הזאל הגדול (770): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
הזאל הגדול הוא המקום בו [[הרבי]] אמר את שיחותיו ואת מאמריו והמקום בו מתוועד עם החסידים בחגים ומועדים מיוחדים, והחל משנת [[תשמ"ח]] (1988) בכל שבת.  
הזאל הגדול הוא המקום בו [[הרבי]] אמר את שיחותיו ואת מאמריו והמקום בו מתוועד עם החסידים בחגים ומועדים מיוחדים, והחל משנת [[תשמ"ח]] (1988) בכל שבת.  


כשנקנה הבניין סבורים היו באי בית רבי, כי הבניין עונה על הדרישות לכל צרכי הרבי - [[אדמו"ר הריי"צ]] ומשפחתו ועדת החסידים הקטנה. מלבד מרפסת סוכה קטנה שנבנתה בקומה השניה כדי שאדמו”ר הריי”צ לא יטרח עצמו לרדת למטה בחג הסוכות כדי לאכול בסוכה - לא שינו מאום בבניין. קהילת החסידים הקטנה שהיתה אז, הסתדרה יפה עם [[הזאל הקטן]] בעת [[התוועדות|ההתוועדויות]] והתפילות.  
כשנקנה הבניין בשנת ה'[[ת"ש]] (1940), סבורים היו באי בית רבי, כי הבניין עונה על הדרישות לכל צרכי הרבי - [[אדמו"ר הריי"צ]] ומשפחתו ועדת החסידים הקטנה. מלבד מרפסת סוכה קטנה שנבנתה בקומה השניה כדי שאדמו”ר הריי”צ לא יטרח עצמו לרדת למטה בחג הסוכות כדי לאכול בסוכה - לא שינו מאום בבניין. קהילת החסידים הקטנה שהיתה אז, הסתדרה יפה עם [[הזאל הקטן]] בעת [[התוועדות|ההתוועדויות]] והתפילות.  


==[[השלאש]]==
==[[השלאש]]==


אט אט החל להסתמן צורך במקום רחב ומרווח יותר. להתוועדויות של הרבי החלו להגיע אנשים רבים, גם לא מ[[אנ"ש]], והזאל הקטן היה צר מהכיל את כל הציבור. צורך זה היה בבחינת הכרח כבר בשנת [[תשי"ד]], שלוש שנים בלבד לאחר קבלת הנשיאות הרשמית של הרבי מה”מ ב[[י"א שבט תשי"א]].  
עם השנים החל להסתמן צורך במקום רחב ומרווח יותר. להתוועדויות של הרבי החלו להגיע אנשים רבים, גם לא מ[[אנ"ש]], והזאל הקטן היה צר מהכיל את כל הציבור. צורך זה היה בבחינת הכרח כבר בשנת [[תשי"ד]], שלוש שנים בלבד לאחר קבלת הנשיאות הרשמית של הרבי מה”מ ב[[י"א שבט תשי"א]].  


בעקבות זאת החלו להשתמש בחניית האמבולנסים שבחצר הבניין, שם התפללו ושם נערכו ההתוועדויות הקטנות. את ההתוועדויות הגדולות של [[י"ט כסלו תקנ"ט|י”ט כסלו]], [[י' שבט תש"י|י’ שבט]] וחג הפורים, ערכו באולמות אחרים בסביבת [[קראון הייטס]].
בעקבות זאת החלו להשתמש בחניית האמבולנסים שבחצר הבניין, שם התפללו ושם נערכו ההתוועדויות הקטנות. את ההתוועדויות הגדולות של [[י"ט כסלו תקנ"ט|י”ט כסלו]], [[י' שבט תש"י|י’ שבט]] וחג הפורים, ערכו באולמות אחרים בסביבת [[קראון הייטס]].


