פרשת חיי שרה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 17: שורה 17:


*'''שביעי''' - תולדותיו של ישמעאל, בנו של אברהם אבינו. המדרש אומר שהסיבה בשלה זכה שצאצאיו ייכתבו בתורה, היא כיון שבסוף ימיו עשה תשובה כאשר הגיע לקבור את אביו.
*'''שביעי''' - תולדותיו של ישמעאל, בנו של אברהם אבינו. המדרש אומר שהסיבה בשלה זכה שצאצאיו ייכתבו בתורה, היא כיון שבסוף ימיו עשה תשובה כאשר הגיע לקבור את אביו.
==בתורת החסיודת==
==בתורת החסידות==
בנוגע לדיבור [[אברהם אבינו]] עם בני [[חת]] אודות קניית מערת המכפלה, כתוב בפרקי דר"אמר לבני יבוס לקנות מהם את מערת המכפלה במכר טוב כו'. וכי יבוסים היו, והלא חתיים היו, אלא ע"ש עיר יבוס נקראו יבוסים כו'. אמרו לו כו' כרות עמנו שבועה שאין ישראל יורשים את עיר יבוס כ"א ברצונם של בני יבוס כו', וכשבאו ישראל לארץ, רצו ליכנס בעיר יבוס ולא היו יכולין להכנס מפני אות ברית שבועת אברהם כו'" {{הערה|פל"ו}}. ולכאורה צריך עיון, מה שבני ישראל "לא היו יכולים לכנס" ב"עיר יבוס" מפני שבועת אברהם אל בני חת, הלא נצטוו ישראל במפורש מאת הקב"ה "והורשתם את כל יושבי הארץ גו' וישבתם בה גו' והתנחלתם את הארץ" {{הערה|מסעי לג, נב ואילך}}, ולכאורה ציוויו של הקב"ה מבטל את כל ההתחייבויות הקודמות.
בנוגע לדיבור [[אברהם אבינו]] עם בני [[חת]] אודות קניית מערת המכפלה, כתוב בפרקי דר' אליעזר "אמר לבני יבוס לקנות מהם את מערת המכפלה במכר טוב כו'. וכי יבוסים היו, והלא חתיים היו, אלא על שם עיר יבוס נקראו יבוסים . . אמרו לו . . כרות עמנו שבועה שאין ישראל יורשים את עיר יבוס כי אם ברצונם של בני יבוס . . וכשבאו ישראל לארץ, רצו ליכנס בעיר יבוס ולא היו יכולין להכנס מפני אות ברית שבועת אברהם כו'"{{הערה|פל"ו}}. ולכאורה צריך עיון, מה שבני ישראל "לא היו יכולים להכנס" ב"עיר יבוס" מפני שבועת אברהם אל בני חת, הלא נצטוו ישראל במפורש מאת הקב"ה "והורשתם את כל יושבי הארץ גו' וישבתם בה גו' והתנחלתם את הארץ"{{הערה|מסעי לג, נב ואילך}}, ולכאורה ציוויו של הקב"ה מבטל את כל ההתחייבויות הקודמות.
[[הרבי מליובאוויטש]] מבאר{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חכ"ט עמ' 85 ואילך}}:
 
אע"פ שמן הדין לא היה לשבועת אברהם כל תוקף, מפני שציווי הקב"ה ביטל שבועה זו, מכל מקום, מכיון שחשבו היבוסים שהשבועה עודנה בתקפה, הרי אם לא היו ישראל מתחשבים בשבועה זו, היה יוצא מזה חילול ה' {{הערה|וראה רד"ל לפדר"א שם אות צו}}. וע"ד מה שאמרו חז"ל בנוגע להגבעונים, שלמרות שהגבעונים רימו את ישראל, ולכן "לא חיילה שבועה עילוייהו כלל" מכל מקום "לא קטלינו משום קדושת השם" {{הערה|גיטין מו, א}}. ויתירה מזו, מכיון שכריתת הברית עם בני חת היתה תנאי בקנין מערת המכפלה, הי' יוצא, שבאם לא היו מקיימים שבועה זו היו חושבים היבוסים שקנינו של אברהם במערת המכפלה בטל למפרע, ובמילא קבורים האבות והאמהות בקבר לא להם {{הערה|ראה פירוש 'תולדות אדם' לספרי ראה יב, יז}}. ו"משום קדושת השם", שלא יחשבו היבוסים שבטל קנינו של אברהם ממערת המכפלה, "לא היו יכולים לכנס" לעיר יבוס מפני שבועה זו, עד שהסירו חשש זה, כמבואר בהמשך הדברים בפרד"א שם.
[[הרבי מליובאוויטש]] מבאר{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חכ"ט עמ' 85 ואילך}} שאף על פי שמן הדין לא היה לשבועת אברהם כל תוקף, מפני שציווי [[הקב"ה]] ביטל שבועה זו, מכל מקום, מכיון שחשבו היבוסים שהשבועה עודנה בתקפה, הרי אם לא היו ישראל מתחשבים בשבועה זו, היה יוצא מזה חילול ה'{{הערה|וראה רד"ל לפדר"א שם אות צו}}.
 
ועל דרך מה שאמרו חז"ל בנוגע להגבעונים, שלמרות שהגבעונים רימו את ישראל, ולכן "לא חיילה שבועה עילוייהו כלל" מכל מקום "לא קטלינו משום קדושת השם"{{הערה|גיטין מו, א}}. ויתירה מזו, מכיון שכריתת הברית עם בני חת היתה תנאי בקנין מערת המכפלה, היה יוצא, שבאם לא היו מקיימים שבועה זו היו חושבים היבוסים שקנינו של אברהם במערת המכפלה בטל למפרע, ובמילא קבורים האבות והאמהות בקבר לא להם{{הערה|ראה פירוש 'תולדות אדם' לספרי ראה יב, יז}}. ו"משום קדושת השם", שלא יחשבו היבוסים שבטל קנינו של אברהם ממערת המכפלה, "לא היו יכולים להכנס" לעיר יבוס מפני שבועה זו, עד שהסירו חשש זה{{הערה|כמבואר בהמשך הדברים בפרקי דר' אליעזר שם}}.


==קישורים חיצונים==
==קישורים חיצונים==