הדלקת נרות חנוכה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 77: שורה 77:
{{להשלים}}
{{להשלים}}
תפקידם של הנרות "להאיר את החושך מתבטא בפרטי ההלכות והדינים במצוות ההדלקה:
תפקידם של הנרות "להאיר את החושך מתבטא בפרטי ההלכות והדינים במצוות ההדלקה:
* '''"על פתח ביתו מבחוץ"''' - בשונה מנרות ה[[מנורה]] אותה הדליקו בתוך ה[[היכל]] נרות חנוכה מדליקים דווקא בפתח הבית מבחוץ{{הערה|שבת כא, ב טור ושלחן ערוך סימן תרע"א סעיף ה.}}, ולכמה שיטות דווקא בפתח הסמוך ביותר ל[[רשות הרבים]]{{הערה|1= ראה תוספות שבת כא עמוד ב' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=21b&format=pdf דיבור המתחיל "מצווה"].}} במטרה להאיר ולפרסם את הנרות בחוץ ברשות הרבים. והטעם הפנימי לכך הוא מצד תפקידם להאיר את החושך של קליפות המכונים רשות הרבים הנפרדים מאלקות הפוך מרשות היחיד - רשות של יחידו של עולם.{{הערה|שם=נח}}. (ראה להלן בעומק יותר)
* '''"על פתח ביתו מבחוץ"''' - בשונה מנרות ה[[מנורה]] אותה הדליקו בתוך ה[[היכל]] נרות חנוכה מדליקים דווקא בפתח הבית מבחוץ{{הערה|שבת כא, ב טור ושלחן ערוך סימן תרע"א סעיף ה.}}, ולכמה שיטות דווקא בפתח הסמוך ביותר ל[[רשות הרבים]]{{הערה|1= ראה תוספות שבת כא עמוד ב' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=21b&format=pdf דיבור המתחיל "מצווה"].}}, וזאת במטרה להאיר ולפרסם את הנרות. הטעם הפנימי לכך הוא בשם רשות הרבים מכונים ה[[קליפות]] הנפרדים מאלקות שהן הפוך מרשות היחיד - רשות של יחידו של עולם, ונרות חנוכה מצד תפקידם להאיר חושך זה של "רשות הרבים"{{הערה|שם=נח}}. (וראה להלן בעומק יותר).
* '''"משמאל הפתח"''' - היות ויניקת וחיות הקליפות הוא מ[[גבורה|קו השמאל]] לכן האור של חנוכה תפקידו לבטל יניקה זו לכן מדליקים אותה דוקא בשמאל.{{הערה|שם=נח}} וכן, כללות הבירור שעל ידי התורה והמצוות היא בקו הימין, אולם על ידי חנוכה מבררים את הניצוצות הכי רחוקים היינו בירור קו השמאל עצמו.{{הערה|הרבי, מאמר "וישב יעקב" תשי"ב ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/tm/4/25/209.htm תורת מנחם חלק ד עמוד רט]).}}
* '''"משמאל הפתח"''' - יניקת וחיות הקליפות הוא מ[[גבורה|קו השמאל]] לכן ההדלקה היא בשמאל לפי שהאור של חנוכה תפקידו לבטל יניקה זו לכן מדליקים אותה דוקא בשמאל{{הערה|שם=נח}}. וכן, כללות הבירור שעל ידי התורה והמצוות היא בקו הימין, אולם על ידי חנוכה מבררים את הניצוצות הכי רחוקים, היינו בירור קו השמאל עצמו{{הערה|הרבי, מאמר "וישב יעקב" תשי"ב ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/tm/4/25/209.htm תורת מנחם חלק ד עמוד רט]).}}.
* '''"זמן הדלקתה בשקיעת ה[[חמה]]"''' - לפי שעניינה ובכוחה דווקא להאיר את החושך לכן ההדלקה היא בלילה דווקא לאחר שקיעת החמה.  
* '''"זמן הדלקתה בשקיעת ה[[חמה]]"''' - לפי שעניינה ובכוחה דווקא להאיר את החושך לכן ההדלקה היא בלילה דווקא לאחר שקיעת החמה.  
