עמלק: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
עמלק הינו מהעמים המתועבים ביותר ב[[תורה]].סיבת תיעובו מופיעה בתורה :
עמלק הינו מהעמים המתועבים ביותר ב[[תורה]].סיבת תיעובו מופיעה בתורה :
"אשר קרך בדרך בצאתכם מ[[מצרים]] ואתה עייף ויגע ולא ירא אלוקים(עמלק)".


"אשר קרך בדרך בצאתכם מ[[מצרים]] ואתה עייף ויגע ולא ירא אלוקים(עמלק)" חז"ל  
חז"ל מסבירים שכשבנ"י יצאו ממצרים יראו מהם כל האומות (כמ"ש:"שמעו עמים ירגזון" וגו') וכשבא עמלק ונלחם עם [[ישראל]] גרם לכך שה[[יראה]] משמירת הקב"ה על בנ"י פחתה.
 
והוא כמשל אמבטייה רותחת שהכל פוחדים להיכנס לתוכה עד שנכנס א' לתוכה ונכווה שלמרות שנכווה מ"מ קירר האמבטייה בפני הכל.  
מסבירים שכשבנ"י יצאו ממצרים יראו מהם כל האומות (כמ"ש:"שמעו עמים ירגזון"  
 
וגו') וכשבא עמלק ונלחם עם [[ישראל]] גרם לכך שה[[יראה]] משמירת הקב"ה על  
 
בנ"י פחתה והוא כמשל אמבטייה רותחת שהכל פוחדים להיכנס לתוכה עד שנכנס א'  
 
לתוכה ונכווה שלמרות שנכווה מ"מ קירר האמבטייה בפני הכל. כתוצאה ממלחמה זו:


על מלחמה זו נאמר בתורה ב' דברים:
א) הקב"ה מצווה למשה "מחה תמחה את זכר עמלק".מצווה זו הינה אחד מן המצוות  
א) הקב"ה מצווה למשה "מחה תמחה את זכר עמלק".מצווה זו הינה אחד מן המצוות  
התלויות בכניסת בנ"י לארץ כמ"ש הרמב"ם:"ג' מצוות נצטוו ישראל בכניסתם לארץ  
התלויות בכניסת בנ"י לארץ כמ"ש הרמב"ם:"ג' מצוות נצטוו ישראל בכניסתם לארץ  
למנות להם מלך ולהכרית זרעו של עמלק ולבנות את בית הבחירה".
למנות להם מלך ולהכרית זרעו של עמלק ולבנות את בית הבחירה".
ב) "נשבע ה' שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה זרעו של עמלק" ("כי יד על  
ב) "נשבע ה' שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה זרעו של עמלק" ("כי יד על  
כס יה מלחמה לה' בעמלק מדור דור"), ובגאולה כשמה"מ ימחה את זרע עמלק נאמר:
כס יה מלחמה לה' בעמלק מדור דור"), ובגאולה כשמה"מ ימחה את זרע עמלק נאמר:
"ביום ההוא יהיה '''השם''' אחד '''ושמו''' אחד".
"ביום ההוא יהיה '''השם''' אחד '''ושמו''' אחד".


כשמונה שאול למלך על ישראל צווהו ה' ע"י שמואל הנביא להילחם עם עמלק ולא  
כשמונה שאול למלך על ישראל צווהו ה' ע"י שמואל הנביא להילחם עם עמלק ולא  
להשאיר מהם עד אחד אף את בהמותיהם צווה הקב"ה להרוג.
שאול נלחם עם עמלק, אבל הוא לא קיים את ציווי ה' בשלימות והשאיר בחיים את אגג מלך עמלק ומיטב הצאן (ברצותו להעלות גם אותם לקדושה).
כאשר בא שמואל וראה את זה שסף את ראשו של אגג.
שאול הוענש ע"ז, נלקח ממנו מלכותו וניתנה ל[[דוד]].(שהי' בו קב"ע(דוד עבדי)).


כתוצאה מלילה זה שנשאר אגג בחיים הביא לעולם בן שהי' להמשכו של עמלק בעולם, וממנו נולד לאחמ"כ המן שרצה להשמיד את כל היהודים.


להשאיר מהם עד אחד אף את בהמותיהם צווה הקב"ה להרוג. שאול נלחם עם עמלק אמנם
כשבא סנחריב ובלבל את האומות (שירגישו את שליטתו עליהם) אבדו עמים רבים,
 
וגם עמלק איבד את זהותו.וא"כ עמלק קיים גם עתה אלא שאין לנו מידע מיהו,
לא קיים את ציווי ה' בשלימות והשאיר בחיים את אגג מלך עמלק ומיטב הצאן
וכשניגאל בגאולה האמיתית והשלימה יוכר זרעו של עמלק ויוכרת.
 
כשבא שמואל וראה את זה שסף את ראשו של אגג אבל שאול הוענש ע"ז שנלקח ממנו
 
מלכותו וניתנה ל[[דוד]].
 
כתוצאה מלילה זה שנשאר אגג בחיים הביא לעולם בן שהמשיך את זרעו של עמלק
 
בעולם, וממנו נולד המן שרצה להשמיד את כל היהודים.
 
כשבא סנחריב ובלבל את האומות (שירגישו את שליטתו עליהם) עמים רבים אבדו וכן
 
גם עמלק קיים גם עתה אלא שאין לנו מידע איזה הוא מן העמים שחיים עכשיו
 
וכשניגאל בגאולה האמיתית והשלימה יוכרת זרעו של עמלק.
 
