נחום אברהם יעקובוביץ': הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ (הגהה חלקית)
שורה 1: שורה 1:
{{לשכתב|שפה לא אנציקלופדית}}
{{לשכתב|שפה לא אנציקלופדית}}
הגאון החסיד הרב '''נחום אברהם יעקובוביץ''' ([[ט' תמוז]] [[תרפ"ו]] – [[י"ח חשוון]] [[תשפ"ב]]) היה מוותיקי ומנכבדי קהילת חסידי חב"ד ליובאוויטש באנטוורפן שבבלגיה.
הרב '''נחום אברהם יעקובוביץ''' ([[ט' תמוז]] [[תרפ"ו]] – [[י"ח חשוון]] [[תשפ"ב]]) היה מוותיקי ומנכבדי קהילת חסידי חב"ד ליובאוויטש באנטוורפן שבבלגיה.


==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
נולד בהונגריה ב[[ט' תמוז]] [[תרפ"ו]], להוריו הרב שמעון יעקב הי"ד ומרת בריינדל ע"ה (לבית יעקובוביץ) אוהר. בהיותו כבן שנה, עברו הוריו עם הילדים לעיר אנטוורפן בבלגיה.
נולד בהונגריה ב[[ט' תמוז]] [[תרפ"ו]], להוריו הרב שמעון יעקב ומרת בריינדל (לבית יעקובוביץ) אוהר. בהיותו כבן שנה, עברו הוריו עם הילדים לעיר אנטוורפן בבלגיה.


במשך 8 שנים שקד על תלמודו בבית הספר המקומי 'יסודי התורה'. בשלהי שנת תרצ"ט פרצה מלחמת העולם השנייה, ובמהלך שנת ה'ת"ש הגיעו הכוחות הגרמניים לשערי בלגיה. רבים מיהודי העיר ברחו מבעוד מועד לכיוון צרפת שעוד הייתה אז נקייה מהכיבוש הגרמני. גם משפחת אוהר נדדה לצרפת. היה זה בתחילת הקיץ, ונער הבר מצווה נחום אברהם לקח עמו 'מחזור תפילה' לחג השבועות וחומש במדבר, זאת משום שהסברא הייתה שתיכף יובסו הגרמנים בידי הצרפתים ויהיה אפשר לחזור הביתה לאנטוורפן. לפועל, נדדו בני המשפחה ממחנה פליטים אחד למשנהו וגם צרפת נכנסה למערבולת המלחמה.
במשך 8 שנים שקד על תלמודו בבית הספר המקומי 'יסודי התורה'. בשלהי שנת תרצ"ט פרצה מלחמת העולם השנייה, ובמהלך שנת ה'ת"ש הגיעו הכוחות הגרמניים לשערי בלגיה. רבים מיהודי העיר ברחו מבעוד מועד לכיוון צרפת שעוד הייתה אז נקייה מהכיבוש הגרמני. גם משפחת אוהר נדדה לצרפת. היה זה בתחילת הקיץ, ונער הבר מצווה נחום אברהם לקח עמו 'מחזור תפילה' לחג השבועות וחומש במדבר, זאת משום שהסברא הייתה שתיכף יובסו הגרמנים בידי הצרפתים ויהיה אפשר לחזור הביתה לאנטוורפן. לפועל, נדדו בני המשפחה ממחנה פליטים אחד למשנהו וגם צרפת נכנסה למערבולת המלחמה.
שורה 10: שורה 10:
לאחר כמה השתדלויות מצד בני משפחה בארה"ב, התקבלו מסמכי הגירה (אפידייוויד) והיה לשם כך לגשת לקונסוליה האמריקאית ששכנה במרסיי. משום כך, הורשו בני המשפחה לנדוד עד למחנה הפליטים הסמוך למרסיי. בין כל הנדודים הללו, הביע האב את כאבו על כי בנו שאמור להכנס ללמוד בישיבה מסתובב ללא מסגרת לימודים מסודרת. וגם הסביבה לא הייתה של שומרי תורה ומצווה. ואז נודע לו שבעיר מרסיי הסמוכה קיימת ישיבה בהנהגתו של הרב שניאור זלמן שניאורסאהן, בן דודו של הרבי.
לאחר כמה השתדלויות מצד בני משפחה בארה"ב, התקבלו מסמכי הגירה (אפידייוויד) והיה לשם כך לגשת לקונסוליה האמריקאית ששכנה במרסיי. משום כך, הורשו בני המשפחה לנדוד עד למחנה הפליטים הסמוך למרסיי. בין כל הנדודים הללו, הביע האב את כאבו על כי בנו שאמור להכנס ללמוד בישיבה מסתובב ללא מסגרת לימודים מסודרת. וגם הסביבה לא הייתה של שומרי תורה ומצווה. ואז נודע לו שבעיר מרסיי הסמוכה קיימת ישיבה בהנהגתו של הרב שניאור זלמן שניאורסאהן, בן דודו של הרבי.


