בן הא הא: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
ה[[תנא]] האלוקי '''בן הא הא''' שלא נודע לנו שמו הפרטי, היה [[תנא]] קדמון בזמן [[הלל הזקן]]{{הערת שוליים|1=[[חגיגה]] דף ט', עמוד ב'.}}. | ה[[תנא]] האלוקי '''בן הא הא''' שלא נודע לנו שמו הפרטי, היה [[תנא]] קדמון בזמן [[הלל הזקן]]{{הערת שוליים|1=[[חגיגה]] דף ט', עמוד ב'.}}. | ||
מקור כינויו אינו ברור. בתוספות יום טוב{{הערת שוליים|1=[[אבות]] פרק ה', כב.}} הובאו שני פירושים: א. נקרא על שם אבותיו מפני שלא האריך ימים. ב. גר היה, וכדי להסתיר את זהותו ממלשינים נקרא על שם [[אברהם]] ו[[שרה]], הגרים הראשונים, שנתווסף ה' בשמותיהם, ועל שם זה נקרא: 'בן הא הא'. | מקור כינויו אינו ברור. בתוספות יום טוב{{הערת שוליים|1=[[אבות]] פרק ה', כב.}} הובאו שני פירושים: א. נקרא על שם אבותיו מפני שלא האריך ימים. ב. גר היה, וכדי להסתיר את זהותו ממלשינים נקרא על שם [[אברהם]] ו[[שרה]], הגרים הראשונים, שנתווסף ה' בשמותיהם, ועל שם זה נקרא: 'בן הא הא'. יש שאומרים שכך הי' שמות אביו{{הערת שוליים|ע' במד"ש בש' הר"י ב"נ ז"ל.}}. | ||
יכול היות ששמו הפרטי היה יוחנן, כחבירו [[יוחנן בן בג בג]], וכמו שמצינו אצל בן עזאי ובן זומא, אך וודאי שאי אפשר לקבוע שום דבר בענין. | יכול היות ששמו הפרטי היה יוחנן, כחבירו [[יוחנן בן בג בג]], וכמו שמצינו אצל בן עזאי ובן זומא, אך וודאי שאי אפשר לקבוע שום דבר בענין. | ||
שורה 7: | שורה 8: | ||
רבינו [[חיים וויטאל]] מעיד בשם רבו האריזל שבן הא הא נקבר בדרך [[צפת]]-[[מירון]], באיזור עין זיתון [כיום באיזור '''צומת''' עין זית'''ים'''], אך מפני חוסר בתיאור עדיין לא אותר מקום הציון הק'. | רבינו [[חיים וויטאל]] מעיד בשם רבו האריזל שבן הא הא נקבר בדרך [[צפת]]-[[מירון]], באיזור עין זיתון [כיום באיזור '''צומת''' עין זית'''ים'''], אך מפני חוסר בתיאור עדיין לא אותר מקום הציון הק'. | ||
על פי [[תורת החסידות]]{{הערת שוליים|1=[[אדמו"ר הצמח צדק]], [[אור התורה]].}} השם בן הא הא רומז על ה"א הבחינות של נשמה חיה נפש רוח נשמה. גם השם בן בג בג רומז על כך, אלא שהוא רומז בנפרד הב' בחינות של חיה יחידה, והג' בחינות של נפש רוח נשמה. | על פי [[תורת החסידות]]{{הערת שוליים|1=[[אדמו"ר הצמח צדק]], [[אור התורה]]. מאמר אלה הדברים}} השם בן הא הא רומז על ה"א הבחינות של נשמה חיה נפש רוח נשמה. גם השם בן בג בג רומז על כך, אלא שהוא רומז בנפרד הב' בחינות של חיה יחידה, והג' בחינות של נפש רוח נשמה{{הערת שוליים1=|ראה עוד ביאור [[אדמו"ר מהר"ש]] [[תורת שמואל]] תרל"ב ח"ב מאמרים עמ' תיא.}}. | ||
== אמרותיו == | |||
*בן הא הא אומר לפום צערא אגרא. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:תנאים]] | [[קטגוריה:תנאים]] |
גרסה מ־21:02, 26 ביולי 2010
התנא האלוקי בן הא הא שלא נודע לנו שמו הפרטי, היה תנא קדמון בזמן הלל הזקן[1].
מקור כינויו אינו ברור. בתוספות יום טוב[2] הובאו שני פירושים: א. נקרא על שם אבותיו מפני שלא האריך ימים. ב. גר היה, וכדי להסתיר את זהותו ממלשינים נקרא על שם אברהם ושרה, הגרים הראשונים, שנתווסף ה' בשמותיהם, ועל שם זה נקרא: 'בן הא הא'. יש שאומרים שכך הי' שמות אביו[3].
יכול היות ששמו הפרטי היה יוחנן, כחבירו יוחנן בן בג בג, וכמו שמצינו אצל בן עזאי ובן זומא, אך וודאי שאי אפשר לקבוע שום דבר בענין.
רבינו חיים וויטאל מעיד בשם רבו האריזל שבן הא הא נקבר בדרך צפת-מירון, באיזור עין זיתון [כיום באיזור צומת עין זיתים], אך מפני חוסר בתיאור עדיין לא אותר מקום הציון הק'.
על פי תורת החסידות[4] השם בן הא הא רומז על ה"א הבחינות של נשמה חיה נפש רוח נשמה. גם השם בן בג בג רומז על כך, אלא שהוא רומז בנפרד הב' בחינות של חיה יחידה, והג' בחינות של נפש רוח נשמהתבנית:הערת שוליים1=.
אמרותיו
- בן הא הא אומר לפום צערא אגרא.