לדלג לתוכן

אריה – הבדלי גרסאות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
תגית: שחזור ידני
מ. רובין (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{עריכה|תורני}}
{{עריכה|תורני}}
[[קובץ:אריה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אריה]]
[[קובץ:אריה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אריה]]
'''האריה''' הוא חיה טורפת גדולה ממשפחת החתוליים, ונחשבת על פי ההלכה ל[[חיה טמאה]]. האריה נחשב למלך החיות{{הערה|בבלי חגיגה יג, ב.}}, גיבור{{הערה|משלי ל, ל. אבות ה, כ.}} אך ביישן{{הערה|פרקי דרבי אליעזר פרק לא.}}.
'''אריה''' הוא חיה טורפת גדולה ממשפחת החתוליים, ונחשבת על פי ההלכה ל[[חיה טמאה]]. האריה נחשב למלך החיות{{הערה|בבלי חגיגה יג, ב.}}, גיבור{{הערה|משלי ל, ל. אבות ה, כ.}} אך ביישן{{הערה|פרקי דרבי אליעזר פרק לא.}}.


בכך שהאריה חיה טמאה, נראה כי נפילתו ל[[קליפה]] היא למטה מה'''שור''' שהוא [[בהמה]] טהורה.
בכך שהאריה חיה טמאה, נראה כי נפילתו ל[[קליפה]] היא למטה מה'''שור''' שהוא [[בהמה]] טהורה.
שורה 12: שורה 12:


== פני אריה ==
== פני אריה ==
{{ערך מורחב|מרכבה}}
{{ערך מורחב|מרכבה}}
'''פני אריה''' הוא אחד מן [[חיות הקודש]] הנושא את ה[[מרכבה]]. ענינו הוא שפני אריה אל הימין, שהוא בבחינה של מחנה [[מיכאל]], שהם ה[[מלאכים]] העובדים את ה' בבחינת [[אהבה]].
'''פני אריה''' הוא אחד מן [[חיות הקודש]] הנושא את ה[[מרכבה]]. ענינו הוא שפני אריה אל הימין, שהוא בבחינה של מחנה [[מיכאל]], שהם ה[[מלאכים]] העובדים את ה' בבחינת [[אהבה]].


שורה 24: שורה 22:
פני אריה שבמרכבה הוא אריה דאכיל קורבנין, שבזמן [[בית המקדש]] היה יורד ומעלה את הקרבן.
פני אריה שבמרכבה הוא אריה דאכיל קורבנין, שבזמן [[בית המקדש]] היה יורד ומעלה את הקרבן.
הפסוק "פני אריה אל הימין" המוזכר במרכבה, מוזכר רבות בספרי החסידות, ומפורשים בו פירושים רבים.
הפסוק "פני אריה אל הימין" המוזכר במרכבה, מוזכר רבות בספרי החסידות, ומפורשים בו פירושים רבים.
===אהבה ויראה===
===אהבה ויראה===
*[[כנסת ישראל]] נקראת בשם "תבל", מכיון שתבל הוא בגימטריא ב' פעמים אריה. אריה רומז על בחינת ה[[אהבה]] וכנאמר בפסוק "פני האריה אל הימין", וכן רומז על בחינת היראה - שכן הוא גם כן [[אותיות]] [[יראה]]. על ידי שתי בחינות אלו שהם [[ביטול היש]], היא נעשית כלי ראוי, ונקראת "ארץ חפץ".{{הערה|1=[[אור התורה]] חלק ב' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31646&hilite=2de7ccdd-bce9-450b-8c3d-e6f8bd182daa&st=%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%94 עמ' ב'תתס]}}
*[[כנסת ישראל]] נקראת בשם "תבל", מכיון שתבל הוא בגימטריא ב' פעמים אריה. אריה רומז על בחינת ה[[אהבה]] וכנאמר בפסוק "פני האריה אל הימין", וכן רומז על בחינת היראה - שכן הוא גם כן [[אותיות]] [[יראה]]. על ידי שתי בחינות אלו שהם [[ביטול היש]], היא נעשית כלי ראוי, ונקראת "ארץ חפץ".{{הערה|1=[[אור התורה]] חלק ב' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31646&hilite=2de7ccdd-bce9-450b-8c3d-e6f8bd182daa&st=%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%94 עמ' ב'תתס]}}
שורה 37: שורה 36:
*[[פני נשר]]
*[[פני נשר]]
*[[פני שור]]
*[[פני שור]]
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:בעלי חיים]]
[[קטגוריה:בעלי חיים]]

גרסה מ־21:31, 6 במרץ 2025



אריה

אריה הוא חיה טורפת גדולה ממשפחת החתוליים, ונחשבת על פי ההלכה לחיה טמאה. האריה נחשב למלך החיות[1], גיבור[2] אך ביישן[3].