היה זה המפגש הראשון של נחום אברהם הצעיר עם דמות של חסיד חב"ד. באנטוורפן היו חסידים מחצרות שונות ואף רבנים ואדמו"רים שהנהיגו קהילות, אבל לא היה בנמצא בית כנסת חב"די או חסידי חב"ד שפעלו וכו'. כשניצבו לפני הרש"ז אמר האב "אנחנו מהעיר אנטוורפן. בני למד והצליח בילדותו, ויכול להיבחן במסכת נדרים. אנא קבל אותו כתלמיד. מי יודע מה יהא עליו באם יסתובב אתנו במחנות, ספרים אין לנו כי ברחנו מהאויב". הרש"ז ניסה לומר שאין לו מוסד חינוך לנערים צעירים אלא רק ישיבה לבחורים מבוגרים, אך האב התחנן, ובראות הרב ש.ז. שניאורסון את הרצון הכנה שאל את העלם הצעיר באם מסכים להישאר לבדו, ומשנענה בחיוב לקח אותו תחת חסותו. הראה לו את מיקומה של מסעדה כשירה, מיקומו של מלון ציבורי שאירח פליטים בחינם (כמה עשרות בחדר אחד), וסידר לו ל'חברותא' בלימוד מסכת חולין את הרב הוטנר שהיה חסיד גור.  
היה זה המפגש הראשון של נחום אברהם הצעיר עם דמות של חסיד חב"ד. באנטוורפן היו חסידים מחצרות שונות ואף רבנים ואדמו"רים שהנהיגו קהילות, אבל לא היה בנמצא בית כנסת חב"די או חסידי חב"ד שפעלו וכו'. כשניצבו לפני הרש"ז אמר האב "אנחנו מהעיר אנטוורפן. בני למד והצליח בילדותו, ויכול להיבחן במסכת נדרים. אנא קבל אותו כתלמיד. מי יודע מה יהא עליו באם יסתובב אתנו במחנות, ספרים אין לנו כי ברחנו מהאויב". הרש"ז ניסה לומר שאין לו מוסד חינוך לנערים צעירים אלא רק ישיבה לבחורים מבוגרים, אך האב התחנן, ובראות הרב ש.ז. שניאורסון את הרצון הכנה שאל את העלם הצעיר באם מסכים להישאר לבדו, ומשנענה בחיוב לקח אותו תחת חסותו. הראה לו את מיקומה של מסעדה כשירה, מיקומו של מלון ציבורי שאירח פליטים בחינם (כמה עשרות בחדר אחד), וסידר לו ל'חברותא' בלימוד מסכת חולין את הרב הוטנר שהיה חסיד גור.


מיד עם כניסתו לישיבה, נפעם לפגוש דמויות של בחורי ישיבה שראשם ורובם בלימוד התורה. היו אלו בחורים פליטים מישיבת "עץ חיים" שהוקמה בכפר הבלגי "היידע". ראש הישיבה הרב '''שרגא פייבל שפירא''' היה בוגר ישיבות ליטאיות אך בעל התלהבות כחסיד. מסר נפשו לטובת הבחורים, והיה ידוע באהבת ישראל שלו. ביניהם היו: האחים הרב '''חיים אריה זילברשטיין''' והרב '''שמואל מאיר זילברשטיין'''; הרב '''חיים מנחם טייכטל'''; הרב '''דוד משה ליברמן'''; ולאחר מכן הצטרף אליהם גם הרב '''אהרן מרדכי זילברשטרום'''.  
מיד עם כניסתו לישיבה, נפעם לפגוש דמויות של בחורי ישיבה שראשם ורובם בלימוד התורה. היו אלו בחורים פליטים מישיבת "עץ חיים" שהוקמה בכפר הבלגי "היידע". ראש הישיבה הרב שרגא פייבל שפירא היה בוגר ישיבות ליטאיות אך בעל התלהבות כחסיד. מסר נפשו לטובת הבחורים, והיה ידוע באהבת ישראל שלו. ביניהם היו: האחים הרב חיים אריה זילברשטיין והרב שמואל מאיר זילברשטיין; הרב [[חיים מנחם טייכטל]]; הרב [[דוד משה ליברמן]]; ולאחר מכן הצטרף אליהם גם הרב [[אהרן מרדכי זילברשטרום]].


