משתמש:שיע.ק/פולמוס: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(עשיתי כמה שאני יכול, תמשיכו.)
שורה 4: שורה 4:
== פולמוס המשיחיות ==
== פולמוס המשיחיות ==
===עיקרי הפולמוס ומאפייני הזרמים===
===עיקרי הפולמוס ומאפייני הזרמים===
[[תמונה:דגל משיח 2.jpg|left|thumb|250px|'דגל משיח' של הזרם המשיחיסטי]]
הזרם המשיחיסטי, על פי הבנתם את דברי והוראות הרבי, רואים בהפצת אמונתם במשיחיות הרבי אידאל חשוב, שיזרז את בוא ה[[גאולה]], ומשקיעים בכך משאבים רבים באמצעי פרסום שונים ובארגון אירועים המוניים{{הערה|לדוגמה כתבה באתר ynet: כעשרים אלף בני אדם . . בעצרת התחזקות והתעוררות לרגל י"א ניסן, היום בו נולד הרבי מלובביץ'}}}. אנשי הזרם נוהגים לפרסם, להכריז ולהדפיס את המשפט "[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]", ורבים אף חובשים [[כיפה (יהדות)|כיפה]] עליה מצוין משפט זה. חלק מהם אומרים "יחי אדוננו" בבוקר מיד לאחר ההשכמה, עוד לפני אמירת "[[מודה אני]]"{{הערה|[http://www.moshiach.ru/hebrew/moshiach/yechi_mode-ani.html העניין לומר "יחי אדוננו" לפני "מודה אני"] באתר moshiach.ru}}. סמל נוסף המזוהה עם הזרם המשיחיסטי הוא [[דגל]] צהוב ובו כתר והכיתוב "משיח". סמל זה מופיע גם כ[[סיכה]] לענידה על דש ה[[בגד]] {{הערה|כתבה באתר ynet מאת נטע סלע, האם תנועת חב"ד מתפצלת? 05.07.06}}}}.
הזרם המשיחיסטי, על פי הבנתם את דברי והוראות הרבי, רואים בהפצת אמונתם במשיחיות הרבי אידאל חשוב, שיזרז את בוא ה[[גאולה]], ומשקיעים בכך משאבים רבים באמצעי פרסום שונים ובארגון אירועים המוניים{{הערה|לדוגמה כתבה באתר ynet: כעשרים אלף בני אדם . . בעצרת התחזקות והתעוררות לרגל י"א ניסן, היום בו נולד הרבי מלובביץ'}}}. אנשי הזרם נוהגים לפרסם, להכריז ולהדפיס את המשפט "[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]", ורבים אף חובשים [[כיפה (יהדות)|כיפה]] עליה מצוין משפט זה. חלק מהם אומרים "יחי אדוננו" בבוקר מיד לאחר ההשכמה, עוד לפני אמירת "[[מודה אני]]"{{הערה|[http://www.moshiach.ru/hebrew/moshiach/yechi_mode-ani.html העניין לומר "יחי אדוננו" לפני "מודה אני"] באתר moshiach.ru}}. סמל נוסף המזוהה עם הזרם המשיחיסטי הוא [[דגל]] צהוב ובו כתר והכיתוב "משיח". סמל זה מופיע גם כ[[סיכה]] לענידה על דש ה[[בגד]] {{הערה|כתבה באתר ynet מאת נטע סלע, האם תנועת חב"ד מתפצלת? 05.07.06}}}}.