מכאן ואילך הודבקה תווית חדשה לחניית האמבולנסים - ‘שאלאש’ (חניה, באידיש). ה’[[שלאש]]’ הפך למושג. הוא היה מקום עזוב ומוזנח, והיו צריכים להכשירו היטב עבור ההתוועדויות והתפילות. הממונים גידרו את ה’שלאש’ מצדו הצפוני והדרומי, כלומר מהצד הפונה לאיסטערן פארקווי וליוניון (שם הייתה יציאה לחצר); ממעל פרשו ברזנט, שבחג סוכות הוחלף בסכך. כך השתמשו במקום באופן ארעי למדי.  
מכאן ואילך הודבקה תווית חדשה לחניית האמבולנסים - ‘שאלאש’ (חניה, באידיש). ה’[[שלאש]]’ הפך למושג. הוא היה מקום עזוב ומוזנח, והיו צריכים להכשירו היטב עבור ההתוועדויות והתפילות. הממונים גידרו את ה’שלאש’ מצדו הצפוני והדרומי, כלומר מהצד הפונה לרח' איסטערן פארקווי ולרח' יוניון (שם הייתה יציאה לחצר); ממעל פרשו ברזנט, שבחג סוכות הוחלף בסכך. כך השתמשו במקום באופן ארעי למדי.  


==ההרחבה הראשונה==  
==ההרחבה הראשונה==  


רק בסוף שנת [[תשי"ט]], התחילו בפעילות ממשית כדי להפוך את ה’שלאש’ למבנה קבוע ורגיל, אטום לגשם, לרוח ולקור. הבנייה הסתיימה לקראת ראש השנה [[תש"כ]], ומקומו של הרבי נקבע, כרגיל, בפינה הדרומית מזרחית. הרה”ח ר’ [[זלמן בלסופסקי]] בנה בימה מיוחדת עבור הרבי כדי שיישב עליה בזמן ההתוועדויות. ייחודיותה של הבימה היתה בכך, שכשלא השתמשו בה ניתן היה להרימה ולקפלה אל הקיר, וכך נוצרו מקומות ישיבה נוספים.  
רק בסוף שנת [[תשי"ט]], התחילו בפעילות ממשית כדי להפוך את ה’שלאש’ למבנה קבוע ורגיל, אטום לגשם, לרוח ולקור. הבנייה הסתיימה לקראת ראש השנה [[תש"כ]], ומקום תפילתו של הרבי בבית הכנסת הבנוי נקבע, כמו שהיה בשנים שלפני ההרחבה, בפינה הדרומית מזרחית. הרה”ח ר’ [[זלמן בלסופסקי]] בנה בימה מיוחדת עבור הרבי כדי שיישב עליה בזמן ההתוועדויות. ייחודיותה של הבימה היתה בכך, שכשלא השתמשו בה ניתן היה להרימה ולקפלה אל הקיר, וכך נוצרו מקומות ישיבה נוספים.  


על הבימה, לכיוון רחוב יוניון היה חלון שהיה פתוח ממש, והוא היה מאחורי הרבי. בעת ההתוועדויות היו הבחורים מנצלים זאת ונעמדים שם כדי לראות את הרבי, אך לאחר זמן קצר הורה הרבי לסגור את החלון. מבנה ה’שלאש’ הסתיים היכן שנמצא כיום עמוד גדול בחלקו המערבי של 770.  
על הבימה, לכיוון רחוב יוניון היה חלון שהיה פתוח ממש, והוא היה מאחורי הרבי. בעת ההתוועדויות היו בחורי הישיבה מנצלים זאת כדי לראות את הרבי, אך לאחר זמן קצר הורה הרבי לסגור את החלון. מבנה ה’שלאש’ הסתיים היכן שנמצא כיום עמוד גדול בחלקו המערבי של 770.  


באחד הימים נתלו בבית המדרש המחודש חמש נברשות יפות אותם תרמה [[הרבנית חיה מושקא]] ע”ה. כאמצעי אוורור, קרעו בגג ה’שלאש’ חלונות מיוחדים שנתנו מענה סביר בזמנים רגילים. אולם בשעת ההתוועדויות וכדומה, היה חם למדי.  
באחד הימים נתלו בבית המדרש המחודש חמש נברשות יפות אותם תרמה [[הרבנית חיה מושקא]] ע”ה. כאמצעי אוורור, פתחו בגג ה’שלאש’ חלונות מיוחדים שנתנו מענה סביר בזמנים רגילים. אולם בשעת ההתוועדויות וכדומה, היה חם למדי.  