הרב שניאור זלמן היה יהודי תלמיד חכם, עמקן, משכיל בדא"ח, איש רב פעלים בדמו ובנפשו שפעל כל העת במס"נ עבור הזולת. בין מעשה חסד אחד למשנהו, והקמת מוסד כזה או אחר לטובת הפליטים, היתומים וכו', היה מוסר לבחורי הישיבה שיעורים בחסידות. בזכרונו של הרב נחום אברהם שהמאמר הראשון שלמד מפיו היה ד"ה שחורה אני ונאווה, מליקוטי תורה על שיר השירים. ולאחר השיעור התבטא ידידו הטוב דוד משה (לימים הגאון החסיד הרב דוד משה ליברמן, רבה של העיר אנטוורפן) כשנכנסתי לשיעור היה לי 'שחור', ובסיום השיעור 'נאווה' לי.
הרב שניאור זלמן היה יהודי תלמיד חכם, עמקן, משכיל בדא"ח, איש רב פעלים בדמו ובנפשו שפעל כל העת במס"נ עבור הזולת. בין מעשה חסד אחד למשנהו, והקמת מוסד מסוים לטובת הפליטים, היתומים וכו', היה מוסר לבחורי הישיבה שיעורים בחסידות. בזכרונו של הרב נחום אברהם שהמאמר הראשון שלמד מפיו היה ד"ה שחורה אני ונאווה, מליקוטי תורה על שיר השירים. ולאחר השיעור התבטא ידידו הטוב דוד משה (לימים הגאון החסיד הרב דוד משה ליברמן, רבה של העיר אנטוורפן) כשנכנסתי לשיעור היה לי 'שחור', ובסיום השיעור 'נאווה' לי.


בעזרת הרש"ז נכנס לעולמה הטמיר של תורת החסידות, לטרקלין המפואר שפתח בפניו עולם חדש של מחשבה, העמקה, טעם מחודש בקיום המצוות, ובלימוד התורה בכלל. מאוחר יותר, כשכבר היו בפאריז לאחר המלחמה פגש בהרב '''מיכאל ליפסקר''' (לימים השליח הראשון שנסע למרוקו, לאחר הסתלקות הרבי מוהריינ"ע), שהיה מראשוני התמימים שיצאו מעמק הבכא הסובייטי, ולמד ממנו דא"ח בהבנה והשגה. בילדותו אהב הרב יעקובוביץ' לקרוא וללמוד ספרי חקירה, דוגמת ספר עקידת יצחק, ספר הכוזרי, ועוד. אולם נפשו כמהה למשהו אחר, וכפי הנראה לאור תורת החסידות שמילאה מאז את כל ישותו. עוד מהרב ליפסקר שמע משפט שקסם לו "חסידות הינה הפילוסופיה העדינה ביותר".  
בעזרת הרש"ז נכנס לעולמה הטמיר של תורת החסידות, לטרקלין המפואר שפתח בפניו עולם חדש של מחשבה, העמקה, טעם מחודש בקיום המצוות, ובלימוד התורה בכלל. מאוחר יותר, כשכבר היו בפאריז לאחר המלחמה פגש בהרב [[מיכאל ליפסקר]] (לימים השליח הראשון שנסע למרוקו, לאחר הסתלקות [[אדמו"ר הריי]]), שהיה מראשוני התמימים שיצאו מעמק הבכא הסובייטי, ולמד ממנו דא"ח בהבנה והשגה. בילדותו אהב הרב יעקובוביץ' לקרוא וללמוד ספרי חקירה, דוגמת ספר עקידת יצחק, ספר הכוזרי, ועוד. אולם נפשו כמהה למשהו אחר, וכפי הנראה לאור תורת החסידות שמילאה מאז את כל ישותו. עוד מהרב ליפסקר שמע משפט שקסם לו "חסידות הינה הפילוסופיה העדינה ביותר".


