הדלקת נרות חנוכה: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
מ (←ביאורים בפרטי הדינים: תיקון קישור) |
|||
שורה 77: | שורה 77: | ||
{{להשלים}} | {{להשלים}} | ||
תפקידם של הנרות "להאיר את החושך מתבטא בפרטי ההלכות והדינים במצוות ההדלקה: | תפקידם של הנרות "להאיר את החושך מתבטא בפרטי ההלכות והדינים במצוות ההדלקה: | ||
* "על פתח ביתו מבחוץ" - בשונה מנרות ה[[מנורה]] אותה הדליקו בתוך ה[[היכל]] נרות חנוכה מדליקים דווקא בפתח הבית מבחוץ{{הערה|שבת כא, ב טור ושלחן ערוך סימן תרע"א סעיף ה.}}, ולכמה שיטות דווקא בפתח הסמוך ביותר ל[[רשות הרבים]]{{הערה|1= ראה תוספות שבת כא עמוד ב' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=21b&format=pdf דיבור המתחיל "מצווה"].}} במטרה להאיר ולפרסם את הנרות בחוץ ברשות הרבים. והטעם הפנימי לכך הוא מצד תפקידם להאיר את החושך של קליפות המכונים רשות הרבים הנפרדים מאלקות הפוך מרשות היחיד - רשות של יחידו של עולם.{{הערה|שם=נח}}. (ראה להלן בעומק יותר) | * '''"על פתח ביתו מבחוץ"''' - בשונה מנרות ה[[מנורה]] אותה הדליקו בתוך ה[[היכל]] נרות חנוכה מדליקים דווקא בפתח הבית מבחוץ{{הערה|שבת כא, ב טור ושלחן ערוך סימן תרע"א סעיף ה.}}, ולכמה שיטות דווקא בפתח הסמוך ביותר ל[[רשות הרבים]]{{הערה|1= ראה תוספות שבת כא עמוד ב' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=21b&format=pdf דיבור המתחיל "מצווה"].}} במטרה להאיר ולפרסם את הנרות בחוץ ברשות הרבים. והטעם הפנימי לכך הוא מצד תפקידם להאיר את החושך של קליפות המכונים רשות הרבים הנפרדים מאלקות הפוך מרשות היחיד - רשות של יחידו של עולם.{{הערה|שם=נח}}. (ראה להלן בעומק יותר) | ||
* "משמאל הפתח" - היות ויניקת וחיות הקליפות הוא מ[[גבורה|קו השמאל]] לכן האור של חנוכה תפקידו לבטל יניקה זו לכן מדליקים אותה דוקא בשמאל.{{הערה|שם=נח}} וכן, כללות הבירור שעל ידי התורה והמצוות היא בקו הימין, אולם על ידי חנוכה מבררים את הניצוצות הכי רחוקים היינו בירור קו השמאל עצמו.{{הערה|הרבי, מאמר "וישב יעקב" תשי"ב ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/tm/4/25/209.htm תורת מנחם חלק ד עמוד רט]).}} | * '''"משמאל הפתח"''' - היות ויניקת וחיות הקליפות הוא מ[[גבורה|קו השמאל]] לכן האור של חנוכה תפקידו לבטל יניקה זו לכן מדליקים אותה דוקא בשמאל.{{הערה|שם=נח}} וכן, כללות הבירור שעל ידי התורה והמצוות היא בקו הימין, אולם על ידי חנוכה מבררים את הניצוצות הכי רחוקים היינו בירור קו השמאל עצמו.{{הערה|הרבי, מאמר "וישב יעקב" תשי"ב ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/tm/4/25/209.htm תורת מנחם חלק ד עמוד רט]).}} | ||
* "זמן הדלקתה בשקיעת ה[[חמה]]" - לפי שעניינה להאיר את החושך לכן ההדלקה בלילה דווקא לאחר שקיעת החמה. | * '''"זמן הדלקתה בשקיעת ה[[חמה]]"''' - לפי שעניינה להאיר את החושך לכן ההדלקה בלילה דווקא לאחר שקיעת החמה. | ||
::''בביאור שייכות שקיעת החמה להארת נרות חנוכה כמה עניינים''{{הערה|1=לכללות ביאורים אלו, ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31648&st=&pgnum=218 אור התורה בראשית חלק ה' דף תתקמ ב ואילך].}}: | ::''בביאור שייכות שקיעת החמה להארת נרות חנוכה כמה עניינים''{{הערה|1=לכללות ביאורים אלו, ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31648&st=&pgnum=218 אור התורה בראשית חלק ה' דף תתקמ ב ואילך].}}: | ||