כעת, כשב-‏770 קיים סוף סוף מבנה נורמלי המסוגל לאכלס כמות גדולה של אנשים, הופסקו ההתוועדויות הגדולות באולמות השונים, והם חזרו למקומם הטבעי ב-‏770.
כעת, כשב-‏770 קיים סוף סוף מבנה נורמלי המסוגל לאכלס כמות גדולה של אנשים, הופסקו ההתוועדויות הגדולות באולמות השונים, והם חזרו למקומם הטבעי ב-‏770.
שורה 37: שורה 37:
לאחר שכל הדיירים פונו, ולאחר שיישרו את כל הקומה הראשונה של בניין 784 הקרוב יותר ל-‏770, החל ר’ אהרן לחפש קבלנים שייקחו על עצמם את מלאכת הרחבת בית המדרש. בינתיים תוכנן להרחיב רק מתחת לבניין הקרוב ל-‏770, בעוד שבבניין 788 שוכנו בינתיים בחורים מהישיבה וכן משפחות שונות מאנ”ש.  
לאחר שכל הדיירים פונו, ולאחר שיישרו את כל הקומה הראשונה של בניין 784 הקרוב יותר ל-‏770, החל ר’ אהרן לחפש קבלנים שייקחו על עצמם את מלאכת הרחבת בית המדרש. בינתיים תוכנן להרחיב רק מתחת לבניין הקרוב ל-‏770, בעוד שבבניין 788 שוכנו בינתיים בחורים מהישיבה וכן משפחות שונות מאנ”ש.  


הבניה החלה בימים הראשונים של חודש אלול [[תשכ"ז]] והקבלן עבד במהירות עצומה על מנת לעשות את הכמעט בלתי אפשרי - לסיים את הבניה תוך חודש ולהכין את בית הכנסת המורחב כבר לתפילות ראש השנה. לשם השוואה רק נאמר, כי שיפוץ דירה משפחתית רגילה אורכת מספר חודשים, כך שהשטח גדול כל כך בתנאי בניה קצת מסובכים - עבודה במרתף של בניין קיים - היה זה כמעט דמיוני להגיע להספק הנדרש.
הבניה החלה בימים הראשונים של חודש אלול [[תשכ"ז]] והקבלן עבד במהירות עצומה על מנת לעשות את הכמעט בלתי אפשרי - לסיים את הבניה תוך חודש ולהכין את בית הכנסת המורחב כבר לתפילות ראש השנה. לשם השוואה רק נאמר, כי שיפוץ דירה משפחתית רגילה אורכת מספר חודשים, כך שהשטח גדול כל כך בתנאי בניה קצת מסובכים - עבודה במרתף של בניין קיים - היה זה כמעט דמיוני להגיע להספק הבניה הנדרש.


בשלב הראשון בבניה, היה נדרש לחפור מהקומה הראשונה של שני הבניינים עד תחתית המרתף שלהם כדי ליצור חלל עם תקרה גבוהה. השלב השני היה לשבור את הקירות המפרידים בין השלאש לבנין 784, ולאחר מכן להכשיר את מרתף 784 לאולם תפילה.  
בשלב הראשון בבניה, היה נדרש לחפור מהקומה הראשונה של שני הבניינים עד תחתית המרתף שלהם כדי ליצור חלל עם תקרה גבוהה. השלב השני היה לשבור את הקירות המפרידים בין השלאש לבנין 784, ולאחר מכן להכשיר את מרתף 784 לאולם תפילה.  
שורה 70: שורה 70:
==הרחבה שלישית ומקסימלית==
==הרחבה שלישית ומקסימלית==


