טבילת כלים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " מים " ב־" מים ")
מ (החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}")
שורה 7: שורה 7:


מכאן למדו שיש לטבול את הכלים לפני השימוש (ואם צריך גם [[הגעלת כלים|להגעילם]]) לפני השימוש.
מכאן למדו שיש לטבול את הכלים לפני השימוש (ואם צריך גם [[הגעלת כלים|להגעילם]]) לפני השימוש.
טעם לטבילת הכלים מובא ב[[תלמוד ירושלמי|תלמוד הירושלמי]]:‏‏<ref>‏תלמוד ירושלמי מסכת עבודה זרה פרק ה' הלכה ט"ו‏</ref> {{ציטוטון|לפי שיצאו מטומאת הגוי ונכנסו לקדושת ישראל}}.
טעם לטבילת הכלים מובא ב[[תלמוד ירושלמי|תלמוד הירושלמי]]:‏‏<ref>‏תלמוד ירושלמי מסכת עבודה זרה פרק ה' הלכה ט"ו‏}} {{ציטוטון|לפי שיצאו מטומאת הגוי ונכנסו לקדושת ישראל}}.


לפי רוב [[הראשונים]] טבילת כלים היא חובה מדאורייתא.
לפי רוב [[הראשונים]] טבילת כלים היא חובה מדאורייתא.
שורה 15: שורה 15:
לפני הטבלת כלי אחד מברכים: {{ציטוטון|בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל טְבִילַת כֶּלִי}}. ובהטבלת מספר כלים מברך {{ציטוטון|בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל טְבִילַת כֵּלִים}}. ברכה זו היא אחת מברכות המצוות.
לפני הטבלת כלי אחד מברכים: {{ציטוטון|בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל טְבִילַת כֶּלִי}}. ובהטבלת מספר כלים מברך {{ציטוטון|בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל טְבִילַת כֵּלִים}}. ברכה זו היא אחת מברכות המצוות.


כלים הצריכים גם הגעלה, יש להגעילם קודם הטבילה. ואם הטבילם קודם מותרים. ויש אומרים שצריך לחזור ולהטבילן.‏‏<ref>‏שולחן ערוך, חלק יורה דעה סימן קכ"א, סעיף ב‏</ref>
כלים הצריכים גם הגעלה, יש להגעילם קודם הטבילה. ואם הטבילם קודם מותרים. ויש אומרים שצריך לחזור ולהטבילן.‏‏<ref>‏שולחן ערוך, חלק יורה דעה סימן קכ"א, סעיף ב‏}}
==שיעור המקווה==
==שיעור המקווה==
הטור כותב{{הערה|בסימן ק"כ.}} בשם הסמ"ק, שלמרות שמעיין מטהר בכלי טמא בכל שהוא, בכלים הלקוחים מן העובד כוכבים צריך שיהיה במקווה ארבעים סאה, אך הוא מערער על דבריו, וסבור שאין להחמיר בטבילה זו יותר מבטבילת טומאה, שבה כתוב את המקור היחיד לשיעור הטבילה.
הטור כותב{{הערה|בסימן ק"כ.}} בשם הסמ"ק, שלמרות שמעיין מטהר בכלי טמא בכל שהוא, בכלים הלקוחים מן העובד כוכבים צריך שיהיה במקווה ארבעים סאה, אך הוא מערער על דבריו, וסבור שאין להחמיר בטבילה זו יותר מבטבילת טומאה, שבה כתוב את המקור היחיד לשיעור הטבילה.