לאחר שוך אימי המלחמה, לא אמר הרב שניאור זלמן נואש והקים מחדש בפאריז ההרוסה מוסדות חינוך לבנים ולבנות, ליתומים ולפליטות, וגייס את בחורי הישיבה שנדדו איתו בכל מסעות הנדודים בשנות המלחמה הארורים. גם הרנ"א גוייס למשימה, ובתור בחור צעיר נטל על עצמו הקמת בית ספר תיכון, ששילב לימודי קודש ולימודי חול, עבור ילדים יהודיים. כשניסה לטעון באוזני הרש"ז שהוא צעיר מידי למשימה, קיבל את התשובה הניצחת "ברוסיה הסובייטית הנוער הוא זה שחולל את המהפיכה". בית ספר זה לא האריך ימים, מחמת שלא היה תקציב להמשיך אותו שנה נוספת. אז נכנס לנהל סמינר לבנות, שם התחנכו גם בנות משפחות אנ"ש שיצאו מרוסיה ושהו בפאריז באותה עת. בין התלמידות היו גם מרת '''לאה כהן''' שתחי' (לבית בוטמן) אשת חבר של הגה"ח הרב '''יואל כהן''' ע"ה, ה'חוזר' הראשי של הרבי ומשפיע ראשי בישיבת תות"ל המרכזית בבית חיינו; מרת '''פרומא יוניק''' שתחי' (לבית פעווזנער), רעייתו של המשב"ק הרב '''דובער יוניק''' ע"ה, ועוד.
לאחר שוך אימי המלחמה, לא אמר הרב שניאור זלמן נואש והקים מחדש בפאריז ההרוסה מוסדות חינוך לבנים ולבנות, ליתומים ולפליטות, וגייס את בחורי הישיבה שנדדו איתו בכל מסעות הנדודים בשנות המלחמה הארורים. גם הרנ"א גוייס למשימה, ובתור בחור צעיר נטל על עצמו הקמת בית ספר תיכון, ששילב לימודי קודש ולימודי חול, עבור ילדים יהודיים. כשניסה לטעון באוזני הרש"ז שהוא צעיר מידי למשימה, קיבל את התשובה הניצחת "ברוסיה הסובייטית הנוער הוא זה שחולל את המהפיכה". בית ספר זה לא האריך ימים, מחמת שלא היה תקציב להמשיך אותו שנה נוספת. אז נכנס לנהל סמינר לבנות, שם התחנכו גם בנות משפחות אנ"ש שיצאו מרוסיה ושהו בפאריז באותה עת. בין התלמידות היו גם מרת לאה כהן (לבית בוטמן) אשת חבר של הרב [[יואל כהן]], ה'חוזר' הראשי של הרבי ומשפיע ראשי בישיבת תות"ל המרכזית בבית חיינו; מרת פרומא יוניק (לבית פעווזנער), רעייתו של המשב"ק הרב [[דובער יוניק]], ועוד.


בפאריז התוודע גם לדמויות ההוד של חסידי חב"ד שיצאו מרוסיה בשנת ה'תש"ו, ובהם הרב החסיד המופלא '''ניסן נמנוב''', הרב החסיד '''ישראל נוח בלניצקי''' ובנו הרב החסיד '''אהרון יוסף''', הרב החסיד '''בצלאל וילשאנסקי''', ועוד. קניינים רבים בנפשו נותרו מאותה תקופה, בה התחמם לאורם של מי שראה בהם התגלמות כל מה שלמד עד אז, על עבודת המידות, עבודת הביטול, מידת האמת, למדנות חסידית, ידיעה מקיפה בדא"ח. דמות ה'בינוני' מספר התניא כמו קמה וניצבה למול עיניו. גם ברבות השנים, היה מטריח עצמו ונוסע שעות ארוכות מבלגיה לצרפת על מנת להשתתף בהתוודעויות של חסידים אלו. באותה תקופה בשנים תש"ה - תש"ו החלו להגיע מארה"ב קונטרסים של מאמרים מהרבי מוהריי"צ, והרב נחום אברהם יעקובוביץ', מיטיב לתאר איך שהרגיש שהמאמרים הללו דיברו ממש אל הנפש שלו, על לבטיה ותכונותיה. בניגוד לספרים אחרים מחוגים אחרים, הייתה ההרגשה שזו היא התורה המיועדת לבני הדור הזה. וכן, שזוהי טעימה מתורתו של משיח קודם ביאת המשיח.
בפאריז התוודע גם לדמויות ההוד של חסידי חב"ד שיצאו מרוסיה בשנת ה'תש"ו, ובהם הרב [[ניסן נמנוב]], הרב [[ישראל נח בלניצקי]] ובנו הרב אהרון יוסף, הרב [[בצלאל וילשאנסקי]], ועוד. קניינים רבים בנפשו נותרו מאותה תקופה, בה התחמם לאורם של מי שראה בהם התגלמות כל מה שלמד עד אז, על עבודת המידות, עבודת הביטול, מידת האמת, למדנות חסידית, ידיעה מקיפה בדא"ח. דמות ה'בינוני' מספר התניא כמו קמה וניצבה למול עיניו. גם ברבות השנים, היה מטריח עצמו ונוסע שעות ארוכות מבלגיה לצרפת על מנת להשתתף בהתוודעויות של חסידים אלו. באותה תקופה בשנים תש"ה - תש"ו החלו להגיע מארה"ב קונטרסים של מאמרים מהרבי מוהריי"צ, והרב נחום אברהם יעקובוביץ', מיטיב לתאר איך שהרגיש שהמאמרים הללו דיברו ממש אל הנפש שלו, על לבטיה ותכונותיה. בניגוד לספרים אחרים מחוגים אחרים, הייתה ההרגשה שזו היא התורה המיועדת לבני הדור הזה. וכן, שזוהי טעימה מתורתו של משיח קודם ביאת המשיח.