במשך השנים שלאחר [[תשכ"ח]], המשיך הרבי לתבוע מר’ אהרן את המשך ההרחבה הלאה, גם אל מתחת לבניין 887. עדות לכך ניתן למצוא במכתב שכתב ר’ אהרן לרבי ביום כ”ב באייר תשכ”ח, שם הוא מדווח לרבי על פעילות ה’תפילין טראק’ ([[טנק המבצעים]] בגרסתו הראשונה) שלו. תשובתו של הרבי בגוף המכתב הייתה: “ת”ח על הבשו”ט, כן יבש”ט סו”ס גם בעניני הרחבת ביהכנ”ס ובנינו” [= תשואות חן על הבשורות טובות, כן יבשר טוב סוף סוף גם בעניני הרחבת בית הכנסת ובנינו].  
במשך השנים שלאחר [[תשכ"ח]], המשיך הרבי לתבוע מר’ אהרן את המשך ההרחבה הלאה, גם אל מתחת לבניין 788. עדות לכך ניתן למצוא במכתב שכתב ר’ אהרן לרבי ביום כ”ב באייר תשכ”ח, שם הוא מדווח לרבי על פעילות ה’תפילין טראק’ ([[טנק המבצעים]] בגרסתו הראשונה) שלו. תשובתו של הרבי בגוף המכתב הייתה: “ת”ח על הבשו”ט, כן יבש”ט סו”ס גם בעניני הרחבת ביהכנ”ס ובנינו” [= תשואות חן על הבשורות טובות, כן יבשר טוב סוף סוף גם בעניני הרחבת בית הכנסת ובנינו].  


בפועל התעכבה עבודת ההרחבה עד תקופת סוף [[תשל"ג]]. ייתכן שעיכוב ההרחבה נבע מחוסר אמצעים כספיים.  
בפועל התעכבה עבודת ההרחבה עד תקופת סוף [[תשל"ג]]. ייתכן שעיכוב ההרחבה נבע מחוסר אמצעים כספיים.  
שורה 92: שורה 92:
באותו לילה אחרון של השנה, עבדו כמה גבאים לסיים את הבניה עד אור הבוקר.  
באותו לילה אחרון של השנה, עבדו כמה גבאים לסיים את הבניה עד אור הבוקר.  


בערב ראש השנה תשל”ד, עמד ה’זאל’ הגדול כשהוא מורחב עד ליכולת המקסימלית שלו. הרצפה אמנם היתה עקומה וכל 770 עמד במדרון (עד שיישרו זאת לאחר כמה שנים); גם הפנאלים עדיין לא הודבקו, ועזרת הנשים בצד איסטערן פארקווי היתה רק משטח בטון - אך הבניה בכללותה הושלמה.  
בערב ראש השנה תשל”ד, עמד ה’זאל’ הגדול כשהוא מורחב עד ליכולת המקסימלית שלו. הרצפה אמנם היתה עקומה וכל 770 עמד במדרון (עד שיישרו זאת לאחר כמה שנים); גם הפנאלים עדיין לא הודבקו, ועזרת הנשים בצד רח' איסטערן פארקווי היתה רק משטח בטון - אך הבניה בכללותה הושלמה.  


לאחר החגים חודשו העבודות והפועלים עסקו בגימור הבית. ר’ זלמן ליפסקר הדביק טפטים חדשים על גבי הקירות כדי להשוות את צבעם בכל הבניין. כמה חסידים סיימו את שיפוץ עזרת הנשים, וגם בנו מדרגות לקומה השניה מעזרת הנשים.  
לאחר החגים חודשו העבודות והפועלים עסקו בגימור הבית. ר’ זלמן ליפסקר הדביק טפטים חדשים על גבי הקירות כדי להשוות את צבעם בכל הבניין. כמה חסידים סיימו את שיפוץ עזרת הנשים, וגם בנו מדרגות לקומה השניה מעזרת הנשים.  


