משתמש:שיע.ק/פולמוס: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(עשיתי כמה שאני יכול, תמשיכו.)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה מתמשכת|אתם מוזמנים לסייע}}
{{בעבודה מתמשכת|אתם מוזמנים לסייע}}
'''פולמוס המשיחיות בחב"ד''' הוא ויכוח בין הזרם המשיחיסטי לבין הזרם המתון (הקרוי גם "הזרם האנטי-משיחיסטי") ב[[חסידות חב"ד]] בשאלה האם לפרסם בפומבי את [[הרבי שליט"א|הרבי מליובאוויטש]] כ[[משיח]]. הוויכוח החל בראשית [[שנות ה-90]] של [[המאה ה-20]], בעיקר בתקופת מחלתו, התעצם לאחר שנעלם מעינינו ב[[ג' בתמוז]] [[ה'תשנ"ד]] ([[1994]]), ונמשך גם כיום. למרות ויכוח זה, גם בזרם המתון סבורים מרבית החסידים כי הרבי יתגלה כמשיח{{הערה|שם=קראוס|הרב ד"ר יצחק קראוס,ynet שאלת מחקר, באתר ynet‏}}{{הערה|שם=ברגר|הרב ד"ר דוד ברגר, הרבי מלך המשיח, שערוריית האדישות, והאיום על אמונת ישראל, ירושלים: אורים, 2005{{הבהרה|חסר מספר עמוד.}}.}} [[תחיית המתים|כשיקום לתחייה]], אך סובר שאין לעסוק בכך. במקביל, מתקיים בחסידות פולמוס גם בנושא היחס לחייו הנצחיים של הרבי, בעוד חלק גדול מהמשיחיסטים סבור שהרבי חי במובן הגשמי כנשמה בגוף, סבורים אנשי הזרם המתון, שהרבי ממשיך לחיות ברוחניות אך במובן הגשמי הוא נפטר, אלו וגם אלו, ממשיכים לראות את בו [[נשיא הדור]] ומנהיגו.
'''פולמוס המשיחיות בחב"ד''' הוא ויכוח בין הזרם המשיחיסטי לבין הזרם המתון (הקרוי גם "הזרם האנטי-משיחיסטי") ב[[חסידות חב"ד]] בשאלה האם לפרסם בפומבי את [[הרבי שליט"א|הרבי מליובאוויטש]] כ[[משיח]]. הוויכוח החל בראשית [[שנות ה-90]] של [[המאה ה-20]], בעיקר בתקופת מחלתו, התעצם לאחר שנעלם מעינינו ב[[ג' בתמוז]] [[תשנ"ד]], ונמשך גם כיום. למרות ויכוח זה, גם בזרם המתון סבורים מרבית החסידים כי הרבי יתגלה כמשיח{{הערה|שם=קראוס|הרב ד"ר יצחק קראוס,ynet שאלת מחקר, באתר ynet‏}}{{הערה|שם=ברגר|הרב ד"ר דוד ברגר, הרבי מלך המשיח, שערוריית האדישות, והאיום על אמונת ישראל, ירושלים: אורים, 2005{{הבהרה|חסר מספר עמוד.}}.}} [[תחיית המתים|כשיקום לתחייה]], אך סובר שאין לעסוק בכך. במקביל, מתקיים בחסידות פולמוס גם בנושא היחס לחייו הנצחיים של הרבי, בעוד חלק גדול מהמשיחיסטים סבור שהרבי חי במובן הגשמי כנשמה בגוף, סבורים אנשי הזרם המתון, שהרבי ממשיך לחיות ברוחניות אך במובן הגשמי הוא נפטר, אלו וגם אלו, ממשיכים לראות את בו [[נשיא הדור]] ומנהיגו.


== פולמוס המשיחיות ==
== פולמוס המשיחיות ==
שורה 44: שורה 44:


==היסטוריה==
==היסטוריה==
הרבי החל לשמש כאדמו"ר בשנת [[תשי"א]] ([[1951]]). בדרשת ההכתרה שלו, "מאמר באתי לגני", (שיחה שקיבלה מעמד של שיחת־יסוד בחסידות), התייחס הרבי לכך שהוא האדמו"ר השביעי בשושלת אדמור"י חב"ד. לדבריו, נגזר על הדור השביעי, שהוא כנגד [[ספירה (קבלה)#מלכות|ספירת המלכות]], שבימיו יבוא המשיח{{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/59058_he_1.pdf מאמר באתי לגני (בתוספת ביאורים)] {{PDF}}}}{{הערה|תומר פרסיקו, המשיח האבוד של חב"ד, תכלת, קיץ תשס"ט, עמ' 68 והלאה}}.  
הרבי החל לשמש כאדמו"ר בשנת [[תשי"א]]. בדרשת ההכתרה שלו, "מאמר באתי לגני", (שיחה שקיבלה מעמד של שיחת־יסוד בחסידות), התייחס הרבי לכך שהוא האדמו"ר השביעי בשושלת אדמור"י חב"ד. לדבריו, נגזר על הדור השביעי, שהוא כנגד [[ספירה (קבלה)#מלכות|ספירת המלכות]], שבימיו יבוא המשיח{{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/59058_he_1.pdf מאמר באתי לגני (בתוספת ביאורים)] {{PDF}}}}{{הערה|תומר פרסיקו, המשיח האבוד של חב"ד, תכלת, קיץ תשס"ט, עמ' 68 והלאה}}.  


במשך השנים האמינו חלק מהחסידים שהרבי הוא המשיח. בדרך כלל הרבי התנגד (לעתים באופן חריף) לעיסוק פומבי במשיחיותו, והורה לגנוז פרסומים מסוג זה, כמפורט להלן. למרות זאת המשיכו חלק מן החסידים להחזיק באמונה זו<ref>
במשך השנים האמינו חלק מהחסידים שהרבי הוא המשיח. בדרך כלל הרבי התנגד (לעתים באופן חריף) לעיסוק פומבי במשיחיותו, והורה לגנוז פרסומים מסוג זה, כמפורט להלן. למרות זאת המשיכו חלק מן החסידים להחזיק באמונה זו<ref>