::''בביאור שייכות שקיעת החמה להארת נרות חנוכה כמה עניינים''{{הערה|1=לכללות ביאורים אלו, ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31648&st=&pgnum=218 אור התורה בראשית חלק ה' דף תתקמ ב ואילך].}}:
:''בביאור שייכות שקיעת החמה להארת נרות חנוכה כמה עניינים''{{הערה|1=לכללות ביאורים אלו, ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31648&st=&pgnum=218 אור התורה בראשית חלק ה' דף תתקמ ב ואילך].}}:
:א) חמה הוא אור ה[[אצילות]]- [[ז"א דאצילות]] ושקיעתה הוא עניין הגילוי שלה ב[[ספירת המלכות]] שממנה ועל ידה נמשך הגילוי בחושך של [[בי"ע]]. ולפי זה עיקר הגילוי בעולמות הוא לאחרי השקיעה, ולכן אז הוא זמן הדלקת נרות חנוכה שעניינם להאיר העולמות.
:א) חמה הוא אור ה[[אצילות]]- [[ז"א דאצילות]] ושקיעתה הוא עניין הגילוי שלה ב[[ספירת המלכות]] שממנה ועל ידה נמשך הגילוי בחושך של [[בי"ע]]. ולפי זה עיקר הגילוי בעולמות הוא לאחרי השקיעה, ולכן אז הוא זמן הדלקת נרות חנוכה שעניינם להאיר העולמות.
:ב) חמה ענינה ספירת המלכות. שקיעת החמה עניינה, מלכות לא כפי שהיא במקומה מיוחדת באור האצילות, אלא כפי שיורדת לבי"ע ונעשית "ראש לשועלים". ודווקא במקום זה ובדרגה זו יש להאיר את נרות החנוכה להפוך ענייני העולם לקדושה. (בניגוד לנרות המנורה אותה הדליקו מבעוד יום, שעניינם ייחוד עם אור האלקות כפי שהוא באצילות. ובעבודת האדם חילוק שני הדרגות הן כפי שהאדם נמצא במצב של [[אהבה]] ותשוקה לאלקות או כפי שהוא בלי אהבה שאז העבודה להמשיך במקומו אלקות על ידי קבלת עול.).
:ב) חמה ענינה ספירת המלכות. שקיעת החמה עניינה, מלכות לא כפי שהיא במקומה מיוחדת באור האצילות, אלא כפי שיורדת לבי"ע ונעשית "ראש לשועלים". ודווקא במקום זה ובדרגה זו יש להאיר את נרות החנוכה להפוך ענייני העולם לקדושה. (בניגוד לנרות המנורה אותה הדליקו מבעוד יום, שעניינם ייחוד עם אור האלקות כפי שהוא באצילות. ובעבודת האדם חילוק שני הדרגות הן כפי שהאדם נמצא במצב של [[אהבה]] ותשוקה לאלקות או כפי שהוא בלי אהבה שאז העבודה להמשיך במקומו אלקות על ידי קבלת עול.).{{הערה|שם=תרל|1=ראה גם מאמר "מצוותה משתשקע החמה" תר"ל. ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15963&st=&pgnum=51 ספר המאמרים תר"ל עמוד מג].}}
:ובדרגה זו גופא יש את מלכות כפי שיורדת להוות הקליפות שהיא ירידה גדולה ביותר, ועם זאת הכוונה היא להמשיך ולהאיר במקום זה ובזה היא הכוונה העליונה.{{הערה|שם=זאת חנוכה לח|ראה מאמר "מצוותה (של נר חנוכה) משתשקע החמה" תשל"ח.}}  
:ובדרגה זו גופא יש את מלכות כפי שיורדת להוות הקליפות שהיא ירידה גדולה ביותר, ועם זאת הכוונה היא להמשיך ולהאיר במקום זה ובזה היא הכוונה העליונה.{{הערה|שם=זאת חנוכה לח|ראה מאמר "מצוותה (של נר חנוכה) משתשקע החמה" תשל"ח.}}  