ההרחבה השלישית לא כללה את השטח שמתחת לעזרת נשים באיסטערן פארקווי. כמה שנים לאחר מכן, עשו בקצה המזרחי חדר למעילים ולתאי אכסון, שהפך אחר כך לכמעין ‘חדר שני’ עד לשלב בו שיפצו את השירותים למטה - אז התפנה חדר החשמל שהיה במקום ופתחו את כל השטח מתחת לעזרת נשים.  
ההרחבה השלישית לא כללה את השטח שמתחת לעזרת הנשים שבצד רח' איסטערן פארקווי. כמה שנים לאחר מכן, עשו בקצה המזרחי חדר למעילים ולתאי אכסון, שהפך אחר כך לכמעין ‘חדר שני’ עד לשלב בו שיפצו את השירותים למטה - אז התפנה חדר החשמל שהיה במקום ופתחו את כל השטח מתחת לעזרת נשים.  


מתחת לעזרת הנשים, נמצאת גם ‘הלשכה’ - כפי שמכנים אותה בפשטות המוני החסידים הבאים ל-‏770 - הנמצאת מתחת לעזרת הנשים של איסטערן פארקווי, והיא ללא ספק אחד הנדבכים החשובים של 770. קשה לדמיין כיום את 770 מבלי שירותה הנאמן והמסור של הלשכה, או כפי שרבים כינוה בחיבה “לשכת עושי חביתין”, על שם הלשכה שהיתה בבית המקדש, שם הכינו את המזון.  
מתחת לעזרת הנשים, נמצאת גם ‘הלשכה’ - כפי שמכנים אותה המוני החסידים הבאים ל-‏770 - הנמצאת מתחת לעזרת הנשים של איסטערן פארקווי, והיא ללא ספק אחד הנדבכים החשובים של 770. קשה לדמיין כיום את 770 מבלי שירותה הנאמן והמסור של 'הלשכה', או כפי שרבים כינוה בחיבה “לשכת עושי חביתין”, על שם הלשכה שהיתה בבית המקדש, שם הכינו את המזון.  


==המעמד הגדול והמיוחד של הנחת אבן הפינה==
==המעמד הגדול והמיוחד של הנחת אבן הפינה==
שורה 112: שורה 112:
הסכמתו של הרבי לבוא לטקס בהתראה כה קצרה הכניסה את מארגני הטקס (שהיה אמור להיערך בשקט בצנעה) לאירגון בקצב מרתוני. תוך דקות הכשירו את קטע הקרקע שבחזית 770 לצורך האירוע, הוקמה בימה מיוחדת עבור כ”‘ק אדמו”ר שליט”א ועליה הוצב סטענדער ומיקרופון. קהל רב החל לנהור אל מקום האירוע כשהוא מתמקם על פירמדות מאולתרות שהוצבו על הכביש. על חזית הבניין נתלה שלט “גדול יהיה כבוד הבית, לשנה טובה ומתוקה”..  
הסכמתו של הרבי לבוא לטקס בהתראה כה קצרה הכניסה את מארגני הטקס (שהיה אמור להיערך בשקט בצנעה) לאירגון בקצב מרתוני. תוך דקות הכשירו את קטע הקרקע שבחזית 770 לצורך האירוע, הוקמה בימה מיוחדת עבור כ”‘ק אדמו”ר שליט”א ועליה הוצב סטענדער ומיקרופון. קהל רב החל לנהור אל מקום האירוע כשהוא מתמקם על פירמדות מאולתרות שהוצבו על הכביש. על חזית הבניין נתלה שלט “גדול יהיה כבוד הבית, לשנה טובה ומתוקה”..  


