משתמש:הנחה/מעמד הר סיני: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 45: שורה 45:


==בראי חז"ל==
==בראי חז"ל==
===קביעות החודש וימי השבוע===
===מאורעות השבוע===
בין חכמי המשנה קיימת מחלוקת בקביעות תאריכי החודשים והמאורעות באותה השנה. במחלוקתם יש התייחסות לכל המאורעות באותה התקופה יציאת מצרים, מתן תורה, חנוכת המשכן בשנה שלאחר מכן, ועוד. ואף ישנם השלכות הלכתיות ממחלוקתם זה.
בין ה[[תנאים]] קיימת מחלוקת בקביעות תאריכי החודשים והמאורעות באותה השנה. במחלוקתם יש התייחסות לכל המאורעות באותה התקופה יציאת מצרים, מתן תורה, חנוכת המשכן בשנה שלאחר מכן, ועוד. ואף ישנם השלכות הלכתיות ממחלוקתם זה.


עם זאת מובהר בגמרא כי אין חולקים כי "לכולא עלמא בשבת ניתנה תורה"
ועיקר המחלוקת בנוגע למתן תורה הוא כי לדברי רבנן ראש חודש סיון היה ביום שני בשבוע לעומת רבי יוסי שטוען כי ההי זה ביום ראשון בשבוע.
עם זאת מובהר בגמרא כי בנודע לתאריך הגעתם למדבר סיני, תאריכי הציוויים של ה' למשה וממנו לעם והיום בשבוע בו ניתנה דעת כולם זהה:
*הגעת בני ישראל למדבר סיני התרחשה בא' לחודש סיוון{{הערה|דברי רבא (שבת פו:) "כתיב הכא "ביום '''הזה''' באו מדבר סיני וכתיב התם החדש '''הזה''' לכם ראש חדשים מה להלן ראש חודש אף כאן ראש חודש".}} (לרבנן יום שני לרבי יוסי יום ראשון) באותו היום נחו מהדרך ולא אמר להם דבר משום חולשתם מהדרך.{{הערה|שם=שבת פו|תלמוד בבלי מסכת שבת פו ע"ב.}}
*למחרת בב' בסיון{{הערה|מכילתא על הפסוק. תלמוד בבלי מסכת שבת פח ע"א.}} (לרבנן יום שלישי לרבי יוסי יום שני) בהשכמה{{הערה|שם=שבת פו}}{{הערה|רש"י על הפסוק (שמות יט ג).}} עלה משה להר ("וּמֹשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱלֹקים..") ונאמרה לו הפרשת "..וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים .." אותה חזר ואמר לבני ישראל בירידתו (וַיָּבֹא מֹשֶׁה..וַיָּשֶׂם לִפְנֵיהֶם ..וַיַּעֲנוּ..) באותו היום לערב.{{הערה|רש"י שבת פז עמוד א, ד"ה בתלתא.}}
*למחרת ביום ג' לחודש סיון (לרבנן יום רביעי לרבי יוסי יום שלישי) עלה שוב משה בהשכמה והשיב להקב"ה את דברי העם (וַיָּשֶׁב מֹשֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל ה') ונאמר לו מצוות הגבלה (וְהִגְבַּלְתָּ ..כָּל הַנֹּגֵעַ בָּהָר מוֹת יוּמָת...{{הערה|פסוק זה נאמר למשה לפני הפסוק שלפניו (וְקִדַּשְׁתָּם הַיּוֹם וּמָחָר וְכִבְּסוּ שִׂמְלֹתָם) שנאמר רק למחרת ברביעי לחודש ראה שבת פח ע"א וברש"י שבת פז ע"א ד"ה תלתא.}}) אותה מסר לעם באותו היום.
*למחרת ביום הרביעי (לרבנן יום חמישי לרבי יוסי יום רביעי) לחודש סיון מסר משה שבני ישראל קבלו עליהם מצוות הגבלה{{הערה|רש"י שבת פ"ז ע"א שלזה כוונת הפסוק (שמות יט י): "וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל ה'" שכתוב קודם הציווי.}} וקיבל מהקב"ה מצוות פרישה (וְקִדַּשְׁתָּם הַיּוֹם וּמָחָר וְכִבְּסוּ שִׂמְלֹתָם) ומיד באותו היום ירד והפרישם מנשותיהם ( וַיֵּרֶד מֹשֶׁה.. וַיְקַדֵּשׁ אֶת הָעָם וַיְכַבְּסוּ שִׂמְלֹתָם...אַל תִּגְּשׁוּ אֶל אִשָּׁה)
*כעבור ימים אחדים (לרבנן שלה ימים (כולל) לרבי יוסי ארבעה ימים (כולל)) ביום השבת (לרבנן ו' בסיון לרבי יוסי ז' בסיון) הגיע מועד קבלת התורה (וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי...). מועד זה אם כי כדברי [[רבא]]{{הערה|שם=שבת פו}}: "דכולי עלמא בשבת ניתנה תורה לישראל" {{הערה|למדים זאת ב[[גזירה שווה]]: "כתיב הכא '''זכור''' את יום השבת לקדשו וכתיב התם: ויאמר משה אל העם '''זכור''' את היום הזה מה להלן בעצומו של יום אף כאן בעצומו של יום (ראה רש"י).}}


עיקרי החולקים בדבר הם רבנן ורבי יוסי במסכת שבת (דף פ"ו ואילך).
מחלוקתם מתפשטת לכל אותה התקופה, המשמעות הפשוטה בגמרא היא כי הן לרבנן והן לרבי יוסי יום יציאת מצרים - ט"ו בניסן חל באותה השנה ביום חמישי בשבוע. אלא שלרבנן מלבד חוש ניסן גם חודש אייר באותה השנה היה חודש מלא (בניגוד לסדר הקבוע בחודשי לוח השנה שאחד מלא (30 יום) והבא אחריו חסר (29 יום)) כך שא' באייר היה באותה השנה ביום ראשון וא' בסיוון ביום שני. רבי יוסי טוען לעומתם שסדרי החודשים לא השתנו וחודש אייר היה חודש חסר.
 