:א) חמה הוא אור ה[[אצילות]] ושקיעתה הוא עניין גילוי אור ה[[שמש]] - [[ז"א דאצילות]] ב[[ספירת המלכות]] שממנה ועל ידה נמשך הגילוי בחושך של [[בי"ע]]. ולפי זה עיקר הגילוי מצד העולמות הוא לאחרי השקיעה, ולכן אז הוא זמן הדלקת נרות חנוכה שעניינם להאיר העולמות. | :א) חמה הוא אור ה[[אצילות]] ושקיעתה הוא עניין גילוי אור ה[[שמש]] - [[ז"א דאצילות]] ב[[ספירת המלכות]] שממנה ועל ידה נמשך הגילוי בחושך של [[בי"ע]]. ולפי זה עיקר הגילוי מצד העולמות הוא לאחרי השקיעה, ולכן אז הוא זמן הדלקת נרות חנוכה שעניינם להאיר העולמות. | ||
שורה 88: | שורה 88: | ||
:ו) בעת הארת ה[[כוכב]]ים בלילה שהם למעלה מחמה ולבנה, ומקומם ברקיע השמיני כגלוי חנוכה שעניינה שמונה (וכהגילוי שמאיר ב[[חג הסוכות]] שצריך שיהיו הכוכבים נראות מתוך סכך הסוכה). | :ו) בעת הארת ה[[כוכב]]ים בלילה שהם למעלה מחמה ולבנה, ומקומם ברקיע השמיני כגלוי חנוכה שעניינה שמונה (וכהגילוי שמאיר ב[[חג הסוכות]] שצריך שיהיו הכוכבים נראות מתוך סכך הסוכה). | ||
* "עד דכליא רגלא דתרמודאי" - פעולתה היא ביטול התרמודאי | * '''"עד דכליא רגלא דתרמודאי"''' - פעולתה היא ביטול התרמודאי | ||
* "מנהג אסור מלאכה בשעת שהנרות דולקות | * '''"מנהג אסור מלאכה"''' - בשעת שהנרות דולקות נוהגות הנשים איסור מלאכה. | ||
* "מוסיף והולך" - באשר תפקידם של הנרות להאיר את החושך אין להסתפק בהדלקה של יום קודם יש להגביר שוב ושוב את האור ולהוסיף רק בכך מובטח הניצחון על החושך.{{הערה|לקוטי שיחות חלק א עמוד 89 ואילך, [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/tm/7/25/index.htm תורת מנחם חלק ז עמוד 227].}} | * '''"מוסיף והולך"''' - באשר תפקידם של הנרות להאיר את החושך אין להסתפק בהדלקה של יום קודם יש להגביר שוב ושוב את האור ולהוסיף רק בכך מובטח הניצחון על החושך.{{הערה|לקוטי שיחות חלק א עמוד 89 ואילך, [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/tm/7/25/index.htm תורת מנחם חלק ז עמוד 227].}} | ||
* "שמונה נרות" בעוד בנרות המנורה היו רק שבעה נרות, וזאת בכדי להאיר את החושך, היות ולשם כך נדרש גילוי נעלה ביותר הנמשך מפנימיות עתיק, שלכן מרומז הוא במספר [[שמונה]] הרומז על המשכה אלוקית שלמעלה מהדרגות האלוקיים השייכים לעולם הרמוזים במספר [[שבע]], ודווקא בכח זה יש אשרות להאיר את החושך. | * '''"שמונה נרות"''' בעוד בנרות המנורה היו רק שבעה נרות, וזאת בכדי להאיר את החושך, היות ולשם כך נדרש גילוי נעלה ביותר הנמשך מפנימיות עתיק, שלכן מרומז הוא במספר [[שמונה]] הרומז על המשכה אלוקית שלמעלה מהדרגות האלוקיים השייכים לעולם הרמוזים במספר [[שבע]], ודווקא בכח זה יש אשרות להאיר את החושך. | ||
{{הערה|שם=נח|ד"ה נר חנוכה עטר"ת (סה"מ עטר"ת ע' קמח). ד"ה ואתה ברחמיך הרבים תרח"ץ (סה"מ תרח"ץ ע' קעא). וראה בד"ה להבין ענין נרות חנוכה, בקישורים חיצוניים.}}. | {{הערה|שם=נח|ד"ה נר חנוכה עטר"ת (סה"מ עטר"ת ע' קמח). ד"ה ואתה ברחמיך הרבים תרח"ץ (סה"מ תרח"ץ ע' קעא). וראה בד"ה להבין ענין נרות חנוכה, בקישורים חיצוניים.}}. | ||
::לאמתו של דבר, החידוש של נרות חנוכה עמוק וגבוה יותר. היות וגם נרות המנורה האירו את החושך שמחוץ לבית המקדש, שלכן היו חלונות ההיכל [[שקופים אטומים]], וכן הנרות עצמם דלקו בלילה למרות שההדלקה בפועל נעשה לפני הלילה. | ::לאמתו של דבר, החידוש של נרות חנוכה עמוק וגבוה יותר. היות וגם נרות המנורה האירו את החושך שמחוץ לבית המקדש, שלכן היו חלונות ההיכל [[שקופים אטומים]], וכן הנרות עצמם דלקו בלילה למרות שההדלקה בפועל נעשה לפני הלילה. |