בשעה 5:00 בדיוק הגיע הרכב של הרבי. הרבי יצא מן הרכב ופנה לעבר בימה המאולתרת משם השמיע הרבי שיחה בת כ- 10 דקות. הרבי דיבר על משמעות השם המוענק לאירועים מסוג זה ב’שפת המדינה’ - ‘גראונד ברייקינג’ - שבירת הקרקע. הרבי הסביר את משמעות המילים הרומזות על ענין השבירה והביטול שיש לשתף באירועים כאלו. יש לדעת שהכל ניתן מאת הקב”ה וחלילה לא כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה. בין היתר התייחס הרבי למשמעות הרוחנית של הנחת אבן הפינה בהשוותו זאת לאבן השתייה ממנה הושתת כל העולם כולו ומקום משכנה היה דווקא בקודש הקדשים.  
בשעה 5:00 בדיוק הגיע הרכב של הרבי. הרבי יצא מן הרכב ופנה לעבר הבימה המאולתרת משם השמיע הרבי שיחה בת כ- 10 דקות. הרבי דיבר על משמעות השם המוענק לאירועים מסוג זה ב’שפת המדינה’ - ‘גראונד ברייקינג’ - שבירת הקרקע. הרבי הסביר את משמעות המילים הרומזות על ענין השבירה והביטול שיש לשתף באירועים כאלו. יש לדעת שהכל ניתן מאת הקב”ה וחלילה לא כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה. בין היתר התייחס הרבי למשמעות הרוחנית של הנחת אבן הפינה בהשוותו זאת ל[[אבן השתייה]] ממנה הושתת כל העולם כולו ומקום משכנה היה דווקא ב[[קודש הקדשים]].  


לאחר סיום השיחה כיבדו את מר צ’ייס לנאום כחלק מן ה’עיסקה’:  
לאחר סיום השיחה כיבדו את מר צ’ייס לנאום כחלק מן ה’עיסקה’:  


מר צ’ייס פתח את דבריו על הזכות הגדולה שנפלה בחלקו לבנות כאן את בית מדרשו ומרכזו העולמי של הרבי שליט”א בספרו נרגשות היאך ראה בשואה את הגרמנים ימ”ש, מכלים את כל בתי הכנסת שבעירו. אז לא האמין כי בא יבא היום והוא עצמו יבנה בית כנסת. עד כאן דיבר מר צ’ייס באנגלית. ואז הוסיף (באנגלית): רבי, אמנם התחייבתי לך לדבר באידיש, אך מה אעשה ושכחתי שפה זו כמעט לגמרי והדבר קשה עלי, אך זאת אומר: “רבי איך האב דיר ליב זייער זייער אסאך (רבי אני אוהב אותך הרבה מאוד)", באחלו לרבי שליט”א בריאות והצלחה סיים מר צ’ייס נאומו.  
מר צ’ייס פתח את דבריו על הזכות הגדולה שנפלה בחלקו לבנות כאן את בית מדרשו ומרכזו העולמי של הרבי שליט”א בספרו נרגשות היאך ראה בשואה את הגרמנים ימ”ש, מכלים את כל בתי הכנסת שבעירו. אז לא האמין כי בא יבא היום והוא עצמו יבנה בית כנסת. עד כאן דיבר מר צ’ייס באנגלית. ואז הוסיף (באנגלית): רבי, אמנם התחייבתי לך לדבר באידיש, אך מה אעשה ושכחתי שפה זו כמעט לגמרי והדבר קשה עלי, אך זאת אומר: “רבי איך האב דיר ליב זייער זייער אסאך (רבי אני אוהב אותך הרבה מאוד)", באחלו לרבי שליט”א בריאות והצלחה סיים מר צ’ייס את נאומו.  


כל אותה העת נשען הרבי על גבי הסטענדער מוטה קמעה לכיוון הדובר והביט בו בעיניו הק’.  
כל אותה העת נשען הרבי על גבי הסטענדער מוטה קמעה לכיוון הדובר והביט בו בעיניו הק’. כששמע הרבי את המשפט האחרון באידיש - חייך חיוך רחב.  