=== במחיצת הרבי ===
=== במחיצת הרבי ===


אך ללא כל ספק, גולת הכותרת של תקופה זו בחייו, הם החודשים בהם זכה להיות בד' אמותיו הקדושות של הרבי בשנת ה'תש"ז. כשבני משפחתו ושומעי לקחו מבקשים ממנו לספר את קורות הימים ההם, פעמים שהוא נותר בדומיה גמורה באומרו "אי אפשרי לתאר את עוצם קדושתו של הרבי". אך בעת רצון נעתר, וחוזר לאותם רגעים מיוחדים בהם זכה לראות במו עיניו את הליכותיו של הרבי.  
אך ללא כל ספק, גולת הכותרת של תקופה זו בחייו, הם החודשים בהם זכה להיות בד' אמותיו הקדושות של הרבי בשנת ה'תש"ז. כשבני משפחתו ושומעי לקחו מבקשים ממנו לספר את קורות הימים ההם, פעמים שהוא נותר בדומיה גמורה באומרו "אי אפשרי לתאר את עוצם קדושתו של הרבי". אך בעת רצון נעתר, וחוזר לאותם רגעים מיוחדים בהם זכה לראות במו עיניו את הליכותיו של הרבי.


בעת שישב עם תלמידי התמימים באנטוורפן להתוועדות לרגל היום הגדול והקדוש יו"ד שבט, סיפר להם על הפעם הראשונה בה זכה לראות את הרבי. איך שהפנים הקדושות, העדינות והאציליות, העיניים עם המבט החודר כליות ולב, עשו עליו רושם בל יימחה ומיד דבקה נפשו ברבי. מאז השתדל שלא לפספס שום הזדמנות להיות במחיצתו של הרבי. בהזדמנות אחת עקב אחר הרבי בשבת אחר הצהרים, וגילה לתדהמתו שהרבי למד במשך שבע שעות ברציפות ללא הפסקה, בחום נורא ששרר באותה תקופה, 'המשך' של מאמרי חסידות מכ"ק אדמו"ר מהר"ש נ"ע.  
בעת שישב עם תלמידי התמימים באנטוורפן להתוועדות לרגל היום הגדול והקדוש יו"ד שבט, סיפר להם על הפעם הראשונה בה זכה לראות את הרבי. איך שהפנים הקדושות, העדינות והאציליות, העיניים עם המבט החודר כליות ולב, עשו עליו רושם בל יימחה ומיד דבקה נפשו ברבי. מאז השתדל שלא לפספס שום הזדמנות להיות במחיצתו של הרבי. בהזדמנות אחת עקב אחר הרבי בשבת אחר הצהרים, וגילה לתדהמתו שהרבי למד במשך שבע שעות ברציפות ללא הפסקה, בחום נורא ששרר באותה תקופה, 'המשך' של מאמרי חסידות מכ"ק אדמו"ר מהר"ש נ"ע.