שורה 19: שורה 20:


===הפרסום ===
===הפרסום ===
[[קובץ:Chabad Mashiach Flag.svg|ימין|ממוזער|250px|'דגל משיח' של הזרם המשיחיסטי]]
[[קובץ:ברוך הבא.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כרזת "ברוך הבא מלך המשיח" של הזרם המשיחיסטי, עם תמונתו של [[הרבי מליובאוויטש]], בגבו של [[טנק המבצעים של חב"ד]]]]
[[קובץ:PikiWiki Israel 3754 Religion in Israel.JPG|שמאל|ממוזער|250px|כרזת "ברוך הבא מלך המשיח" של הזרם המשיחיסטי, עם תמונתו של [[הרבי מליובאוויטש]], בגבו של [[טנק המבצעים של חב"ד]]]]


במשך שנים במספר הזדמנויות במהלך כהונתו כאדמו"ר, דיבר הרבי בתקיפות נגד פרסומו כמשיח, וטען כי פרסום זה מרחיק יהודים מחסידות חב"ד ומיהדות בכלל, והוא אף רואה זאת כמלחמה אישית נגדו.
במשך שנים במספר הזדמנויות במהלך כהונתו כאדמו"ר, דיבר הרבי בתקיפות נגד פרסומו כמשיח, וטען כי פרסום זה מרחיק יהודים מחסידות חב"ד ומיהדות בכלל, והוא אף רואה זאת כמלחמה אישית נגדו.
שורה 35: שורה 35:
[[קובץ:Psak din messiah.jpg|שמאל|ממוזער|250px|פסק הלכה שנכתב ביוזמת הזרם המשיחיסטי הקובע שהרבי מליובאוויטש הוא המשיח, חתום על ידי רבנים מחוגים ועדות שונות]]
[[קובץ:Psak din messiah.jpg|שמאל|ממוזער|250px|פסק הלכה שנכתב ביוזמת הזרם המשיחיסטי הקובע שהרבי מליובאוויטש הוא המשיח, חתום על ידי רבנים מחוגים ועדות שונות]]
{{השלמה}}
{{השלמה}}
ברובן של הקהילות היהודיות התייחסו בביטול לטענה שהרבי מליובאוויטש הוא המשיח. היו רבנים שאף ראו בשלילה את הפעילות המשיחית, ויצאו נגדה בפומבי. המפורסם מביניהם הוא [[הרב שך]], שכבר בתחילת שנות ה-80, כאשר פתחה חב"ד בקמפיין 'היכונו לביאת המשיח', פתח במערכה אישית כנגד הרבי וחסידות חב"ד וכנגד זיהוי החסידים את הרבי כמשיח{{הערה|משה הורוביץ, הרב שך - שהמפתח בידו, ירושלים 1989, עמ' 95}}. הוא טען כי הדגש שנותנת חב"ד על הצורך והביטחון בביאת המשיח עתה עומדים בסתירה לדברי הנביא [[חבקוק]] "אם יתמהמה חכה לו כי בא יבא", והזהיר כי חסידי חב"ד יחוו משבר אמונה לאחר ח"ו מות הרבי{{מקור}}.  
ברובן של הקהילות היהודיות התייחסו בביטול לטענה שהרבי מליובאוויטש הוא המשיח. היו רבנים שאף ראו בשלילה את הפעילות המשיחית, ויצאו נגדה בפומבי. המפורסם מביניהם הוא אחד ממנהיגי הציבור הליטאי, שיצא נגד נגד הרבי בצורה בוטה, כבר בתחילת שנות ה-80, כאשר פתחה חב"ד בקמפיין 'היכונו לביאת המשיח', פתח במערכה אישית כנגד הרבי וחסידות חב"ד וכנגד זיהוי החסידים את הרבי כמשיח{{הערה|משה הורוביץ, הרב שך - שהמפתח בידו, ירושלים 1989, עמ' 95}}. הוא טען כי הדגש שנותנת חב"ד על הצורך והביטחון בביאת המשיח עתה עומדים בסתירה לדברי הנביא [[חבקוק]] "אם יתמהמה חכה לו כי בא יבא", והזהיר כי חסידי חב"ד יחוו משבר אמונה לאחר ח"ו מות הרבי{{מקור}}.  


