ביקוריו אצל הרבי ==
[[קובץ:מכתב הפני מנחם לרבי.jpg|ממוזער|250px|מכתב מהפני מנחם לרבי, כ' אייר תשל"ז]]
[[קובץ:מכתב הפני מנחם לרבי.jpg|ממוזער|250px|מכתב מהפני מנחם לרבי, כ' אייר תשל"ז]]
האדמו"ר ה'פני מנחם' ביקר עשר פעמים אצל [[הרבי]].
האדמו"ר ה'פני מנחם' ביקר עשר פעמים אצל [[הרבי]]. באחד הביקורים בא עם בנו הרב [[שאול אלתר]].


הפעם הראשונה בה ביקר אצל הרבי, היה ביום חמישי ד' אדר תשכ"ו, אז נכנס ל[[יחידות]] יחד עם הרב נחמן אלבוים, וזכה ליחידות ארוכה של כחצי שעה שהחלה בשעה 10:15.
הפעם הראשונה בה ביקר אצל הרבי, היה ביום חמישי ד' אדר תשכ"ו, אז נכנס ל[[יחידות]] יחד עם הרב נחמן אלבוים, וזכה ליחידות ארוכה של כחצי שעה שהחלה בשעה 10:15.


בשנת [[תשל"ט]] בא לרבי יחד עם מחותנו רבי מנשה קליין אב"ד אונגוואר. בשנת [[תשמ"ב]] בא לרבי לביקור. בתוך הדברים שידל הרבי את רבי פנחס מנחם לאסוף בעצמו כספים עבור מוסדותיו{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15995&st=מנחם+אלתר&pgnum=176&hilite=acbc7caa-7931-4e4e-9c5f-efb4902888a2 התוועדויות תשמ"ב עמ' 676].}}. בנוסף דיברו על הצורך בהקמת מוסד "בית יעקב" ברוח החסידית, במצוות כתיבת [[ספר תורה]] בזמנינו ובחשיבות לקנות אות בספר תורה.
בשנת [[תשל"ט]] בא לרבי יחד עם מחותנו רבי מנשה קליין אב"ד אונגוואר. בשנת [[תשמ"ב]] בא לרבי לביקור. בתוך הדברים שידל הרבי את רבי פנחס מנחם לאסוף בעצמו כספים עבור מוסדותיו{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15995&st=מנחם+אלתר&pgnum=176&hilite=acbc7caa-7931-4e4e-9c5f-efb4902888a2 התוועדויות תשמ"ב עמ' 676].}}. בנוסף דיברו על הצורך בהקמת מוסד "בית יעקב" ברוח החסידית, במצוות כתיבת [[ספר תורה]] בזמנינו ובחשיבות לקנות אות בספר תורה.
באחד הביקורים בא עם בנו הרב [[שאול אלתר]].