באותה התוועדות אף ניגן באיטיות ובטון מיוחד את ה'ז'עבינער הארץ' שספוג בלחלוחית חסידית, כפי שקיבל מזקני משפיעי אנ"ש מהדור הקודם. לאחר שכולו היה בשרעפים, גילה באוזני הבחורים כי אחד הדברים המיוחדים שקירבו אותו לעולמה הפנימי של חסידות חב"ד היו אלו הניגונים. הוא ביאר בהרחבה ובטוב טעם מה המשמעות של ניגון חסידי ומה טמון בכל ניגון, וסיפר איך שבזמן המלחמה כשהתחבאו בשדות וליקטו מזון עבור בני החבורה, הוא היה מפזם ומנגן ניגוני מחשבה עמוקים אלו וזה מה שהיה מחזיק אותו. את הניגון המיוחד הוא כינה 'ניגון מגן עדן' והסביר שכאשר זכה להיות במחיצת הרבי בפאריז בשנת ה'תש"ז ניגנו את הניגון הזה, וההתרוממות וההתעלות שהייתה באותו מעמד, זכורה לו כמצב של התאחדות הנשמות ללא גופים כלל, ממש אווירה של גן עדן.
באותה התוועדות אף ניגן באיטיות ובטון מיוחד את ה'ז'עבינער הארץ' שספוג בלחלוחית חסידית, כפי שקיבל מזקני משפיעי אנ"ש מהדור הקודם. לאחר שכולו היה בשרעפים, גילה באוזני הבחורים כי אחד הדברים המיוחדים שקירבו אותו לעולמה הפנימי של חסידות חב"ד היו אלו הניגונים. הוא ביאר בהרחבה ובטוב טעם מה המשמעות של ניגון חסידי ומה טמון בכל ניגון, וסיפר איך שבזמן המלחמה כשהתחבאו בשדות וליקטו מזון עבור בני החבורה, הוא היה מפזם ומנגן ניגוני מחשבה עמוקים אלו וזה מה שהיה מחזיק אותו. את הניגון המיוחד הוא כינה 'ניגון מגן עדן' והסביר שכאשר זכה להיות במחיצת הרבי בפאריז בשנת ה'תש"ז ניגנו את הניגון הזה, וההתרוממות וההתעלות שהייתה באותו מעמד, זכורה לו כמצב של התאחדות הנשמות ללא גופים כלל, ממש אווירה של גן עדן.
שורה 40: שורה 40:
על גורלו של האב שמע רק לאחר המלחמה. היה זה בעת שהגרמנים כבר העמיקו את הכיבוש בצרפת, והיה מסוכן להסתובב ברחובות. האב ר' שמעון יעקב חזר מבית הכנסת ועיניו הבחינו בילד יהודי המתגולל ברחוב, קפוא ועזוב ורחמיו נכמרו. מיד כשחזר לביתו חיפש מעיל ובגדים חמים על מנת להביא לילד, אך האם התחננה בפניו שלא ייצא לרחוב ששורץ חיילים גרמנים או משתפי הפעולה הצרפתים. משראתה שהתחינות לא הועילו, ניסתה לחסום את דלת היציאה של הדירה בה התגוררו, אך האב בשלו, בעודו אומר בקול "מ'דארף האבן מסירות נפש פאר אהבת ישראל"! יצא את הדלת. יצא ולא חזר עוד. לאחר שנתן לאותו ילד יהודי קפוא את המעיל החם, נתפס בידי המרצחים ונשלח למחנות ההשמדה, שם עלה בלהב השמיימה, ולא נודע יום פטירתו ומקום קבורתו.
על גורלו של האב שמע רק לאחר המלחמה. היה זה בעת שהגרמנים כבר העמיקו את הכיבוש בצרפת, והיה מסוכן להסתובב ברחובות. האב ר' שמעון יעקב חזר מבית הכנסת ועיניו הבחינו בילד יהודי המתגולל ברחוב, קפוא ועזוב ורחמיו נכמרו. מיד כשחזר לביתו חיפש מעיל ובגדים חמים על מנת להביא לילד, אך האם התחננה בפניו שלא ייצא לרחוב ששורץ חיילים גרמנים או משתפי הפעולה הצרפתים. משראתה שהתחינות לא הועילו, ניסתה לחסום את דלת היציאה של הדירה בה התגוררו, אך האב בשלו, בעודו אומר בקול "מ'דארף האבן מסירות נפש פאר אהבת ישראל"! יצא את הדלת. יצא ולא חזר עוד. לאחר שנתן לאותו ילד יהודי קפוא את המעיל החם, נתפס בידי המרצחים ונשלח למחנות ההשמדה, שם עלה בלהב השמיימה, ולא נודע יום פטירתו ומקום קבורתו.


יחד עם חזרתו ללימודים סדירים וכניסתו בעול פרנסת הבית, החל הרנ"א לארגן סביבו חיים חסידיים בנוסח חב"ד ליובאוויטש, אותו עולם מופלא וטמיר אליו התוודע בשנותיו בצרפת תוך כדי המלחמה ולאחריה. לימים סיפר, שאפילו בשנת ה'תשי"א-י"ב כאשר היה מנסה להסביר את אשר ראו עיניו ושמעו אוזניו במחיצתו של הרבי, בכדי לקרב את הסובבים אותו לאורה של חב"ד, היו בשרו נעשה חידודין חידודין וההתרגשות הייתה ניכרת על עור גופו הגשמי. כל הגוף היה רועד בצמרמורת. עד כדי כך הייתה ההשפעה הכבירה של אותם חודשים על כל מהותו.
יחד עם חזרתו ללימודים סדירים וכניסתו בעול פרנסת הבית, החל לארגן סביבו חיים חסידיים בנוסח חב"ד ליובאוויטש, עסק בהפצת חסידות, במסירת שיעורים, בכתיבת והעתקת דא"ח מקונטרסים וספרים שהיו בידו. שעות על גבי שעות ישב ותקתק במכונת כתיבה העתקות עבור מבקשי ה', ועם עותקים אלו סבב בבתי הכנסת ובתי המדרש להפיץ דבר ה', ארגון התוועדויות חסידיות ביומא דפגרא, וקביעת שיעורים בלימוד דא"ח, ועוד.