:ג) מלכות יוון עניינם חמה שהם מונין לחמה, ולפי זה עניינו הרוחני של החמה כאן עניינו חמה של [[קליפות]] - חום של [[נפש הבהמית]]. ומזה הטעם מכיוון שנרות חנוכה מדליקים בחוץ במקום ששולט החמה דקליפה, לכן ההדלקה היא דווקא משתשקע החמה, בניגוד לנרות המנורה אותה הדליקו בפנים היכן שהאיר ושלט חמה דקדושה - "שמש הוי"ה"{{הערה|על פי תהלים פד יב וראה תניא שער היחוד והאמונה פרק ד.}} לכן הדליקו מבעוד יום.{{הבהרה| יל"ע, במאמרים אחרים משמע שנרות חנוכה "פועלים" שקיעת חמה דלעו"ז, באוה"ת משמע כדלעיל.}}  
:ג) מלכות יוון עניינם חמה שהם מונין לחמה, ולפי זה עניינו הרוחני של החמה כאן עניינו חמה של [[קליפות]] - חום של [[נפש הבהמית]]. ומזה הטעם מכיוון שנרות חנוכה מדליקים בחוץ במקום ששולט החמה דקליפה, לכן ההדלקה היא דווקא משתשקע החמה, בניגוד לנרות המנורה אותה הדליקו בפנים היכן שהאיר ושלט חמה דקדושה - "שמש הוי"ה"{{הערה|על פי תהלים פד יב וראה תניא שער היחוד והאמונה פרק ד.}} לכן הדליקו מבעוד יום.{{הבהרה| יל"ע, במאמרים אחרים משמע שנרות חנוכה "פועלים" שקיעת חמה דלעו"ז, באוה"ת משמע כדלעיל.}}  
::''ביאורים נוספים ישנם המקשרים את זמן ההדלקה לדרגת הגילוי הנמשך על ידי הנרות, שמקור ההמשכה היא מפנימיות עתיק שעתיד להתגלות בביאת המשיח שלכן מספר הנרות הוא שמונה (כדלהלן)''.  
:''ביאורים נוספים ישנם המקשרים את זמן ההדלקה לדרגת הגילוי הנמשך על ידי הנרות, שמקור ההמשכה היא מפנימיות עתיק שעתיד להתגלות בביאת המשיח שלכן מספר הנרות הוא שמונה (כדלהלן)''.  
:ה) לאחרי השקיעה בה מאיר ה[[לבנה]] והוא התגלותה מעין הגילוי דלעתי שיהי אור הלבנה כאור החמה.
:ה) לאחרי השקיעה בה מאיר ה[[לבנה]] והוא התגלותה מעין הגילוי דלעתי שיהי אור הלבנה כאור החמה.
:ו) בעת הארת ה[[כוכב]]ים בלילה שהם למעלה מחמה ולבנה, ומקומם ברקיע השמיני כגלוי חנוכה שעניינה שמונה (וכהגילוי שמאיר ב[[חג הסוכות]] שצריך שיהיו הכוכבים נראות מתוך סכך הסוכה).  
:ו) בעת הארת ה[[כוכב]]ים בלילה שהם למעלה מחמה ולבנה, ומקומם ברקיע השמיני כגלוי חנוכה שעניינה שמונה (וכהגילוי שמאיר ב[[חג הסוכות]] שצריך שיהיו הכוכבים נראות מתוך סכך הסוכה).  
:ז) שקיעת החמה עניינה זמן הגלות שנקראת לילה וחושך (שעיקר הירידה והחיסרון בהארת אור שמש האצילות במלכות ועל ידה בבי"ע התחיל לאחרי חורבן [[בית המקדש]]){{הערה|1=סוף [[המשך]] "מצה זו תר"ם" ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16014&st=&pgnum=271 ספר המאמרים תר"מ עמוד רסב]).}}, וסיבת הגלות היא החושך הרוחני "מפני חטאנו גלינו מארצנו"{{הערה|נוסח תפילת מוסף של שבת.}} היפך העניין של "נר מצווה ותורה אור" ונרות חנוכה בכוחם להאיר חשכת הגלות שהרי הנס עצמו נעשה בגלות יוון{{הערה|שם=זאת חנוכה לח}}.
