מסכת נדה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=37&daf=2&format=pdf מסכת נדה]'''  היא הינה מסכת השביעית ב[[סדר טהרות]] והיחידה בסדר שיש עליה גמרא. המסכת מדברת על טומאת נידה, וטהרתה. מהתורה נידה היא אישה שראתה דם שמקורו מהרחם.
'''מסכת נדה'''  היא הינה מסכת השביעית ב[[סדר טהרות]] והיחידה בסדר שיש עליה גמרא. המסכת מדברת על טומאת נידה, וטהרתה. מהתורה נידה היא אישה שראתה דם שמקורו מהרחם.


המסכת בעלת עשרה פרקים, ושבעים ושנים דפים.  
המסכת בעלת עשרה פרקים, ושבעים ושנים דפים.  


== נושאים במסכת ==
== ביאורי הרבי ==


'''שעטנז''' הינו איסור מהתורה.
'''שעטנז''' הינו איסור מהתורה.
שורה 9: שורה 9:
יש שני מיני שעטנז: כלאי הכרם, שהינו איור לערבב זרעים שונים יחד, וכלאי בגדים - לערבב יחד צמר ופשתים.
יש שני מיני שעטנז: כלאי הכרם, שהינו איור לערבב זרעים שונים יחד, וכלאי בגדים - לערבב יחד צמר ופשתים.


בכלאי הכרם האיסור הוא לערבב יחד שני מינים, היוצרים יחד מציאות חדשה הקרויה שעטנז.
*בכלאי הכרם האיסור הוא לערבב יחד שני מינים, היוצרים יחד מציאות חדשה הקרויה שעטנז.


בכלאי בגדים, הדבר תלוי במחלוקת ראשונים:
*בכלאי בגדים, הדבר תלוי במחלוקת ראשונים:


דעת [[רש"י]], כי האיסור מהתורה אינו רק אם הוא שוע טווי ונוז, כלומר שמתחילת העשייה האריגה וכו' נארגו ונעשו יחד. הביאור הפנימי בשיטתו היא מכיו ושסובר שהאיסור הוא להרכיב מציאות חדשה הנעשית משני מינים, ולכן אין האיסור אלא אם הם מציאות אחת ממש.
דעת [[רש"י]], כי האיסור מהתורה אינו רק אם הוא שוע טווי ונוז, כלומר שמתחילת העשייה האריגה וכו' נארגו ונעשו יחד. הביאור הפנימי בשיטתו היא מכיו ושסובר שהאיסור הוא להרכיב מציאות חדשה הנעשית משני מינים, ולכן אין האיסור אלא אם הם מציאות אחת ממש.
שורה 19: שורה 19:
הביאור בזה היא, מכיון שלרבינו תם איסור כלאי בגדים הינו איסור אחר מאיסור של כלאי הכרם, ואיסור זה אינו אלא ערבוב שני מינים שונים, גם אם אינם נעשים מציאות חדשה.{{הערת שוליים|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=135 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 123 (עמ' 135)]}}
הביאור בזה היא, מכיון שלרבינו תם איסור כלאי בגדים הינו איסור אחר מאיסור של כלאי הכרם, ואיסור זה אינו אלא ערבוב שני מינים שונים, גם אם אינם נעשים מציאות חדשה.{{הערת שוליים|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=135 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 123 (עמ' 135)]}}


=== ביאורי הרבי ===
=== ביאורים נוספים ===
*'''ענין המסכת'''. נדה, [[איסור]] או טומאה. [[שיחות קודש]] [[תשט"ו]], [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=4584&hilite=b6511c6e-68bf-439a-98cc-bba5baec446e&st=%D7%98%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%AA&pgnum=115 עמ' צד].
*'''ענין המסכת'''. נדה, [[איסור]] או טומאה. [[שיחות קודש]] [[תשט"ו]], [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=4584&hilite=b6511c6e-68bf-439a-98cc-bba5baec446e&st=%D7%98%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%AA&pgnum=115 עמ' צד].


שורה 31: שורה 31:


*סיום מסכת נדה: א"ל [[רב שמעיה]] ל[[רבי אבא]] אימא ביממא תהוי זבה, בליליא תהוי נדה. [[י"ט כסלו]] [[תשט"ו]], [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/13/16/152&search=%d7%9e%d7%a1%d7%9b%d7%aa+%d7%a0%d7%93%d7%94 תורת מנחם חלק י"ג עמ' 189].
*סיום מסכת נדה: א"ל [[רב שמעיה]] ל[[רבי אבא]] אימא ביממא תהוי זבה, בליליא תהוי נדה. [[י"ט כסלו]] [[תשט"ו]], [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/13/16/152&search=%d7%9e%d7%a1%d7%9b%d7%aa+%d7%a0%d7%93%d7%94 תורת מנחם חלק י"ג עמ' 189].
==קישורים חיצוניים==
*[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=37&daf=2&format=pdf מסכת נדה] {{הב}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{שס}}
{{שס}}
[[קטגוריה:ש"ס]]
[[קטגוריה:ש"ס]]