בשנת [[תשמ"ג]] בא ל[[יחידות]] לרבי, ודיבר עמו בשיחה עמוקה על נצחיות התורה{{הערה|1=[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=110717 וידאו מהפגישה], [http://haoros.com/about/ קובץ אהלי תורה].}}. בהגיע זמן תפילת ערבית הרבי סיים את היחידות ויצא אל ה[[זאל הקטן]] כשראה ה'פני מנחם' שהרבי נכנס לתפילת ערבית החליט אף הוא להיכנס פנימה ולהתפלל יחד עם הרבי. שליח הציבור החל את תפילתו ב'והוא רחום', אמירת קדיש וברכו וכו'. ולאחר אמירת ברכו הרבי פנה לשבת על הספסל הקבוע עליו היה יושב אלא שאז הבחין שה'פני מנחם' עומד. הרבי סימן לו שיתכבד לשבת, אך הוא סירב ענוותנותו וסימן לרבי בשתי ידיו שיואיל ליישב ולא יפציר בו לשבת כי נוח לו לעמוד. הרבי לא נענה לבקשתו והמשיך לעמוד בין הספסל והשולחן כאילו אומר לו שלא יתיישב עד אשר ישב גם הוא. כשהבין הפני מנחם שהרבי עומד וממתין לו, נכנע והסכים לשבת בספסל שגררו מחדר שני לעברו. רק לאחר שהתיישב הואיל גם הרבי לשבת והיה זה בסמיכות לסוף ברכת אהבת עולם{{הערה|מפי הרב [[שמעון אייזנבך]] שנכח במקום.}}.
בשנת [[תשמ"ג]] בא ל[[יחידות]] לרבי, ודיבר עמו בשיחה עמוקה על נצחיות התורה{{הערה|1=[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=110717 וידאו מהפגישה], [http://haoros.com/about/ קובץ אהלי תורה].}}. בהגיע זמן תפילת ערבית הרבי סיים את היחידות ויצא אל ה[[זאל הקטן]] כשראה ה'פני מנחם' שהרבי נכנס לתפילת ערבית החליט אף הוא להיכנס פנימה ולהתפלל יחד עם הרבי. שליח הציבור החל את תפילתו ב'והוא רחום', אמירת קדיש וברכו וכו'. ולאחר אמירת ברכו הרבי פנה לשבת על הספסל הקבוע עליו היה יושב אלא שאז הבחין שה'פני מנחם' עומד. הרבי סימן לו שיתכבד לשבת, אך הוא סירב ענוותנותו וסימן לרבי בשתי ידיו שיואיל ליישב ולא יפציר בו לשבת כי נוח לו לעמוד. הרבי לא נענה לבקשתו והמשיך לעמוד בין הספסל והשולחן כאילו אומר לו שלא יתיישב עד אשר ישב גם הוא. כשהבין הפני מנחם שהרבי עומד וממתין לו, נכנע והסכים לשבת בספסל שגררו מחדר שני לעברו. רק לאחר שהתיישב הואיל גם הרבי לשבת והיה זה בסמיכות לסוף ברכת אהבת עולם{{הערה|מפי הרב [[שמעון אייזנבך]] שנכח במקום.}}.
שורה 26: שורה 24:
ב[[י"ג באדר א']] [[תשד"מ]], ביקר הרב אלתר אצל הרבי, והרבי עוררו ללמוד גם את המסכתות שאין עליהם גמרא במסגרת לימוד ה[[דף היומי]] ב[[ירושלמי]]; לאחר שה[[מניח]]ים הכניסו את הדברים להגהה, כתב הרבי בראש השיחה: {{ציטוטון|נזהרתי לדבר בתור '''הצעה''' – '''ושונה''' והפכה לפקודה וכו' וכו'!!}}{{הערה|[https://drive.google.com/file/d/0B_UwzYOTIwDTWWRpdERFMW1iZzg/view?resourcekey=0-ODo-4V02nLXHXqCMM8k0yw צילום ההגהה], בתקיית גוגל דרייב של אפליקציית [[מפתח]].}}.
ב[[י"ג באדר א']] [[תשד"מ]], ביקר הרב אלתר אצל הרבי, והרבי עוררו ללמוד גם את המסכתות שאין עליהם גמרא במסגרת לימוד ה[[דף היומי]] ב[[ירושלמי]]; לאחר שה[[מניח]]ים הכניסו את הדברים להגהה, כתב הרבי בראש השיחה: {{ציטוטון|נזהרתי לדבר בתור '''הצעה''' – '''ושונה''' והפכה לפקודה וכו' וכו'!!}}{{הערה|[https://drive.google.com/file/d/0B_UwzYOTIwDTWWRpdERFMW1iZzg/view?resourcekey=0-ODo-4V02nLXHXqCMM8k0yw צילום ההגהה], בתקיית גוגל דרייב של אפליקציית [[מפתח]].}}.


