סוכות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הגהה)
מ (ביטוי מוזר)
שורה 61: שורה 61:
בחב"ד נהגו שלא לישון בסוכה. מנהג זה הוא עתיק יומין, ומוזכר כבר במרדכי: "ומה שנהגו כל ישראל שלא לישון בסוכה" כו' ומתרץ את המנהג. גם ה[[אדמו"ר הזקן]] כותב בשולחן ערוך כי "מנהגינו שלא לישון בסוכה".  
בחב"ד נהגו שלא לישון בסוכה. מנהג זה הוא עתיק יומין, ומוזכר כבר במרדכי: "ומה שנהגו כל ישראל שלא לישון בסוכה" כו' ומתרץ את המנהג. גם ה[[אדמו"ר הזקן]] כותב בשולחן ערוך כי "מנהגינו שלא לישון בסוכה".  


הראשון שידוע בחבבבירור מעל לכל ספק כי לא ישן בסוכה, הוא [[הריי"צ]]. הסיבה לכך היא, כמו שהסביר הרבי את פתגמו של כ"ק [[אדמו"ר האמצעי]] בנוגע לשינה בסוכה - "כיצד אפשר לישון במקיפים דבינה". הכוונה: בסוכה מאיר אור אלוקי גדול מאד, שהוא נעלה מכדי שיוכל לרדת ולהתלבש באדם (בפנימיותו), אלא האור מסובב את האדם בבחינת מקיף (כמו סוכה כפשוטה, ה"מקיפה" את האדם, ולא רק את האדם לבדו (עכ"פ ראשו ורובו), אלא גם את שולחנו - באופן שכל ענייניו צריכים להיעשות בתוך המקיף של הסוכה - "תשבו כעין תדורו"). ומכיוון ששם מאיר אור אלוקי נעלה שכזה - איך אפשר בכלל לישון שם.
מנהג חבשאין ישנים בסוכה הסיבה לכך היא, כמו שהסביר הרבי את פתגמו של כ"ק [[אדמו"ר האמצעי]] בנוגע לשינה בסוכה - "כיצד אפשר לישון במקיפים דבינה". הכוונה: בסוכה מאיר אור אלוקי גדול מאד, שהוא נעלה מכדי שיוכל לרדת ולהתלבש באדם (בפנימיותו), אלא האור מסובב את האדם בבחינת מקיף (כמו סוכה כפשוטה, ה"מקיפה" את האדם, ולא רק את האדם לבדו (עכ"פ ראשו ורובו), אלא גם את שולחנו - באופן שכל ענייניו צריכים להיעשות בתוך המקיף של הסוכה - "תשבו כעין תדורו"). ומכיוון ששם מאיר אור אלוקי נעלה שכזה - איך אפשר בכלל לישון שם.


ממשיך הרבי ואומר, כי פשיטא שזה על פי הלכה, ובפשטות: בשכבו לישון בסוכה ואינו יכול להירדם בשום אופן, אם כן על פי שו"ע בפשטות מותר לו לילך לישון בביתו. ואם הדבר בטוח אצלו בודאות שלא יוכל להירדם בסוכה - אינו זקוק מלכתחילה לנסות זאת. זהו גם בפשטות הטעם מדוע [[הריי"צ]] לא ישן בסוכה: בעת ישיבתו בסוכה האיר אצלו בגלוי האור המקיף של הסוכה וזה לא איפשר לו להירדם בסוכה.
ממשיך הרבי ואומר, כי פשיטא שזה על פי הלכה, ובפשטות: בשכבו לישון בסוכה ואינו יכול להירדם בשום אופן, אם כן על פי שו"ע בפשטות מותר לו לילך לישון בביתו. ואם הדבר בטוח אצלו בודאות שלא יוכל להירדם בסוכה - אינו זקוק מלכתחילה לנסות זאת. זהו גם בפשטות הטעם מדוע [[הריי"צ]] לא ישן בסוכה: בעת ישיבתו בסוכה האיר אצלו בגלוי האור המקיף של הסוכה וזה לא איפשר לו להירדם בסוכה.