אחר כך ביקש הרבי כי גם הרש”ג יאמר דברי ברכה. הרש”ג הזכיר כי בימים אלו שמלאו 91 שנה להתייסדות ‘תומכי תמימים’ זכות מיוחדת באותה עת להרחיב את בית רבותינו נשיאנו המשמש גם כבנין ישיבת תומכי תמימים המרכזית. לבסוף ברך את הרבי בהצלחה מופלגה ובנחת מכל החסידים.  
אחר כך ביקש הרבי כי גם הרש”ג יאמר דברי ברכה. הרש”ג הזכיר כי בימים אלו שמלאו 91 שנה להתייסדות ‘תומכי תמימים’ זכות מיוחדת באותה עת להרחיב את בית רבותינו נשיאנו המשמש גם כבנין ישיבת תומכי תמימים המרכזית. לבסוף ברך את הרבי בהצלחה מופלגה ובנחת מכל החסידים.  
שורה 134: שורה 134:
לקראת שמחת תורה של אותה שנה, בנו גם את המרפסת הידועה, כדי לאפשר את השתתפותו של הרבי בהקפות באופן שיוכלו לראותו היטב. בעקבות ירידתו הפתאומית לבית הכנסת ביום ב' של חג הסוכות, עלו השערות כי אולי ירצה הרבי לרדת להקפות יחד עם קהל החסידים, וכדי לאפשר את הדבר בנו גם משמאל המרפסת גרם מדרגות שירדו עד לגובה הבימה עליה רקד הרבי בשנים שלפני כן. כמו כן התקינו לבימה גלגלים גבוהים יותר כדי להתאימה. לצערנו, בסופו של דבר לא ירד הרבי לבית הכנסת להקפות באותה שנה, אלא השתתף מהמרפסת.  
לקראת שמחת תורה של אותה שנה, בנו גם את המרפסת הידועה, כדי לאפשר את השתתפותו של הרבי בהקפות באופן שיוכלו לראותו היטב. בעקבות ירידתו הפתאומית לבית הכנסת ביום ב' של חג הסוכות, עלו השערות כי אולי ירצה הרבי לרדת להקפות יחד עם קהל החסידים, וכדי לאפשר את הדבר בנו גם משמאל המרפסת גרם מדרגות שירדו עד לגובה הבימה עליה רקד הרבי בשנים שלפני כן. כמו כן התקינו לבימה גלגלים גבוהים יותר כדי להתאימה. לצערנו, בסופו של דבר לא ירד הרבי לבית הכנסת להקפות באותה שנה, אלא השתתף מהמרפסת.  


ממפרסת זו זכינו לראות את הרבי פעמים רבות במשך כשנה ורבע, ומשם יצאה הבשורה הגדולה לעולם כולו, כאשר לאחר התפילות יצא לשם הרבי ועודד את שירתנו הכמיהה להתגלותו לעינינו בגאולת כל עם ישראל: “יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!”  
ממפרסת זו זכינו לראות את הרבי פעמים רבות במשך כשנה ורבע, ומשם יצאה הבשורה הגדולה לעולם כולו, כאשר לאחר התפילות יצא לשם הרבי ועודד את שירת החסידים בכמיהה להתגלותו לעינינו בגאולת כל עם ישראל: “[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]!”  


כדי שיוכלו לראות את הרבי מכל קצוות הזאל, הורידו את חמשת הנברשות שתלו בחלק האחורי של 770.  
כדי שיוכלו לראות את הרבי מכל קצוות הזאל, הורידו את חמשת הנברשות שתלו בחלק האחורי של 770.  
שורה 142: שורה 142:
==תשנ”ב-תשנ"ה - שיפוץ הכניסה ל-‏770==  
==תשנ”ב-תשנ"ה - שיפוץ הכניסה ל-‏770==  


בשנת תשנ"ב החלה תכנית הרחבה, ולשם כך נרתם הרב [[יוסף יצחק גוטניק]] וכן נפתחה מגבית עולמית וכלל חסידי חב"ד בעולם כולו נקראו לתרום להרחבת ושיפוץ בית חיינו. העבודה עצמה לקחה מספר שנים, והיא הסתיימה בבשנת תשנ”ה כאשר כל רחבת הכניסה של 770 שופצה, והוחלפה ברחבה חדשה ומפוארת. נוסף לכך נבנו בקומת הבייסמנט של 770 כ–50 חדרי שירות חדשים לרווחת הבאים לחצרות קדשינו. המקום בו עמדו חדרי השירות, נהרס כליל, ועל מקומו הורחב ה’זאל’ הגדול בצורה משמעותית, לאחר שהתקינו בו מקומות ישיבה.  
בשנת תשנ"ב החלה תכנית הרחבה, ולשם כך נרתם הרב הנגיד [[יוסף יצחק גוטניק]] וכן נפתחה מגבית עולמית וכלל חסידי חב"ד בעולם כולו נקראו לתרום להרחבת ושיפוץ בית חיינו. העבודה עצמה לקחה מספר שנים, והיא הסתיימה בשנת תשנ”ה כאשר כל רחבת הכניסה של 770 שופצה, והוחלפה ברחבה חדשה ומפוארת. נוסף לכך נבנו בקומת הבייסמנט של 770 כחמישים חדרי שירות חדשים לרווחת הבאים לחצרות קדשינו. המקום בו עמדו חדרי השירות, נהרס כליל, ועל מקומו הורחב ה’זאל’ הגדול בצורה משמעותית, לאחר שהתקינו בו מקומות ישיבה.  