לעומת זאת, אף מחוץ לחסידות חב"ד, היו רבנים שסברו שהרבי מליובאוויטש היה מועמד ראוי להיות משיח{{הערה|תשובה של הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר באתר ynet.}}. כך למשל העיד הרב [[שמואל אליהו]] בשם אביו, הרב [[מרדכי אליהו]], שהרבי היה ראוי מאוד להיות המשיח אבל לא זכינו לכך<ref>מבנו הרב [[שמואל אליהו]], ששמע מאביו. "תשובה מהרב שמואל אליהו [http://www.kipa.co.il/ask/show/22864 האם הרבי הוא משיח]", באתר כיפה.</ref>. הרב [[אהרן סולובייצ'יק]] גם האמין כי הרבי היה ראוי להיות המשיח.
לעומת זאת, אף מחוץ לחסידות חב"ד, היו רבנים שסברו שהרבי מליובאוויטש היה מועמד ראוי להיות משיח{{הערה|תשובה של הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר באתר ynet.}}. כך למשל העיד הרב [[שמואל אליהו]] בשם אביו, הרב [[מרדכי אליהו]], שהרבי היה ראוי מאוד להיות המשיח אבל לא זכינו לכך<ref>מבנו הרב [[שמואל אליהו]], ששמע מאביו. "תשובה מהרב שמואל אליהו [http://www.kipa.co.il/ask/show/22864 האם הרבי הוא משיח]", באתר כיפה.</ref>. הרב [[אהרן סולובייצ'יק]] גם האמין כי הרבי היה ראוי להיות המשיח.


לאחר שנפטר, היו רבנים שהצהירו שהאמונה במשיחיותו של הרבי גם לאחר פטירתו עדיין לגיטימית. הרב [[אהרן סולובייצ'יק]] פרסם לאחר פטירת הרבי מודעה בעיתון [[ג'ואיש פרס]]: "בקשר לאמונה של רבים מחסידי חב”ד... שהרבי יכול עדיין להיות משיח - לאור הגמרא בסנהדרין, הזוהר, האברבנאל, כתבי האריז”ל, השדי חמד ועוד מקורות - אני לא יכול לומר שהאמונה הזאת היא דבר שמחוץ לזרם האורתודוקסי"{{הערה|1=ראו לדוגמה [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46089 צילום ממכתב שפורסם בעיתון ג'ואיש פרס] - אתר חב"ד אינפו}}. לעומת זאת, לדעת רבנים אחרים{{הערה|‫{{הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר, תשובה באתר ynet, 16 בפברואר 2009}}‬}}, פטירתו של הרבי היוותה הוכחה וודאית לכך שהרבי אינו המשיח. כראיה לדבריהם הם הביאו, בין השאר, את דברי הרמב"ם, שכתב שאם יעמוד מלך מבית דוד, והוא 'בחזקת משיח', כלומר, בעל פוטנציאל להיות משיח, "אם לא הצליח עד כה או נהרג - בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה{{הערה|{{רמב"ם|שופטים|מלכים ומלחמות|יא|ט}}. סעיף זה נפגע מ[[צנזורה על ספרים עבריים]] והושמט מרוב הדפוסים.}}".
לאחר שנעלם, היו רבנים שהצהירו שהאמונה במשיחיותו של הרבי עדיין לגיטימית. הרב [[אהרן סולובייצ'יק]] פרסם לאחר פטירת הרבי מודעה בעיתון [[ג'ואיש פרס]]: "בקשר לאמונה של רבים מחסידי חב”ד... שהרבי יכול עדיין להיות משיח - לאור הגמרא בסנהדרין, הזוהר, האברבנאל, כתבי האריז”ל, השדי חמד ועוד מקורות - אני לא יכול לומר שהאמונה הזאת היא דבר שמחוץ לזרם האורתודוקסי"{{הערה|1=ראו לדוגמה [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46089 צילום ממכתב שפורסם בעיתון ג'ואיש פרס] - אתר חב"ד אינפו}}. לעומת זאת, לדעת רבנים אחרים{{הערה|‫{{הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר, תשובה באתר ynet, 16 בפברואר 2009}}‬}}, העלמותו של הרבי היוותה הוכחה וודאית לכך שהרבי אינו המשיח. כראיה לדבריהם הם הביאו, בין השאר, את דברי הרמב"ם, שכתב שאם יעמוד מלך מבית דוד, והוא 'בחזקת משיח', כלומר, בעל פוטנציאל להיות משיח, "אם לא הצליח עד כה או נהרג - בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה{{הערה|{{רמב"ם|שופטים|מלכים ומלחמות|יא|ט}}. סעיף זה נפגע מ[[צנזורה על ספרים עבריים]] והושמט מרוב הדפוסים.}}".