ע"פ חסידות עמלק הינו מציאות רוחנית נצחית ככל סיפורי וציוויי התורה שנצחיים


ע"פ חסידות עמלק הינו מציאות רוחנית נצחית, ככל סיפורי וציוויי התורה שנצחיים
המה והם הוראה לכל יהודי בכל מקום ובכל זמן.
המה והם הוראה לכל יהודי בכל מקום ובכל זמן.


עמלק הוא עצם מציאות הרע שבכאו"א המפריע ונגד לכל דבר שבקדושה ללא שום סיבה.
עמלק הוא עצם מציאות הרע שבכאו"א המפריע ומנגד לכל דבר שבקדושה ללא שום סיבה.
 
בעוד ששאר המידות רעות יכול האדם לגרשן מליבו ע"י עבודת התפילה שבא נוכח


בעוד ששאר המידות רעות יכול האדם לגרשן מליבו ע"י עבודת התפילה, שבא נוכח
האדם לדעת שהקב"ה הוא טוב, את עמלק אין האדם יכול ל"שכנע" בטובו של הקב"ה  
האדם לדעת שהקב"ה הוא טוב, את עמלק אין האדם יכול ל"שכנע" בטובו של הקב"ה  
 
היות וטבעו הוא חוצפה והתנשאות ללא טעם (וזהו השנאה הגדולה שהי' לחסידים על  
היות שטבעו הוא חוצפה והתנשאות ללא טעם (וזהו השנאה הגדולה שהי' לחסידים על  
 
עמלק ע"ע [[זלמן זעזמער]]).
עמלק ע"ע [[זלמן זעזמער]]).


אשר על כן הדרך למלחמה הרוחנית בעמלק היא ג"כ בדרך של חוצפה, חוצפה הבאה מצד  
אשר על כן הדרך למלחמה הרוחנית בעמלק היא ג"כ בדרך של חוצפה, חוצפה הבאה מצד עצם הטוב והקדושה שבכאו"א (עצם הנשמה).
 
הקדושה שבא מעצם ההטוב והקדושה שבכאו"א (עצם הנשמה).

גרסה מ־01:42, 1 באפריל 2010

עמלק הינו מהעמים המתועבים ביותר בתורה.סיבת תיעובו מופיעה בתורה : "אשר קרך בדרך בצאתכם ממצרים ואתה עייף ויגע ולא ירא אלוקים(עמלק)".

חז"ל מסבירים שכשבנ"י יצאו ממצרים יראו מהם כל האומות (כמ"ש:"שמעו עמים ירגזון" וגו') וכשבא עמלק ונלחם עם ישראל גרם לכך שהיראה משמירת הקב"ה על בנ"י פחתה. והוא כמשל אמבטייה רותחת שהכל פוחדים להיכנס לתוכה עד שנכנס א' לתוכה ונכווה שלמרות שנכווה מ"מ קירר האמבטייה בפני הכל.

על מלחמה זו נאמר בתורה ב' דברים: א) הקב"ה מצווה למשה "מחה תמחה את זכר עמלק".מצווה זו הינה אחד מן המצוות התלויות בכניסת בנ"י לארץ כמ"ש הרמב"ם:"ג' מצוות נצטוו ישראל בכניסתם לארץ למנות להם מלך ולהכרית זרעו של עמלק ולבנות את בית הבחירה". ב) "נשבע ה' שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה זרעו של עמלק" ("כי יד על כס יה מלחמה לה' בעמלק מדור דור"), ובגאולה כשמה"מ ימחה את זרע עמלק נאמר: "ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד".

כשמונה שאול למלך על ישראל צווהו ה' ע"י שמואל הנביא להילחם עם עמלק ולא להשאיר מהם עד אחד אף את בהמותיהם צווה הקב"ה להרוג. שאול נלחם עם עמלק, אבל הוא לא קיים את ציווי ה' בשלימות והשאיר בחיים את אגג מלך עמלק ומיטב הצאן (ברצותו להעלות גם אותם לקדושה). כאשר בא שמואל וראה את זה שסף את ראשו של אגג. שאול הוענש ע"ז, נלקח ממנו מלכותו וניתנה לדוד.(שהי' בו קב"ע(דוד עבדי)).

כתוצאה מלילה זה שנשאר אגג בחיים הביא לעולם בן שהי' להמשכו של עמלק בעולם, וממנו נולד לאחמ"כ המן שרצה להשמיד את כל היהודים.

כשבא סנחריב ובלבל את האומות (שירגישו את שליטתו עליהם) אבדו עמים רבים, וגם עמלק איבד את זהותו.וא"כ עמלק קיים גם עתה אלא שאין לנו מידע מיהו, וכשניגאל בגאולה האמיתית והשלימה יוכר זרעו של עמלק ויוכרת.

ע"פ חסידות עמלק הינו מציאות רוחנית נצחית, ככל סיפורי וציוויי התורה שנצחיים המה והם הוראה לכל יהודי בכל מקום ובכל זמן.

עמלק הוא עצם מציאות הרע שבכאו"א המפריע ומנגד לכל דבר שבקדושה ללא שום סיבה.

בעוד ששאר המידות רעות יכול האדם לגרשן מליבו ע"י עבודת התפילה, שבא נוכח האדם לדעת שהקב"ה הוא טוב, את עמלק אין האדם יכול ל"שכנע" בטובו של הקב"ה היות וטבעו הוא חוצפה והתנשאות ללא טעם (וזהו השנאה הגדולה שהי' לחסידים על עמלק ע"ע זלמן זעזמער).

אשר על כן הדרך למלחמה הרוחנית בעמלק היא ג"כ בדרך של חוצפה, חוצפה הבאה מצד עצם הטוב והקדושה שבכאו"א (עצם הנשמה).