מיד לאחר ג' תמוז הוחלפה התקרה הישנה - ממנה בלטו צינורות המיזוג והחשמל - הוחלפה בתקרה אקוסטית יפה ואסתטית שהוסיפה הוד והדר לבית המדרש, וכמו כן הוחלף הפארקעט של הרצפה בזאל כולו.
מיד לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד|ג' תמוז]] הוחלפה התקרה הישנה - ממנה בלטו צינורות המיזוג והחשמל - בתקרה אקוסטית יפה ואסתטית שהוסיפה הוד והדר לבית המדרש, וכמו כן הוחלף הפארקט של הרצפה בזאל כולו.


==שיפוצים אחרונים==  
==שיפוצים אחרונים==  
שורה 156: שורה 156:
בתחילת תשס"ה הותקנו ונטילטורים חדשים, לאחר שהישנים הוסרו עם שיפוץ התקרה בתשנ"ה.  
בתחילת תשס"ה הותקנו ונטילטורים חדשים, לאחר שהישנים הוסרו עם שיפוץ התקרה בתשנ"ה.  


במרחשון תשס"ו הוחלפה רצפת 770 ברצפה חדשה (לאחר למעלה מ-11 שנים).  
ב חודש חשון תשס"ו הוחלפה רצפת 770 ברצפה חדשה (לאחר למעלה מ-11 שנים).  


בשנת תשס"ח הותקנה נברשת מעל בימת הקריאה, בדומה לנברשות שהיו באולם עד שנת תשנ"ג.
בשנת תשס"ח הותקנה נברשת מעל בימת הקריאה, בדומה לנברשות שהיו באולם עד שנת תשנ"ג.
שורה 164: שורה 164:
==ניהול המקום==
==ניהול המקום==


במהלך השנים מאז פתיחת בית הכנסת על ידי הרבי הריי"צ בעת קניית הבנין, הופקד ניהול בית הכנסת בידי "גבאי בית הכנסת ובית המדרש ליובאוויט שבליובאוויטש", הם שדאגו לתפילות, לנקיון ולשאר צרכי הבית. לכך היו התייחסויות מיוחדות מהרבי במקרים רבים, וכאשר חברי אגו"ח ניסו להתערב בנעשה, העיר על כך הרבי בחריפות.
במהלך השנים מאז פתיחת בית הכנסת על ידי הרבי הריי"צ בעת קניית הבנין, הופקד ניהול בית הכנסת בידי "גבאי בית הכנסת ובית המדרש ליובאוויט שבליובאוויטש", הם שדאגו לתפילות, לנקיון ולשאר צרכי הבית. לכך היו התייחסויות מיוחדות מהרבי במקרים רבים, וכאשר חברי [[אגודת חסידי חב"ד|אגו"ח]] ניסו להתערב בנעשה, העיר על כך הרבי בחריפות.


בשנת תש"ל התקיימו בחירות בפעם הראשונה, לאחר פטירת הרב [[יוחנן גורדון]], ששימש כגבאי מאז מונה על ידי הרבי הריי"צ לכך.
בשנת תש"ל התקיימו בחירות בפעם הראשונה, לאחר פטירת הרב [[יוחנן גורדון]], ששימש כגבאי מאז מונה על ידי הרבי הריי"צ לכך.