אור הממלא כל עלמין: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "נשמה " ב־"נשמה ")
מ (החלפת טקסט – "הקב"ה " ב־"הקב"ה ")
שורה 1: שורה 1:
'''ממלא כל עלמין''' הוא הארתו של הקב"ה אשר מתלבשת באופן פנימי בעולמות לחיותם. אור זה מתלבש בכל עולם לפי ערכו, ומאיר בכל נברא פרטי לחיותו. לצורך כך הוא בא בסדר והדרגה, מעילה לעלול בכל עולם ועולם לפי ערכו מראש כל המדרגות ועד סוף כל דרגין.
'''ממלא כל עלמין''' הוא הארתו של [[הקב"ה]] אשר מתלבשת באופן פנימי בעולמות לחיותם. אור זה מתלבש בכל עולם לפי ערכו, ומאיר בכל נברא פרטי לחיותו. לצורך כך הוא בא בסדר והדרגה, מעילה לעלול בכל עולם ועולם לפי ערכו מראש כל המדרגות ועד סוף כל דרגין.


אור הממלא הוא אחד מבין שני אופני החיות האלקית שנמשכת לעולמות: [[אור הסובב כל עלמין]] ואור הממלא כל עלמין. אור הסובב כל עלמין מקיף וסובב את כל העולמות בהשוואה אחת, ואור הממלא כל עלמין מתלבש בכל עולם לפי ערכו.
אור הממלא הוא אחד מבין שני אופני החיות האלקית שנמשכת לעולמות: [[אור הסובב כל עלמין]] ואור הממלא כל עלמין. אור הסובב כל עלמין מקיף וסובב את כל העולמות בהשוואה אחת, ואור הממלא כל עלמין מתלבש בכל עולם לפי ערכו.
שורה 6: שורה 6:


==ענינו==
==ענינו==
דרשו חז"ל: "מה ה[[נשמה]] ממלאה את ה[[גוף]] כך הקב"ה ממלא את העולם". זה שה[[נשמה]] "ממלאה", משמעותו היא "מחיה. משל זה שנתנו היה בכדי לומר שכשם שניתן לראות את החיות שבאדם, כך ניתן ל'''ראות''' במוחש את החיות שהקב"ה מחיה את העולמות.  
דרשו חז"ל: "מה ה[[נשמה]] ממלאה את ה[[גוף]] כך [[הקב"ה]] ממלא את העולם". זה שה[[נשמה]] "ממלאה", משמעותו היא "מחיה. משל זה שנתנו היה בכדי לומר שכשם שניתן לראות את החיות שבאדם, כך ניתן ל'''ראות''' במוחש את החיות ש[[הקב]] מחיה את העולמות.  


ובחיות הגלויה שה[[נשמה]] נותנת בגוף - כמה פרטים:
ובחיות הגלויה שה[[נשמה]] נותנת בגוף - כמה פרטים:
שורה 16: שורה 16:
וכך גם באור האלקי הממלא כל עלמין:
וכך גם באור האלקי הממלא כל עלמין:


'''א'''. הוא אור אלקי מצומצם, שהגביל וצמצם הקב"ה את אורו להחיות בו את הנבראים, ולכן הוא מצומצם לפי גדר ה[[נברא|נבראים]], ויש בו חילוקי מדריגות (בין חסד לגבורה וכו').
'''א'''. הוא אור אלקי מצומצם, שהגביל וצמצם [[הקב"ה]] את אורו להחיות בו את הנבראים, ולכן הוא מצומצם לפי גדר ה[[נברא|נבראים]], ויש בו חילוקי מדריגות (בין חסד לגבורה וכו').


אור זה מלובש ופועל בגלוי בנבראים, שבכל נברא ישנו כח אלקי המחיה אותו תמיד, בגדריו ותכונותיו הטבעיות. כי אילו היתה החיות מסתלקת כרגע ח"ו וחוזרת למקורה, היה הנברא חוזר לאין ואפס ממש, והיה כלא היה וכמו קודם שנברא.
אור זה מלובש ופועל בגלוי בנבראים, שבכל נברא ישנו כח אלקי המחיה אותו תמיד, בגדריו ותכונותיו הטבעיות. כי אילו היתה החיות מסתלקת כרגע ח"ו וחוזרת למקורה, היה הנברא חוזר לאין ואפס ממש, והיה כלא היה וכמו קודם שנברא.