בשנת תשנ"ח, יזמו חסידים מהזרם המשיחיסטי כתיבת פסק הלכתי הקובע שהרבי מליובאוויטש הוא מלך המשיח, ושיש לו "דין [[נביא]]". על הפסק חתמו למעלה משלוש מאות רבנים, בין החותמים אישים רבים מחוץ לחסידות חב"ד, ובהם: [[אדמו"ר]]ים מנהיגי חסידויות, רבני [[מדינה|מדינות]] ו[[עיר|ערים]], ו[[דיין (הלכה)|דיינים]]{{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf 'העובדות שמאחורי הפסק'] -אתר חב"ד אינפו {{PDF}}]}}.
בשנת תשנ"ח, יזמו חסידים מהזרם המשיחיסטי כתיבת פסק הלכתי הקובע שהרבי מליובאוויטש הוא מלך המשיח, ושיש לו "דין [[נביא]]". על הפסק חתמו למעלה משלוש מאות רבנים, בין החותמים אישים רבים מחוץ לחסידות חב"ד, ובהם: [[אדמו"ר]]ים מנהיגי חסידויות, רבני [[מדינה|מדינות]] ו[[עיר|ערים]], ו[[דיין (הלכה)|דיינים]]{{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf 'העובדות שמאחורי הפסק'] -אתר חב"ד אינפו {{PDF}}]}}.
שורה 46: שורה 46:
הרבי החל לשמש כאדמו"ר בשנת [[תשי"א]] ([[1951]]). בדרשת ההכתרה שלו, "מאמר באתי לגני", (שיחה שקיבלה מעמד של שיחת־יסוד בחסידות), התייחס הרבי לכך שהוא האדמו"ר השביעי בשושלת אדמור"י חב"ד. לדבריו, נגזר על הדור השביעי, שהוא כנגד [[ספירה (קבלה)#מלכות|ספירת המלכות]], שבימיו יבוא המשיח{{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/59058_he_1.pdf מאמר באתי לגני (בתוספת ביאורים)] {{PDF}}}}{{הערה|תומר פרסיקו, המשיח האבוד של חב"ד, תכלת, קיץ תשס"ט, עמ' 68 והלאה}}.  
הרבי החל לשמש כאדמו"ר בשנת [[תשי"א]] ([[1951]]). בדרשת ההכתרה שלו, "מאמר באתי לגני", (שיחה שקיבלה מעמד של שיחת־יסוד בחסידות), התייחס הרבי לכך שהוא האדמו"ר השביעי בשושלת אדמור"י חב"ד. לדבריו, נגזר על הדור השביעי, שהוא כנגד [[ספירה (קבלה)#מלכות|ספירת המלכות]], שבימיו יבוא המשיח{{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/59058_he_1.pdf מאמר באתי לגני (בתוספת ביאורים)] {{PDF}}}}{{הערה|תומר פרסיקו, המשיח האבוד של חב"ד, תכלת, קיץ תשס"ט, עמ' 68 והלאה}}.  