בכך שהאריה חיה טמאה, נראה כי נפילתו לקליפה היא למטה מהשור שהוא בהמה טהורה.

לעומת זאת, במרכבה העליונה נהפוך הוא, פני האריה הם אל הימין, שהיא דרגה גבוהה יותר מהשור, והיא מורה על בחינת האהבה.

מכאן נלקח ההסבר הידוע בתורת החסידות ש"כל הגבוה יותר נופל למטה יותר".[4].

האריה כובש את רצונותיו, היפך בחינת ה"רצוא" של צבי[5]

פני אריה

ערך מורחב – מרכבה

פני אריה הוא אחד מן חיות הקודש הנושא את המרכבה. ענינו הוא שפני אריה אל הימין, שהוא בבחינה של מחנה מיכאל, שהם המלאכים העובדים את ה' בבחינת אהבה.

ענינו

פני אריה הוא אחד מן חיות הקודש הנושא את המרכבה, וענינו הוא עבודתו בבחינת אהבה. שאריה הוא אותיות ראיה, שהוא ענין של התקרבות בדרך חיבה. ולכן היה פני אריה לכיוון דרום, שענין דרום הוא ספירת החסד. ואף בארבעת הדגלים, המכוונים כנגד ארבעה חיות שבמרכבה, מכוון כנגד דגל מחנה ראובן, שאף הוא בבחינה אהבה. עוד מבואר שראיה הוא ענין החכמה, והוא מתלבש בימין במידת החסד.

פני אריה שבמרכבה דעשיה הוא מקור לכל החיות של עולם הזה. ומבואר, שמצד מעלתו הגבוהה של פני אריה, שפני אריה אל הימין גבוה יותר מפני שור שאל שמאל, משום כך דווקא מתלבש למטה באריה, שהוא חיה טמאה. שמצד מעלתו לא היה יכול לירד כל כך, מה שאין כן בפני שור, שמהם נמשך שור שהוא חיה טהורה.

פני אריה שבמרכבה הוא אריה דאכיל קורבנין, שבזמן בית המקדש היה יורד ומעלה את הקרבן. הפסוק "פני אריה אל הימין" המוזכר במרכבה, מוזכר רבות בספרי החסידות, ומפורשים בו פירושים רבים.

אהבה ויראה

  • כנסת ישראל נקראת בשם "תבל", מכיון שתבל הוא בגימטריא ב' פעמים אריה. אריה רומז על בחינת האהבה וכנאמר בפסוק "פני האריה אל הימין", וכן רומז על בחינת היראה - שכן הוא גם כן אותיות יראה. על ידי שתי בחינות אלו שהם ביטול היש, היא נעשית כלי ראוי, ונקראת "ארץ חפץ".[6]

אודות כך מסופר כי כאשר הלך הבעל שם טוב ביער, שאג לנגדו אריה. הבעל שם טוב התבונן בכך שאריה אותיות יראה, והתעטף ביראה עילאה וכך ניגש להתפלל מנחה, ובסיימו להתפלל, מצא את האריה קרוע לגזרים[7].

את הפסוק "פני אריה אל הימין" מפרש אדמו"ר הצמח צדק: אריה הוא אותיות ראיה, שיהיה בבחינת "לאסתכלא ביקרא דמלכא" - ידיעת האלוקות בבחינת גילוי ולא ידיעה בעלמא, ועל ידי כך - "אל הימין" - מעורר את בחינת האהבה הרמוזה בימין[8]. על ידי ההתבוננות של אריה - האהבה הנרמזת ב"אל הימין", על ידי כך נמשכת בחינת הגבורה, שהרי אריה הוא בגימטריא גבורה, ועל ידה מתגבר האדם על תאוות נפש הבהמית שלו ומגרשם וזאת על ידי כח הגבורה הנמשך מהבינה.[9].

במעשה הקרבנות יורד פני נשר ומקבל את כל תורין ובני יונה.

ראו גם

הערות שוליים

  1. בבלי חגיגה יג, ב.
  2. משלי ל, ל. אבות ה, כ.
  3. פרקי דרבי אליעזר פרק לא.
  4. אדמו"ר הצמח צדק, אור התורה, במדבר כרך ג פרשת חקת, ביאור הדברים, תתנב.
  5. רשימות הרבי חוברת ו'.
  6. אור התורה חלק ב' עמ' ב'תתס
  7. פרי ישע אהרן דף כ"ז
  8. שם עמ' ב'תתעח
  9. אור התורה בראשית עמ' 1236.