עסק בהפצת דא"ח, אם במסירת שיעורים, או בכתיבת והעתקת דא"ח מקונטרסים וספרים שהיו בידו. שעות על גבי שעות ישב ותקתק במכונת כתיבה העתקות עבור מבקשי ה', ועם עותקים אלו סבב בבתי הכנסת ובתי המדרש להפיץ דבר ה'. התמסר להפצת המעיינות חוצה, ארגון התוועדויות חסידיות ביומא דפגרא, וקביעת שיעורים בלימוד דא"ח, ועוד. והכל מתוך התקשרות אמיתית ופנימית, ודביקות נשמתית לנשיא ומנהיג הדור. כך היה נוהג לשלוח דו"חות לרבי מזמן לזמן וקיבל על כל טלגרמות, אגרות קודש, ומענות מיוחדים.
עסק בהפצת דא"ח, אם במסירת שיעורים, או בכתיבת והעתקת דא"ח מקונטרסים וספרים שהיו בידו. שעות על גבי שעות ישב ותקתק במכונת כתיבה העתקות עבור מבקשי ה', ועם עותקים אלו סבב בבתי הכנסת ובתי המדרש להפיץ דבר ה'. התמסר להפצת המעיינות חוצה, ארגון התוועדויות חסידיות ביומא דפגרא, וקביעת שיעורים בלימוד דא"ח, ועוד. והכל מתוך התקשרות אמיתית ופנימית, ודביקות נשמתית לנשיא ומנהיג הדור. כך היה נוהג לשלוח דו"חות לרבי מזמן לזמן וקיבל על כל טלגרמות, אגרות קודש, ומענות מיוחדים.


אחד מיוצאי הונגריה שהיה פעיל באגודת ישראל ולימים אף שימש חבר כנסת מטעמה, הרב '''שלמה יעקב גרוס''', הגיע לאנטוורפן בכדי לאסוף כסף, ושם ראה את הבחור שמאוד מצא חן בעיניו, והוא הציע את השידוך עם רעייתו מרת לאנא וויינברגר{{הערה|מרת לאנא שתחי' נולדה בכ"ט טבת ה'תרפ"ט, בעיר גרוסוורדיין בהונגריה, להוריה הרב יונה אלימלך ומרת מירל וויינברגר. חמשה אחים ואחות מבוגרת ממנה הרכיבו יחד את המשפחה השלווה עד שפרצה המלחמה הארורה. אחרי כמעט 5 שנים שהמלחמה השתוללה בכל רחבי אירופה, הגיעו הגרמנים ימ"ש להונגריה בכדי "לטפל" בחצי מיליון יהודים שהתגוררו בה. גם על משפחת וויינברגר עלה הכורת, כאשר הם נשלחו ברכבות הידועות לשמצה למחנה ההשמדה אוושויץ, שם נעקדו ונשרפו על קידוש השם יחד עם מיליוני יהודים קדושים וטהורים, האב ר' יונה אלימלך והאם מרת מירל, שני האחים חיים ואליעזר, והאחות הגדולה רבקה עם שני ילדיה הקטנים הי"ד.  
אחד מיוצאי הונגריה שהיה פעיל באגודת ישראל ולימים אף שימש חבר כנסת מטעמה, הרב [[שלמה יעקב גרוס]], הגיע לאנטוורפן בכדי לאסוף כסף, ושם ראה את הבחור שמאוד מצא חן בעיניו, והוא הציע את השידוך עם רעייתו מרת לאנא וויינברגר{{הערה|מרת לאנא שתחי' נולדה בכ"ט טבת ה'תרפ"ט, בעיר גרוסוורדיין בהונגריה, להוריה הרב יונה אלימלך ומרת מירל וויינברגר. חמשה אחים ואחות מבוגרת ממנה הרכיבו יחד את המשפחה השלווה עד שפרצה המלחמה הארורה. אחרי כמעט 5 שנים שהמלחמה השתוללה בכל רחבי אירופה, הגיעו הגרמנים ימ"ש להונגריה בכדי "לטפל" בחצי מיליון יהודים שהתגוררו בה. גם על משפחת וויינברגר עלה הכורת, כאשר הם נשלחו ברכבות הידועות לשמצה למחנה ההשמדה אוושויץ, שם נעקדו ונשרפו על קידוש השם יחד עם מיליוני יהודים קדושים וטהורים, האב ר' יונה אלימלך והאם מרת מירל, שני האחים חיים ואליעזר, והאחות הגדולה רבקה עם שני ילדיה הקטנים.