אולם שיטה נוספת ישנה, והיא שיטת ה[[סדר עולם]] שחודש אייר היה אכן חסר כדברי רבי יוסי אולם השינוי נעוץ ביום יציאת מצרים שלא הייתה ביום חמישי אלא ביום שישי, ולכן מעמד הר סיני וקבלת התורה הייתה ביום השישי לחודש סיוון כדעת רבנן. (דרך אגב - לשיטה זו לא חל י בניסן בשבת וחולקת על הפרשנות בשמו של [[שבת הגדול]].)  
המחלוקת בעיקרה נסובה סביב השאלה מתי הגיעו בני ישראל למדבר סיני, או במילים אחרות באיזה יום בשבוע חל באותה השנה ראש חודש סיוון.
לדעת רבנן ראש חודש סיוון חל ביום שני בשבוע ומכאן שמעמד הר סיני היה בשישי לחודש, בעוד לשיטת רבי יוסי ראש חודש היה ביום ראשון בשבוע, ומכאן שמתן תורה היה בשביעי לחודש.
 
מאידך המשמעות הפשוטה בגמרא היא כי הן רבנן והן רבי יוסי מסכימים כי באותה השנה חל יום ט"ו לחודש ניסן ביום חמישי בשבוע, ובו ביום יצאו בני ישראל ממצרים. אלא שלרבנן חודש אייר באותה השנה היה חודש מלא (בניגוד לסדר הקבוע בלוח השנה שחודש אחד חסר והבא מלא כך שאם חודש ניסן מלא שב חודש אייר חסר) כך שא' באייר היה באותה השנה ביום ראשון וא' בסיוון ביום שני. רבי יוסי טוען לעומתם שסדרי החודשים לא השתנו וחודש אייר היה חודש חסר.
 
שיטה נוספת ישנה שיטת ה[[סדר עולם]] והיא שחודש אייר היה אכן חסר כדרי רבי יוסי אולם יציאת מצרים לא הייתה ביום חמישי אלא בשישי ולכן מעמד הר סיני יקבלת התרורה הייתה ביום השיש לחודש סיוון כדעת רבנן.  
 
שיטה זו חולקת על כך שי' בניסן היה ביום השבת ולכך חוגגים את [[שבת הגדול]].   
{{לוח שנת ב'תמ"ח}}
{{לוח שנת ב'תמ"ח}}
מחלוקתם של רבנן ורבי יוסי גוררת עמה מחלוקת בפרטי המאורעות שהתרחשו לקראת מעמד הר סיני.


לרבנן פרישת הנשים נעשתה ביום חמישי בשבוע יום הרביעי לחודש סיוון לרבי יוסי אם כי לדעתו אכן היה זה ביום הרביע לחודש היה זה גם ביום הרביעי בשבוע. מה שמעורר תמיהה על לשון הפסוק אודות מעמד הר סיני עצמו "ויהי ביום השלישי" שלישי לפרישה מה שלכאורה לשיטת רבי יוסי היה כבר ביום הרביעי לפרישה.
מחלוקתם זו של רבנן ורבי יוסי גוררת עמה מחלוקת בפרטי המאורעות שהתרחשו לקראת מעמד הר סיני. היות ולפי רבנן בין מועד הפרישה של בני ישראל ומתן תורה היה אכן שלשה ימים. אולם לרבי יוסי היות ולדעתו פרשו ביום רביעי היו ארבעה ימים, בעוד שהפסוק מציין באופן קבוע שלשה ימים.  
{{מאורעות ימי השבוע במעמד הר סיני}}
===הכנות למעמד===
*חז"ל קיבלו שלמדים [[גזירה שווה]] בין תיבות "הזה" שבפסוק זה לפסוק: "החודש הזה לכם ראש חודשים" שכשם ששם הכוונה לראש חודש כך גם יום זה הוא ראש חודש סיוון.{{הערה|שם=שבת פו|תלמוד בבלי מסכת שבת פו ע"ב.}} באותו היום נחו מהדרך ולא אמר להם דבר משום חולשתם מהדרך.{{הערה|שם=שבת פו}} מיד למחרת{{הערה|מכילתא על הפסוק. תלמוד בבלי מסכת שבת פח ע"א.}} בהשכמה{{הערה|שם=שבת פו}}{{הערה|רש"י על הפסוק (שמות יט ג).}} עלה משה להר ("וּמֹשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱלֹקים..") ונאמרו לו הפרשיות "..וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים .."


*ההשלכות לפליטת זרע.
*בחירת ההר
*בחירת ההר
*גדירתו
*גדירתו