במשך השנים האמינו חלק מהחסידים שהרבי הוא המשיח. בדרך כלל האדמו"ר התנגד (לעתים באופן חריף) לעיסוק פומבי במשיחיותו, והורה לגנוז פרסומים מסוג זה, כמפורט להלן. למרות זאת המשיכו חלק מן החסידים להחזיק באמונה זו<ref>
במשך השנים האמינו חלק מהחסידים שהרבי הוא המשיח. בדרך כלל הרבי התנגד (לעתים באופן חריף) לעיסוק פומבי במשיחיותו, והורה לגנוז פרסומים מסוג זה, כמפורט להלן. למרות זאת המשיכו חלק מן החסידים להחזיק באמונה זו<ref>
[commons.wikimedia.org/wiki/File:%D7%9E%D7%9B%D7%AA%D7%91_%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95_%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%94_%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%93%D7%9E%D7%9F.jpg מכתב] של חסיד חב"ד - הרב אליהו אריה פרידמן מצפת - לרבי מליובאוויטש משנת 1980 בו הוא פונה אליו בתואר ,"אדמו"ר משיח צדקנו". [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=59728 מכתב נוסף של הרב יצחק שפרינגר עם תשובת הרבי]</ref>.  
[commons.wikimedia.org/wiki/File:%D7%9E%D7%9B%D7%AA%D7%91_%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95_%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%94_%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%93%D7%9E%D7%9F.jpg מכתב] של חסיד חב"ד - הרב אליהו אריה פרידמן מצפת - לרבי מליובאוויטש משנת 1980 בו הוא פונה אליו בתואר ,"אדמו"ר משיח צדקנו". [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=59728 מכתב נוסף של הרב יצחק שפרינגר עם תשובת הרבי]</ref>.  


שורה 118: שורה 118:
   
   
===ההתייחסות===
===ההתייחסות===
לאחר מאורעות ג' תמוז נ"ד החלה להתגבש אצל חלק מ"המשיחיסטים" תפיסה שלפיה הרבי לא נפטר ושמה שראינו בג' תמוז נ"ד לא היה אלא אשליה ו'ניסיון' (כבמשה בשעתו). זאת כחלק אחד מאמונתם שהרבי הוא המשיח ושהוא ממשיך להנהיג את הדור{{הערה|[[שלום דובער לוין]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ משיח וגאולה – ז] {{PDF}}, עמודים 22-21.<br />מאמר מערכת, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug4.pdf קובץ משיח וגאולה – ד] {{PDF}}, עמוד 3, סעיף ב.}}. בעקבות זאת הם ממשיכים לכתוב עליו שליט"א ('''ש'''יחיה '''ל'''אורך '''י'''מים '''ט'''ובים '''א'''מן){{הערה|טענתם מופיעה ב- הרב לוי יצחק גינזבורג,'''התוועדות חסידית''', הוצאת [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]], [[תש"ס]].}}. המשיחיסטים משתמשים בדרך כלל בתארים 'מלך המשיח שליט"א' או 'מה"מ שיל"ו' ('''ש'''יחיה '''ל'''עולם '''ו'''עד) המדגיש את האיחול לחיים נצחיים. עם זאת, חלק מהמשיחיסטים עולים אל הקבר.
המשחיסטים הבינו שכל הענין של ג' תמוז היה רק ניסיון (כבמשה בשעתו). זאת כחלק אחד מאמונתם שהרבי הוא המשיח ושהוא ממשיך להנהיג את הדור{{הערה|[[שלום דובער לוין]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ משיח וגאולה – ז] {{PDF}}, עמודים 22-21.<br />מאמר מערכת, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug4.pdf קובץ משיח וגאולה – ד] {{PDF}}, עמוד 3, סעיף ב.}}. בעקבות זאת הם ממשיכים לכתוב עליו שליט"א ('''ש'''יחיה '''ל'''אורך '''י'''מים '''ט'''ובים '''א'''מן){{הערה|טענתם מופיעה ב- הרב לוי יצחק גינזבורג,'''התוועדות חסידית''', הוצאת [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]], [[תש"ס]].}}. המשיחיסטים משתמשים בדרך כלל בתארים 'מלך המשיח שליט"א' או 'מה"מ שיל"ו' ('''ש'''יחיה '''ל'''עולם '''ו'''עד) המדגיש את האיחול לחיים נצחיים. עם זאת, חלק מהמשיחיסטים עולים אל הקבר.