לאחר המלחמה התאחדה עם שלושת אחיה ששרדו את התופת גם הם, ר' יהודה, ר' יעקב, ור' דוד, ויחדיו עשו את הדרך הארוכה באוניית מעפילים לכיוון ארץ ישראל. כמובן ששערי הארץ היו נעולים בידי הבריטים 'המנומסים' ופליטי השואה נשלחו למעצר משם שוחררו רק בעת הקמת המדינה בשנת ה'תש"ח. התיישבה בעיר בני ברק, שם השתלבה במוסדות 'אגודת ישראל', והתיידדה עם גיטה (לימים קרול) בתו של רב העיר, הגאון החסיד הרב [[יעקב לנדא]].}}. בחודש אדר ה'תשי"ד נסגר השידוך וביום כ"ף מרחשוון ה'תשט"ו התקיימה החתונה ברוב עם בארץ ישראל. לאחר מכן קבעו מושבם באנטוורפן שם התגוררה האם מרת בריינדל{{הערה|נלב"ע בשנת ה'תשד"מ.}} והאח ר' אליקים{{הערה|נלב"ע בשנת ה'תש"ע.}}.
לאחר המלחמה התאחדה עם שלושת אחיה ששרדו את התופת גם הם, ר' יהודה, ר' יעקב, ור' דוד, ויחדיו עשו את הדרך הארוכה באוניית מעפילים לכיוון ארץ ישראל. כמובן ששערי הארץ היו נעולים בידי הבריטים 'המנומסים' ופליטי השואה נשלחו למעצר משם שוחררו רק בעת הקמת המדינה בשנת ה'תש"ח. התיישבה בעיר בני ברק, שם השתלבה במוסדות 'אגודת ישראל', והתיידדה עם גיטה (לימים קרול) בתו של רב העיר, הגאון החסיד הרב [[יעקב לנדא]].}}. בחודש אדר ה'תשי"ד נסגר השידוך וביום כ"ף מרחשוון ה'תשט"ו התקיימה החתונה ברוב עם בארץ ישראל. לאחר מכן קבעו מושבם באנטוורפן שם התגוררה האם מרת בריינדל{{הערה|נפטר בשנת ה'תשד"מ.}} והאח ר' אליקים{{הערה|נפטר בשנת ה'תש"ע.}}.


לפרנסתו, עסק כמו מרבית יהודי העיר, במסחר היהלומים בבניין הבורסה, אולם כאשר זכה להשיא את כל שלושת ילדיו, גמר אומר להתנתק מהמרוץ אחר החומר ולהקדיש את שארית חייו לחיי הרוח. משעת בוקר מוקדמת עד שעת לילה מאוחרת, ישב ושקד על התורה ועל התפילה באופן מעורר השתאות. מסר שיעורים בדא"ח, התוועד והשפיע על חוגים רחבים ביותר של אנטוורפן החרדית והדתית, ודמותו של החסיד שיושב ומתפלל שעות ארוכות מידי יום, ובמיוחד בשבת קודש, הפך לשם דבר בעיר כולה.
לפרנסתו, עסק כמו מרבית יהודי העיר, במסחר היהלומים בבניין הבורסה, אולם כאשר זכה להשיא את כל שלושת ילדיו, גמר אומר להתנתק מהמרוץ אחר החומר ולהקדיש את שארית חייו לחיי הרוח. משעת בוקר מוקדמת עד שעת לילה מאוחרת, ישב ושקד על התורה ועל התפילה באופן מעורר השתאות. מסר שיעורים בדא"ח, התוועד והשפיע על חוגים רחבים ביותר של אנטוורפן החרדית והדתית, ודמותו של החסיד שיושב ומתפלל שעות ארוכות מדי יום, ובמיוחד בשבת קודש, הפך לשם דבר בעיר כולה.


ביום ראשון, [[י"ח חשוון]] [[תשפ"ב]], הלך לעולמו בדעה צלולה ובשיבה טובה, בביתו בעי"ת אנטוורפן שב[[בלגיה]], וארונו נסע לארץ הקודש, שם נטמן בחלקת חב"ד בהר הזיתים בירושלים.
ביום ראשון, [[י"ח חשוון]] [[תשפ"ב]], הלך לעולמו בדעה צלולה ובשיבה טובה, בביתו בעי"ת אנטוורפן שב[[בלגיה]], וארונו נסע לארץ הקודש, שם נטמן בחלקת חב"ד בהר הזיתים בירושלים.
הותיר אחריו את רעייתו, בניו ובתו, וצאצאים ההולכים בדרכיו, ראשי ישיבות ומשפיעים, שלוחי הרבי בארץ ובעולם. תנצב"ה.


==משפחתו==
==משפחתו==
* רעייתו, מרת לאנא שתחי'.
* רעייתו, מרת לאנא.
* בנו, הרב [[יונה אלימלך יעקובוביץ]] - ירושלים. מראשי ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש - קריית גת. רעייתו מרת פעשא הדסה, בתו של הרב [[שמואל אלעזר היילפרין]].
* בנו, הרב [[יונה אלימלך יעקובוביץ]] - ירושלים. מראשי ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש - קריית גת. רעייתו מרת פעשא הדסה, בתו של הרב [[שמואל אלעזר היילפרין]].
* בתו, מרת ברכה מירל זילברשטרום - ירושלים. בעלה הרב [[טוביה זילברשטרום]], רב בית הכנסת "היכל לוי יצחק" בשיכון חב"ד.
* בתו, מרת ברכה מירל זילברשטרום - ירושלים. בעלה הרב [[טוביה זילברשטרום]], רב בית הכנסת "היכל לוי יצחק" בשיכון חב"ד.