בעת שהתפרסמה תקנת הרבי ללימוד הרמב"ם היומי, בשנת תשד"מ, הסדיר ה"פני מנחם" את לימודו היומי מני אז בהתאם למחזור הלימוד של ג' פרקים ליום. מכיוון שהתעמק מאוד בלימודו, ובירר רבות את שיטות הראשונים והפוסקים והמסתעף להלכה, הרי שהתארך לימודו לעומת התקצרות הזמן, ולכן עבר ממסלול הלימוד של ג' פרקים שבו החל, למסלול הלימוד של פרק אחד ליום. כחלוף שנים, למד בכל יום את שלושת המסלולים ברמב"ם: ג' פרקים ליום, ועוד פרק מהמסלול של פרק ליום, וכן את המסלול של ספר המצוות לרמב"ם. ("הפני מנחם", פרקי חיים, תורה-תפילה, תשע"ה, עמ' קטו, מפי בנו הגרד"ח אלטר).
בעת שהתפרסמה תקנת הרבי ללימוד הרמב"ם היומי, בשנת תשד"מ, הסדיר ה"פני מנחם" את לימודו היומי מני אז בהתאם למחזור הלימוד של ג' פרקים ליום. מכיוון שהתעמק מאוד בלימודו, ובירר רבות את שיטות הראשונים והפוסקים והמסתעף להלכה, הרי שהתארך לימודו לעומת התקצרות הזמן, ולכן עבר ממסלול הלימוד של ג' פרקים שבו החל, למסלול הלימוד של פרק אחד ליום. כחלוף שנים, למד בכל יום את שלושת המסלולים ברמב"ם: ג' פרקים ליום, ועוד פרק מהמסלול של פרק ליום, וכן את המסלול של ספר המצוות לרמב"ם{{הערה|ספר "הפני מנחם", פרקי חיים, תורה-תפילה, תשע"ה, עמ' קטו, מפי בנו הגרד"ח אלטר}}.
 
כששלחו לו ממזכירוּת הרבי את ספר מראי המקומות לרמב"ם, ובו מראי מקומות להלכות שנכתבו ברמב"ם ושלא הוזכרו מקורותיהם ב"כסף משנה", השיב ה"פני מנחם" באיגרת כי ציין לו "לפי מבט ראשון, כמה עשרות מראי מקומות נוספות שאולי אפשר לומר שכדאי להוסיפם", ושלח להם עשרות מראי מקומות נוספים. תלמידי ה"כולל" שערכו את הספר, השתוממו מגאונותו והודו לו על כך, ואף הוסיפו את רשימתו למהדורה המעודכנת של הספר. (שם, ובהערה כז).
 
במכתבו, אודות ספר מראי המקומות לרמב"ם, כותב ה"פני מנחם" לרבי: "אל הוד מעלת כבוד קדושת פאר מקדושים כו' מרן האדמו"ר מליובאביטש שליט"א, השי"ת יאריך ימיו עד התגלות משיח צדקנו בב"א... בהיותי בטוח שהוד מעכ"ק בתפילתו זוכר את כל בני ישראל לגמר חתימה טובה ולשנה טובה, שנה שבה יגאלנו השי"ת ויקבץ נדחי ישראל ברינה, הנני מרשה לי לברכו בגמר חתימה טובה ושנה טובה. בתודה קיבלתי את המראה מקומות של הרמב"ם, דבר נחוץ ונאה לכלל ישראל, אשר בלמדם את הרמב"ם ובפרט אלה הזריזים וממהרים שלומדים במסלול לשנה אחת ונחוץ להם לדעת מקור הדברים"... (מנחם משיב נפשי, עמ' 53).  