לעומת זאת, הזרם המתון בחב"ד אינו מקבל את הרעיון המשיחיסטי שהרבי לא מת. חלק מהזרם המתון משתמשים בתואר "הרבי נשיא דורנו" או "הרבי" בלבד{{הערה|1=[[בית דין רבני חב"ד]] במכתבים[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=43698 1]; ארגון [[צא"ח]] [http://www.chabad.org.il/Articles/Articles.asp?CategoryID=12 באתר],[http://www.chabadpt.org/contents.asp?aid=6388 ובמודעות לציבור]}}. ב[[קה"ת|הוצאה לאור הרשמית של חב"ד]] ובחוברות ופרסומים אחרים של הזרם המתון, מופיעים לפעמים תארים המתאימים לצדיק / אדמו"ר שנפטר כמו למשל זי"ע ("'''ז'''כותו '''י'''גן '''ע'''לינו"), או זצוקלל"ה נבג"מ זי"ע ('''ז'''כר '''צ'''דיק '''ו'''קדוש '''ל'''ברכה '''ל'''חיי '''ה'''עולם '''ה'''בא, '''נ'''שמתו '''ב'''גנזי '''מ'''רומים, '''ז'''כותו '''י'''גן '''ע'''לינו). העלון "[[שיחת השבוע]]" ביום ג' תמוז כותב על הרבי את התואר זצ"ל ('''ז'''כר '''צ'''דיק '''ל'''ברכה), ובמשך השנה כותב ללא תוארים כלל, בעיקר כדי לא לפגוע בזרם המשיחיסטי{{הערה|1=[ynet /articles/0,7340,L-3270578,00.html ראו הסברו של הרב ברוד באתר ynet].}}. בנוגע לתואר "שליט"א הנהוג אצל המשיחיסטים, אמר הרב [[יואל כהן]]: {{ציטוטון|כתיבת "שליט"א" על צדיק לאחרי הסתלקותו, לא רק שאינה מביאה להערצה, אלא אדרבה, מביאה לליצנות והשמצה}}{{הערה|1=מתוך ראיון לעיתון כפר חב"ד, שהובא באתר [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=12333&lang=hebrew שטורעם].}}.
לעומת זאת, הזרם המתון בחב"ד אינו מקבל את זה שהרבי לא מת. חלק מהזרם המתון משתמשים בתואר "הרבי נשיא דורנו" או "הרבי" בלבד{{הערה|1=[[בית דין רבני חב"ד]] במכתבים[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=43698 1]; ארגון [[צא"ח]] [http://www.chabad.org.il/Articles/Articles.asp?CategoryID=12 באתר],[http://www.chabadpt.org/contents.asp?aid=6388 ובמודעות לציבור]}}. ב[[קה"ת|הוצאה לאור הרשמית של חב"ד]] ובחוברות ופרסומים אחרים של הזרם המתון, מופיעים לפעמים תארים המתאימים לצדיק / אדמו"ר שנפטר כמו למשל זי"ע ("'''ז'''כותו '''י'''גן '''ע'''לינו"), או זצוקלל"ה נבג"מ זי"ע ('''ז'''כר '''צ'''דיק '''ו'''קדוש '''ל'''ברכה '''ל'''חיי '''ה'''עולם '''ה'''בא, '''נ'''שמתו '''ב'''גנזי '''מ'''רומים, '''ז'''כותו '''י'''גן '''ע'''לינו). העלון "[[שיחת השבוע]]" ביום ג' תמוז כותב על הרבי את התואר זצ"ל ('''ז'''כר '''צ'''דיק '''ל'''ברכה), ובמשך השנה כותב ללא תוארים כלל, בעיקר כדי לא לפגוע בזרם המשיחיסטי{{הערה|1=[ynet /articles/0,7340,L-3270578,00.html ראו הסברו של הרב ברוד באתר ynet].}}. בנוגע לתואר "שליט"א הנהוג אצל המשיחיסטים, אמר הרב [[יואל כהן]]: {{ציטוטון|כתיבת "שליט"א" על צדיק לאחרי הסתלקותו, לא רק שאינה מביאה להערצה, אלא אדרבה, מביאה לליצנות והשמצה}}{{הערה|1=מתוך ראיון לעיתון כפר חב"ד, שהובא באתר [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=12333&lang=hebrew שטורעם].}}.


