לשון הרע: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''לשון הרע''' הוא אחד מהאיסורים החמורים ביהדות, שמושווית במדרש לשלושת העבירות החמורות, שהם [[עבודה זרה]] [[גילוי עריות]] ו[[שפיכות דמים]]. ה[[לפץ חיים]] מונה שורה של עשרות לאוים, אותם עוברים כאשר מדברים לשון הרע. | |||
תנועת החסידות, ובמיוחד [[חסידות חב"ד]] שמה דגש על לשון הרע. | |||
בספר [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/tanya/4/22 תניא קדישא אגרת הקודש סימן כב בסופו] מובא שאיסור לשון הרע הוא לא רק ב[[דיבור]], אלא גם ב[[מחשבה]]: | |||
{{ציטוטון|ואיש את רעת רעהו אל תחשבו בלבבכם כתיב ולא תעלה על לב לעולם ואם תעלה יהדפנה מלבו כהנדוף עשן וכמו מחשבת [[עבודה זרה]] ממש. כי גדולה לשון הרע כנגד ע"ז וג"ע וש"ד. ואם בדבור כך כו' וכבר נודע לכל חכם לב יתרון הכשר המחשבה על הדבור הן לטוב והן למוטב.}} | |||
מובא ב[[ספר השיחות]]{{הערת שוליים|תש"א עמ' 65.}} בשם [[המגיד ממזריטש]] שאמר בשם [[הבעל שם טוב]] על הפסוק לא תשית ידך להיות עד רשע חמס וכו', ומבאר הבעל שם טוב שכל אדם מקבל מעלה מיוחדת מהשמים המיועדת לו, אך כאשר יש שני עדים המעידים על חסרונותיו ועל חטאיו אז לוקחים ממנו מעלתו זו, וזהו לא תשית ידך עם רשע להיות עד, כלומר אל תעזור ליצר הרע להיות יחד איתו עד ולהצטרף להיות יחד שני עדים, שזה הוא חמס שלוקחים מהאיש את מעלותיו. | |||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:הלכה בתורת חב"ד]]. | [[קטגוריה:הלכה בתורת חב"ד]]. |
גרסה מ־02:55, 19 בנובמבר 2010
לשון הרע הוא אחד מהאיסורים החמורים ביהדות, שמושווית במדרש לשלושת העבירות החמורות, שהם עבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים. הלפץ חיים מונה שורה של עשרות לאוים, אותם עוברים כאשר מדברים לשון הרע.
תנועת החסידות, ובמיוחד חסידות חב"ד שמה דגש על לשון הרע.
בספר תניא קדישא אגרת הקודש סימן כב בסופו מובא שאיסור לשון הרע הוא לא רק בדיבור, אלא גם במחשבה:
"ואיש את רעת רעהו אל תחשבו בלבבכם כתיב ולא תעלה על לב לעולם ואם תעלה יהדפנה מלבו כהנדוף עשן וכמו מחשבת עבודה זרה ממש. כי גדולה לשון הרע כנגד ע"ז וג"ע וש"ד. ואם בדבור כך כו' וכבר נודע לכל חכם לב יתרון הכשר המחשבה על הדבור הן לטוב והן למוטב."
מובא בספר השיחות[1] בשם המגיד ממזריטש שאמר בשם הבעל שם טוב על הפסוק לא תשית ידך להיות עד רשע חמס וכו', ומבאר הבעל שם טוב שכל אדם מקבל מעלה מיוחדת מהשמים המיועדת לו, אך כאשר יש שני עדים המעידים על חסרונותיו ועל חטאיו אז לוקחים ממנו מעלתו זו, וזהו לא תשית ידך עם רשע להיות עד, כלומר אל תעזור ליצר הרע להיות יחד איתו עד ולהצטרף להיות יחד שני עדים, שזה הוא חמס שלוקחים מהאיש את מעלותיו.
הערות שוליים
- ↑ תש"א עמ' 65.
.