יוסי בן יועזר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: {{בעבודה}} '''יוסי בן יועזר''' היה הנשיא בדורו, ותלמידו היה יהושע בן פרחיה שגם כן היה נשיא{{הערת שוליים|1=[רא…)
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
'''יוסי בן יועזר''' היה הנשיא בדורו, ותלמידו היה יהושע בן פרחיה שגם כן היה נשיא{{הערת שוליים|1=[ראה רש"י]] [[מסכת אבות]] א, ד. חגיגה טז, א.}}


עמיתו היה האב בית דין יוסי בן יוחנן, ובזמנם החלה המחלוקת הראשונה בין חכמי ישראל, והיא - אם לסמוך או לא{{הערת שוליים|חגיגה שם.}} בניגוד לשאר המחלוקות שנפטרו על ידי עמידה למניין והצבעה, מחלוקת זו לא נפטרה ולא עמדה למניין, וכך היא התגברה, עד שבימי שמאי והלל נעצו חרב בבית המקדש ואסרו להכנס ולצאת מבית המדרש עד שיערכו מניין, ועת זו היתה קשה ביותר לעם ישראל{{הערת שוליים|1=[[מסכת שבת]] יז, א.}}
'''יוסי בן יועזר''' היה ה[[נשיא]] בדורו, ותלמידו היה יהושע בן פרחיה שגם כן היה נשיא{{הערת שוליים|1=[ראה רש"י]] [[מסכת אבות]] א, ד. חגיגה טז, א.}}


עמיתו היה האב בית דין יוסי בן יוחנן, ובזמנם החלה המחלוקת הראשונה בין חכמי ישראל, והיא - אם [[סמיכה לרבנות|לסמוך]] או לא{{הערת שוליים|חגיגה שם.}} בניגוד לשאר המחלוקות שנפטרו על ידי עמידה למניין והצבעה, מחלוקת זו לא נפטרה ולא עמדה למניין, וכך היא התגברה, עד שבימי שמאי והלל נעצו חרב בבית המקדש ואסרו להכנס ולצאת מבית המדרש עד שיערכו מניין, ועת זו היתה קשה ביותר לעם ישראל{{הערת שוליים|1=[[מסכת שבת]] יז, א.}}


== אמרותיו ==
== אמרותיו ==
יהי ביתך בית וועד לחכמים. הסבר הרבי הוא, שכדי ליישר וליישב את המחלוקת בין חכמי ישראל,
יהי ביתך בית וועד לחכמים{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15836&hilite=e2123ac4-6835-4e4c-a6ca-871ab4483a52&st=%D7%99%D7%94%D7%99+%D7%91%D7%99%D7%AA%D7%9A&pgnum=12 אבות א, ד].}}. הסבר הרבי{{הערת שוליים|1=[[התוועדויות]] [[תשמ"ב]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=1d57e571-8a2e-438c-b89a-76026aa1fd09&st=%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%90&pgnum=178 חלק ד'].}} הוא, שכדי ליישר וליישב את המחלוקת בין חכמי ישראל, בתור נשיא כוחלק מדאגתו לכלל ישראל ולהרבות השלום ביניהם, הוא אומר שכל בית של יהודי יהיה בית וועד לחמכים, ועל ידי שיתוועדו יחד ירבה השלום ביניהם וייתשייבו ההדורים.
 
תלמידו רבי יהושע בן פרחיה ממשיך במאמרו במסכת אבות ומורה, [[עשה לך רב]], למרות שאתה עושה את ביתך בית וועד לחכמים, אל לך לחשוב שבכך יצאת ידי חובתך וירגיש זחיחות הדעת, אלא עליו להיות בתנועה של ביטול לחכמים, ומכיון שזו היא אחד ממ"ח הדברים שהתורה נקנית בהם, עליו גם לדאוג ל"ןקנה לך חבר" שהיא גם אחד מהדברים שהתורה נקנית בהם, והוי דן אל כל האדם לכף זכות, גם כאשר רואה חמכים כאלו שהם בגדר חבר, לא יזלזל בהם וידון לכף זכות, ולא יחשוב שהם "עצלנים" בכך שלא נהיו בבחינת "רב".
{{הערות שוליים}}

גרסה מ־08:20, 23 ביולי 2010

יוסי בן יועזר היה הנשיא בדורו, ותלמידו היה יהושע בן פרחיה שגם כן היה נשיא[1]

עמיתו היה האב בית דין יוסי בן יוחנן, ובזמנם החלה המחלוקת הראשונה בין חכמי ישראל, והיא - אם לסמוך או לא[2] בניגוד לשאר המחלוקות שנפטרו על ידי עמידה למניין והצבעה, מחלוקת זו לא נפטרה ולא עמדה למניין, וכך היא התגברה, עד שבימי שמאי והלל נעצו חרב בבית המקדש ואסרו להכנס ולצאת מבית המדרש עד שיערכו מניין, ועת זו היתה קשה ביותר לעם ישראל[3]

אמרותיו

יהי ביתך בית וועד לחכמים[4]. הסבר הרבי[5] הוא, שכדי ליישר וליישב את המחלוקת בין חכמי ישראל, בתור נשיא כוחלק מדאגתו לכלל ישראל ולהרבות השלום ביניהם, הוא אומר שכל בית של יהודי יהיה בית וועד לחמכים, ועל ידי שיתוועדו יחד ירבה השלום ביניהם וייתשייבו ההדורים.

תלמידו רבי יהושע בן פרחיה ממשיך במאמרו במסכת אבות ומורה, עשה לך רב, למרות שאתה עושה את ביתך בית וועד לחכמים, אל לך לחשוב שבכך יצאת ידי חובתך וירגיש זחיחות הדעת, אלא עליו להיות בתנועה של ביטול לחכמים, ומכיון שזו היא אחד ממ"ח הדברים שהתורה נקנית בהם, עליו גם לדאוג ל"ןקנה לך חבר" שהיא גם אחד מהדברים שהתורה נקנית בהם, והוי דן אל כל האדם לכף זכות, גם כאשר רואה חמכים כאלו שהם בגדר חבר, לא יזלזל בהם וידון לכף זכות, ולא יחשוב שהם "עצלנים" בכך שלא נהיו בבחינת "רב".

הערות שוליים

  1. [ראה רש"י]] מסכת אבות א, ד. חגיגה טז, א.
  2. חגיגה שם.
  3. מסכת שבת יז, א.
  4. אבות א, ד.
  5. התוועדויות תשמ"ב חלק ד'.