===עמדות הצדדים===
===עמדות הצדדים===
שורה 128: שורה 128:
מהתוועדות י"ב בתמוז ה'תשי"א - 'תורת-מנחם - התוועדויות' ה'תשי"א חלק שני (ג) עמ'- 185 - בלתי מוגה, הובאה בעלון [http://chabad-il.org/hit/hit412.htm התקשרות 412]}}". כמו כן טוענים חלק מזרם המתון שהרבי יכול להתגלות כמשיח גם לאחר מותו{{הערה|דוד פלדמן, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug1.pdf קובץ משיח וגאולה – א] {{PDF}}, עמוד 31 והלאה.<br />[[יואל כהן]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf קובץ משיח וגאולה – ב] {{PDF}}, עמוד 3 והלאה.<br />חיים משה ברעגשטיין, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ משיח וגאולה – ז] {{PDF}}, עמוד 10 והלאה.}}, משום שבמקורות מוזכרת האפשרות שהמשיח יהיה מן הקמים ב[[תחיית המתים]]<ref>{{בבלי|סנהדרין|צח|ב}}: "אמר רב אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש, אי מן מתיא הוא כגון דניאל איש חמודות" פרוש [[רש"י]] על הגמרא: "אם משיח מאותן שחיים עכשיו, ודאי היינו רבינו הקדוש... ואם היה מאותן שמתו כבר, היה דניאל איש חמודות".</ref>.
מהתוועדות י"ב בתמוז ה'תשי"א - 'תורת-מנחם - התוועדויות' ה'תשי"א חלק שני (ג) עמ'- 185 - בלתי מוגה, הובאה בעלון [http://chabad-il.org/hit/hit412.htm התקשרות 412]}}". כמו כן טוענים חלק מזרם המתון שהרבי יכול להתגלות כמשיח גם לאחר מותו{{הערה|דוד פלדמן, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug1.pdf קובץ משיח וגאולה – א] {{PDF}}, עמוד 31 והלאה.<br />[[יואל כהן]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf קובץ משיח וגאולה – ב] {{PDF}}, עמוד 3 והלאה.<br />חיים משה ברעגשטיין, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ משיח וגאולה – ז] {{PDF}}, עמוד 10 והלאה.}}, משום שבמקורות מוזכרת האפשרות שהמשיח יהיה מן הקמים ב[[תחיית המתים]]<ref>{{בבלי|סנהדרין|צח|ב}}: "אמר רב אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש, אי מן מתיא הוא כגון דניאל איש חמודות" פרוש [[רש"י]] על הגמרא: "אם משיח מאותן שחיים עכשיו, ודאי היינו רבינו הקדוש... ואם היה מאותן שמתו כבר, היה דניאל איש חמודות".</ref>.


המשיחיסטים מצטטים שיחות נוספות שאמר הרבי, מהן משתמע לדעתם, שהרבי הבהיר שהוא לא ייפטר. כך לדוגמה: "נשיא הדור קיים באופן נצחי בלי שינויים אפילו בלי השינוי של גניזה<ref>שיחת ש"פ שופטים תנש"א</ref>", "החידוש של דורנו לגבי הדורות שלפנינו הוא בכך שבהם הייתה הסתלקות הנשמה מן הגוף מה שאין כן בדורנו <ref>שיחת ש"פ בא תשנ"ב</ref>". אנשי הזרם המתון טוענים כי הרבי תלה זאת בתנאי שיבוא משיח מיד, ואז יחיו כולם חיים נצחיים{{הערה|1=[http://www.chabad.fm/265/4298.html ראו בדברי השואל בפורטל "חב"ד"].}}, ואמר זאת כאיחול או תפילה, ולא כהצהרה חד-משמעית. כמו כן הם טוענים שאנשי הזרם המשיחיסטי מפרשים בצורה לא נכונה את דברי הרבי. לדבריהם, הרבי מעולם לא אמר שלא ימות, אלא להפך, הוא כתב צוואה{{הערה|פירוט הדברים בספר 'חשבונו של עולם', הוצאת מכון הספר, תש"ס.}}ואף השמיע שיחה פומבית{{הערה|מוצאי שבת פרשת תרומה ב' אדר תשמ"ח. נדפסה בתורת מנחם התוועדויות תשמ"ח, הוצאת קה"ת, כרך ד' ע' 400 ואילך.}} המדריכה את החסידים כיצד להתנהל אחרי פטירתו{{הערה|1=ראו גם [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=12333&lang=hebrew ראיון של הרב יואל כהן לעיתון כפר חב"ד], באתר שטורעם.}}.