:ז) שקיעת החמה עניינה זמן הגלות שנקראת לילה וחושך (שעיקר הירידה והחיסרון בהארת אור שמש האצילות במלכות ועל ידה בבי"ע התחיל לאחרי חורבן [[בית המקדש]]){{הערה|1=סוף [[המשך]] "מצה זו תר"ם" ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16014&st=&pgnum=271 ספר המאמרים תר"מ עמוד רסב]).}}, וסיבת הגלות היא החושך הרוחני "מפני חטאנו גלינו מארצנו"{{הערה|נוסח תפילת מוסף של שבת.}} היפך העניין של "נר מצווה ותורה אור" ונרות חנוכה בכוחם להאיר חשכת הגלות שהרי הנס עצמו נעשה בגלות יוון{{הערה|שם=זאת חנוכה לח}}.
* '''"עד דכליא רגלא דתרמודאי"''' - תרמודאי
* '''"עד דכליא רגלא דתרמודאי"'''{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=21b&format=pdf מסכת שבת כא, ב]. פירושו של רבה ברבר חנה לסוף זמן ההדלקה.}} - מפרש רש"י: "שם אומה מלקטי עצים דקים ומתעכבין בשוק עד שהולכים בני השוק.." והפירוש הפנימי בזה שמלקטי עצים הכוונה ל"[[עץ הדעת]] - טוב ורע"{{הערה|1=אור התורה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31648&st=&pgnum=220 בראשית חלק ה דף תתקמא, ב].}}. ותרמודאי הם המורדים במלכות שמים (תרמוד אותיות מורדת{{הערה|עמק המלך שער קרית ארבע תחילת פרק קיא (קח, א). ספר [[קהלות יעקב]] ערך תרמוד.}}) ולכן הם מתעכבים בשוק שהוא רשות הרבים - [[טורי דפרודא]]{{הערה|אור התורה שם, ספר המאמרים תר"ל שם ועוד.}} ושם גופא הם באופן שמהלכים בו ויוצאים ממנו{{הערה|שם=זאת חנוכה לח}}.
:והפעולה בהם "שתכלה רגל מן השוק" היא בשני אופנים או כליון וביטול.{{הערה|אור התורה שם סוף סעיף ה וריש סעיף ח (תתקמב, א). ביאורי הזוהר להצמח צדק עמוד צט ועוד וראה מאמר "מצוותה" תשל"ח.}} או כליון ותשוקה שכל כך גדול כח הנרות לפעול בהם ביטול ובירור ועלייה{{הערה|שם=תרל}}{{הערה|שם=זאת חנוכה לח}}.
* '''"מנהג אסור מלאכה"''' - בשעת שהנרות דולקות נוהגות הנשים איסור מלאכה.  
* '''"מנהג אסור מלאכה"''' - בשעת שהנרות דולקות נוהגות הנשים איסור מלאכה.  
* '''"מוסיף והולך"''' - באשר תפקידם של הנרות להאיר את החושך אין להסתפק בהדלקה של יום קודם יש להגביר שוב ושוב את האור ולהוסיף רק בכך מובטח הניצחון על החושך.{{הערה|לקוטי שיחות חלק א עמוד 89 ואילך, [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/tm/7/25/index.htm תורת מנחם חלק ז עמוד 227].}}
* '''"מוסיף והולך"''' - באשר תפקידם של הנרות להאיר את החושך אין להסתפק בהדלקה של יום קודם יש להגביר שוב ושוב את האור ולהוסיף רק בכך מובטח הניצחון על החושך.{{הערה|לקוטי שיחות חלק א עמוד 89 ואילך, [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/tm/7/25/index.htm תורת מנחם חלק ז עמוד 227].}}