האמונה בביאת המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 46: שורה 46:
===במנין המצוות===
===במנין המצוות===
{{להשלים}}
{{להשלים}}
האמונה בביאת המשיח אינה נמנית עם המצוות לפי שהיא מצווה כללית שעניינה קיום כל המצוות בשלימות{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק}}{{הבהרה|יש בזה גם בברבנאל מצוין בלקו"ש שם וכן בלקו"ש חלק לד עיין שם גם בהתוועדוית תשמח חד עמוד 32 בהערה}}
האמונה בביאת המשיח אינה נמנית עם המצוות{{הערה|ראה ראש אמנה פרק ה הספק השלישי.}} על אף שהוא מהעיקרי הדת (ולכן לא נמנה בספר הרמב"ם בהלכות יסודי התורה שבהם נמנו המצוות היסודיות בלבד).{{אלא שבעניין הנצחיות יש לה כל התוקף של נצחיות של מצווה שהרי היא חלק ממצות הרי מקלט - לקוטי שיחות חלק לד שם.}}
 
וכמה ביאורים בזה:
אברבנאל מבאר{{הערה|ראש אמנה סוף פרק הי"ט}} שכרוב העיקרים שנלמדו מפסוקי התורה וממילא חיוב האמונה בהם מוכרחת ועד שהם יסודי הדת יחד עם זאת היות ובתורה לא נכתבו בלשון אזהרה וציווי אינם נחשבים ל'מצווה'.
 
ועל פי ביארו של הרמב"ם בגדרו של משיח הרי היא כעין מצווה כללית שכתב הרמב"ם בספר המצוות בכלל הרביעי "שאין למנות ציוויים הנוגעים לכל מצוות התורה כולה" כך גם משיח שעניינו נוגע לכל מצוות התורה שיביא לשלמות בקיום כל המצוות כולם ממילא אין למנותה ב[[תרי"ג מצוות]]{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק}}
 
וביאור נוסף בזה שמכיוון שלאחרי ביאת המשיח שוב לא יהיה החיוב להאמין משום שהחיוב להאמין הוא רק בזמן הגלות.{{הערה|תורת מנחם -התוועדויות תשמ"ח חלק ד עמוד 33 הערה 95 (ולכאורה הוא על פי הכלל השלישי בספר המצוות לרמב"ם שאין למנות מצוות שאין נוהגות לדורות {{מקור}}).}}


===הוכחות וחיזוק האמונה===
===הוכחות וחיזוק האמונה===