המשיחיסטים מצטטים שיחות נוספות שאמר הרבי, מהן משתמע שהרבי הבהיר שהוא לא ייפטר. כך לדוגמה: "נשיא הדור קיים באופן נצחי בלי שינויים אפילו בלי השינוי של גניזה<ref>שיחת ש"פ שופטים תנש"א</ref>", "החידוש של דורנו לגבי הדורות שלפנינו הוא בכך שבהם הייתה הסתלקות הנשמה מן הגוף מה שאין כן בדורנו <ref>שיחת ש"פ בא תשנ"ב</ref>". אנשי הזרם המתון טוענים כי הרבי תלה זאת בתנאי שיבוא משיח מיד, ואז יחיו כולם חיים נצחיים{{הערה|1=[http://www.chabad.fm/265/4298.html ראו בדברי השואל בפורטל "חב"ד"].}}, ואמר זאת כאיחול או תפילה, ולא כהצהרה חד-משמעית. כמו כן הם טוענים שאנשי הזרם המשיחיסטי מפרשים בצורה לא נכונה את דברי הרבי. לדבריהם, הרבי מעולם לא אמר שלא ימות, אלא להפך, הוא כתב צוואה{{הערה|פירוט הדברים בספר 'חשבונו של עולם', הוצאת מכון הספר, תש"ס.}}ואף השמיע שיחה פומבית{{הערה|מוצאי שבת פרשת תרומה ב' אדר תשמ"ח. נדפסה בתורת מנחם התוועדויות תשמ"ח, הוצאת קה"ת, כרך ד' ע' 400 ואילך.}} המדריכה את החסידים כיצד להתנהל אחרי פטירתו{{הערה|1=ראו גם [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=12333&lang=hebrew ראיון של הרב יואל כהן לעיתון כפר חב"ד], באתר שטורעם.}}.
המשיחיסטים טוענים כי הצוואה אינה עומדת בסתירה לחייו הנצחיים של הרבי, משום שהוא התכוון בה לתקופה שלאחר ג' בתמוז, אך לאו דווקא שהוא ימות{{הערה|1=[http://chabad.info/forums/theforum_he/viewtopic.php?t=3562&highlight=%F6%E5%E5%E0%E4 דעות] ב[[פורום]] של האתר חב"ד אינפו.}}, בשיחה עצמה, לטענתם, מבהיר הרבי שלא מדובר על מצב של הסתלקות{{הערה|ראה בספרו הנ"ל של גינזבורג.}}.
המשיחיסטים טוענים כי הצוואה אינה עומדת בסתירה לחייו הנצחיים של הרבי, משום שהוא התכוון בה לתקופה שלאחר ג' בתמוז, אך לאו דווקא שהוא ימות{{הערה|1=[http://chabad.info/forums/theforum_he/viewtopic.php?t=3562&highlight=%F6%E5%E5%E0%E4 דעות] ב[[פורום]] של האתר חב"ד אינפו.}}, בשיחה עצמה, לטענתם, מבהיר הרבי שלא מדובר על מצב של הסתלקות{{הערה|ראה בספרו הנ"ל של גינזבורג.}}.