מידת העזות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: [[קובץ:יהודה בן תימא.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציונו הק' של התנא רבי יהודה בן תימא לפי רוב הדיעות בעלמא{{הערת שול…)
 
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:
== מידת העזות בקדושה ==
== מידת העזות בקדושה ==


מידה זו קיימת גם בקדושה, המילים הפותחות את השולחן ערוך הם יהודה בן תימא אומר הוי '''עז כנמר'''.
מידה זו קיימת גם בקדושה, המילים הפותחות את הטור שו"ע הם [[יהודה בן תימא]] אומר הוי '''עז כנמר'''.
   
   
[[אדמו"ר המהר"ש]]{{הערת שוליים|1=[[תורת שמואל]] תרל"ט ח"א, הוספות, הוספה ב עמ' שלה.}} מסביר, שענין העזות המרומזת בדבריו של יהודה בן תימא, זהו ענין התגברות בקדושה, בגזירות וסייגים של רבנן.  
[[אדמו"ר המהר"ש]]{{הערת שוליים|1=[[תורת שמואל]] תרל"ט ח"א, הוספות, הוספה ב עמ' שלה.}} מסביר, שענין העזות המרומזת בדבריו של יהודה בן תימא, זהו ענין התגברות בקדושה, בגזירות וסייגים של רבנן.  

גרסה מ־16:22, 25 ביולי 2010

ציונו הק' של התנא רבי יהודה בן תימא לפי רוב הדיעות בעלמא[1]

מידת העזות היא מידה מגונה ביותר, וכמאמר: עז פנים לגיהנום.

מידת העזות בקדושה

מידה זו קיימת גם בקדושה, המילים הפותחות את הטור שו"ע הם יהודה בן תימא אומר הוי עז כנמר.

אדמו"ר המהר"ש[2] מסביר, שענין העזות המרומזת בדבריו של יהודה בן תימא, זהו ענין התגברות בקדושה, בגזירות וסייגים של רבנן.

ענין זה הוא על דרך המאמר החסידי "על הפסוק כי עם קשה עורף הוא וסלחת". הכינוי "קשה עורף" המצומד לעם ישראל בפסוק זה קשה עורף הוא למעליותא, ולכך, דווקא בגלל מידת קשה עורף זה, וסלחת, והיינו שקשה עורף הוא בחינת ביטול הרצון שלמעלה משכל וטעם ודעת כלל, וכאדם שמתעקש אף על פי שמבין בשכלו שהוא כנגד השכל, אעפ"כ הוא מתעקש בלתי שום שכל לפי שכך הוא רוצה, שהוא בחינת רצון שלמעלה מן השכל, וכך יש בחינה זו בקדושה, בחינת קשה עורף, ביטול הרצון שלמעלה מן השכל שזהו ענין עז כנמר.

הערות שוליים

  1. כיום קברו מצויין בטעות בשטחי דאלתון, ללא כל מקור מוסמך לכך.
  2. תורת שמואל תרל"ט ח"א, הוספות, הוספה ב עמ' שלה.