הרבי ענה ל"פני מנחם" על מכתבו [המכתב עצמו לא הגיע לידינו (לעת עתה), אך בטיוטה למכתב, כותב הרבי]: "הרה"ג הרה"ח הוו"ח אי"א נו"נ בנש"ק עוסק בצ"צ וכו'... בתשואות חן נתקבל... ותשואות חן על הבשורה הטובה שישלח כת"ר הערות (בטח גם - הארות) ותוספת מראי מקומות, והרי זכות הרבים הוא וכו' ובפני עצמו נשלח חוברת המילואים לספר המראי מקומות הראשונה - מכלל דמכינים שנייה וכו', ובפרט דקאתינן מיום חתונתו זה מתן תורה" (שם).  
כששלחו לו ממזכירוּת הרבי את ספר מראי המקומות לרמב"ם, ובו מראי מקומות להלכות שנכתבו ברמב"ם ושלא הוזכרו מקורותיהם ב"כסף משנה", השיב ה"פני מנחם" באיגרת כי ציין לו "לפי מבט ראשון, כמה עשרות מראי מקומות נוספות שאולי אפשר לומר שכדאי להוסיפם", ושלח להם עשרות מראי מקומות נוספים. תלמידי ה"כולל" שערכו את הספר, השתוממו מגאונותו והודו לו על כך, ואף הוסיפו את רשימתו למהדורה המעודכנת של הספר {{הערה|שם, ובהערה כז}}. במכתבו, אודות ספר מראי המקומות לרמב"ם, כותב ה"פני מנחם" לרבי: "אל הוד מעלת כבוד קדושת פאר מקדושים כו' מרן האדמו"ר מליובאביטש שליט"א, השי"ת יאריך ימיו עד התגלות משיח צדקנו בב"א... בהיותי בטוח שהוד מעכ"ק בתפילתו זוכר את כל בני ישראל לגמר חתימה טובה ולשנה טובה, שנה שבה יגאלנו השי"ת ויקבץ נדחי ישראל ברינה, הנני מרשה לי לברכו בגמר חתימה טובה ושנה טובה. בתודה קיבלתי את המראה מקומות של הרמב"ם, דבר נחוץ ונאה לכלל ישראל, אשר בלמדם את הרמב"ם ובפרט אלה הזריזים וממהרים שלומדים במסלול לשנה אחת ונחוץ להם לדעת מקור הדברים"... {{הערה|מנחם משיב נפשי, עמ' 53}}. הרבי ענה ל"פני מנחם" על מכתבו [המכתב עצמו לא הגיע לידינו (לעת עתה), אך בטיוטה למכתב, כותב הרבי]: "הרה"ג הרה"ח הוו"ח אי"א נו"נ בנש"ק עוסק בצ"צ וכו'... בתשואות חן נתקבל... ותשואות חן על הבשורה הטובה שישלח כת"ר הערות (בטח גם - הארות) ותוספת מראי מקומות, והרי זכות הרבים הוא וכו' ובפני עצמו נשלח חוברת המילואים לספר המראי מקומות הראשונה - מכלל דמכינים שנייה וכו', ובפרט דקאתינן מיום חתונתו זה מתן תורה"{{הערה|שם}}.  


ב[[בחירות תשמ"ט]] פילג יחד עם אחיו רבי [[שמחה בונם אלתר]] את מפלגת אגודת ישראל למען כבודו של הרבי, לאחר שגורמים מסוימים איימו כי אם יתמוך בחביעזבו את המפלגה. לפני הבחירות הורה הרבי באופן חד פעמי לתמוך במפלגה, והמפלגה זכתה בניצחון סוחף (כמעט 6 מנדטים).
ב[[בחירות תשמ"ט]] הוביל{{הערה|יחד עם אחיינו רבי [[יעקב אריה אלתר]] - האדמו"ר מגור הנוכחי}} בברכת והכוונת אחיו רבי [[שמחה בונים אלתר]]{{הערה|שכיהן אז אדמו"ר של חסידות גור אלא שלא חש בטוב וכמעט לא נראה לקהל}} את העמידה למען כבודו של הרבי ושל חסידות חב"ד אל מול פרץ השנאה של מנגדי חבבמחיר פרידתם של חוג מסויים ממפלגת [[אגודת ישראל]]. לפני הבחירות הורה הרבי באופן חד פעמי לתמוך במפלגה, והמפלגה זכתה בניצחון סוחף{{הערה|כמעט 6 מנדטים}}.


== מאזין לקול הרבי ==
== מאזין לקול הרבי ==