מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
|
|
שורה 1: |
שורה 1: |
| {{לעריכה}}
| | למחיקה |
| קידושין הינו קנין אישות, בה האשה נקנית לבעלה לכל עניני האישות.
| |
| | |
| | |
| == קידושי ספק ==
| |
| כאשר אדם מקדש חמש נשים, באופן שאומר - אחת מכם תהיה מקודשת לי, הרי כולם ספק מקודשות מכיון שאין ידוע איזה מהם קידש.
| |
| | |
| בדין זה אפשר ללמוד שני אופנים:
| |
| | |
| א. שיש ספק במציאות, כי אכן רק אחת מהם מקודשת והשניה אינה מקודשת כלל.
| |
| | |
| ב. שחל דין וחלות ספק על כל אחת מהם, שכל אחת מהם יש לה דיני ספק קידושין.<REF>כן מוכיח הצ"צ מדברי הריטב"א והפני יהושע. ויש לציין שכן היא גם דעת הגאון רבי [[שמעון יהודה שקאפ]] זצ"ל.</REF>
| |
| | |
| מסתבר יותר ללמוד כצד השני, כי הרי מכיון שלא כיון בקידושיו על אף אחת מהם, איזו סברא תהיה לומר שדווקא אחת מהם מקודשת והשניה לא?
| |
| | |
| אם כי [[אדמו"ר הצמח צדק]] מסופק בזה, מכיון שישנן ראיות שונות כצד הראשון.<REF> מכיון שבגמרא יבמות כתוב שמי שקידש אחת משתי אחיות, אם קדם וכנס אין מוציאין מידן, כי אנו אומרים: שמא הזדמן לו שלו, ואם תאמר שחל על כל אחת קידושי ספק, אם כן איך אנו אומרים שהזדמן שלו?</REF>
| |
| | |
| יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם.
| |
| | |
| == מקורות ==
| |
| | |
| [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=170 צמח צדק על מסכת יבמות, עמ' 170]
| |
| {{הערות שוליים}}
| |
| [[קטגוריה:הלכה בתורת חב"ד]]
| |
גרסה מ־20:38, 16 במאי 2010