הבדלים בין גרסאות בדף "ניגוני חב"ד"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הורדתי ה''א הידיעה מיותרת)
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
(החלפת הדף בתוכן "Menachem Mendel Schneerson is not the mashiah")
תגית: החלפה
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=ניגוני חב"ד|אחר=פורטל ניגוני חב"ד|ראו=[[פורטל:ניגוני חב"ד|פורטל ניגוני חב"ד]]}}
+
Menachem Mendel Schneerson is not the mashiah
 
 
'''ניגוני [[חב"ד]]''' הם ניגונים שהולחנו על ידי [[חסידות חב"ד|חסידי חב"ד]] בשעת [[עבודת השם|עבודתם את השם]] או שהם בעלי אופי חב"די מובהק. רובם ככולם הם ניגונים רציניים, כבדי משקל, תנועותיהם מתונות וממושכות ועשירות ב"קמטים" ("קנייטשן" ב[[אידיש]]) אופיניים המביעות עמקות ה[[מחשבה]] והתעוררות פנימית נפשית. מיוחדים במינם הם ניגונים אלו וגם שונים משאר סוגי הניגונים אפילו [[משל]] ניגוני ה[[חסידות הכללית]]. בסך הכל יש שלוש מאות ארבעים ושבעה ניגוני חב"ד רשמיים, בנוסף לכשלוש מאות ניגונים נוספים, "בלתי-רשמיים".
 
 
 
בעצם, מה שאירע ל[[תורת החסידות]] בכללותה, אירע גם לניגון החסידי. ובעוד ש[[הבעל שם טוב]] הטיל נשמת רוח חיים - בא [[אדמו"ר הזקן]] והעמיק וגילה לרבים את הפנימיות שבנשמת הניגון. מכאן נשתזרה נימה חדשה בנגינה החסידית, זוהי נימה חב"דית, שהיא עמוקה ואצילית. הנגינה החב"דית מופיעה יחד באותו הזמן עם התגלות תורת חב"ד בשנים [[תקל"ב]]-[[תקל"ג]].
 
 
 
==סוגי ניגונים==
 
*[[ניגון מכוון]]: ניגון שהוא פרי חיבורו של ה[[אדמו"ר]]. כל תנועה בניגון רומזת לענין גבוה ונשגב ותנועותיו מכוונות לעולמות עליונים.
 
*[[ניגון מיוחס|ניגון מיוחס (ממולא)]]: ניגון שגדולי החסידים התפללו בו ולכן הוא "ממולא". כלומר, בעל תוכן החזיק בתוכו תמצית פנימית, בבטאו איזה רגש נפשי.
 
*[[ניגון שוטה]]: ניגון שהוא כמו 'הדס שוטה', שאינו אומר ולא כלום, הם ניגונים שונים שהתווספו אצל החסידים במשך הזמן, מהם ניתן ללמוד הוראות בעבודת השם וכיוצא בזה.
 
 
 
הניגון החב"די בנוי מהרגש ה[[לב]] ו[[דביקות]] ה[[נפש]] ולפיכך אינו זקוק למלים ואדרבה, המלים מגבילות אותו. הניגון הוא הרי במדריגה נעלית יותר מה[[דיבור]], עד שמה שאין בכח הדיבור לגלות בא ביטויו בתנועות הניגון. לכן על פי רוב הניגון החב"די מחוסר מלים. חסיד בעמדו ב[[תפילה]], שקוע במחשבות [[התבוננות]] והכרת באלקות, ב[[הבנה והשגה]] הבנויים על יסודי תורת חב"ד, וענין אלוקי נקלט אצלו בהנחה טובה, מתפעל הוא בנפשו מתוך התעוררות והתלהבות הנובעת מלבו פנימה. אולם באותה שעה נזכר החסיד על מעמדו ומצבו, ונפשו עורגת וכוספת להתקרב לאור הקדושה, - אז מתפרץ מלבבו מאליו וממילא [[צעקה]] פנימית המתבטאת בקול נגינה רגשית, פעם בחשאי וב[[רעותא דליבא]] ופעם בהתלהבות יתרה וזעקת הנפש המביעים את כיסופיו ותשוקתו לצאת מחילוניותו היום יומית ולהתרומם לחיים רוחניים עילאיים יותר. ניגון תפילה זו הינו ניגון ממולא, מפני שהוא מלא על כל גדותיו עם הרגשות נפשיות, שהחסידים הכניסו בו בעת דביקותם בתפילה.
 
גם בעת [[התוועדות]] חסידים בינם לבין עצמם. בימים טובים, [[יומי דפגרא]] ומסיבות רעים, הנחשבות אצל חסידי חב"ד כעין הקדמה או המשך לתפילתם - גם אז אינם מסתפקים בניגונים עליזים ושמחים, אלא בוחרים גם בניגונים רגשיים-לבביים. כחו של הניגון בעת התועדות רעים של החסידים, ביכולתו להפוך את האדם מ[[מהות]] למהות. אגדת החסידים עשירה בסיפורים אודות כמה וכמה נפשות מישראל שנעשו [[בעל תשובה|בעלי תשובה]] ושנתקרבו לחסידות על ידי הניגונים ששמעו בעת התועדות החסידים.
 
 
 
מסופר, שבאחת ההתועדויות ב[[ליובאוויטש]], בתקופת [[אדמו"ר הרש"ב]], ביומא טבא, כשקבוצת המנגנים מתלמידי ישיבת [[תומכי תמימים ליובאוויטש]] שרו בחבורה ניגון ידוע בחוסר סדר קצת, העיר אז [[אדמו"ר הרש"ב]] ואמר: "ניגון בכלל הוא ענין של יופי, שמביא לידי התגלות היופי שבנפש, וה"סדר" שבניגון ענינו - כליל היופי".
 
 
 
על הדיוק המקסימלי בו צריכים לנגן, ניתן ללמוד מפתגם שהיה מורגל בפיו של [[אדמו"ר הרש"ב]] - שמה שאמרו רז"ל חייב אדם לומר בלשון רבו, הוא לאו דוקא בנוגע לענין של תורה, או מנהג ישראל, אלא אפילו בתנועה של ניגון, כי צריכים למסור כל ניגון בטהרתו ובדיוקו המקורי, ואיך ומתי שרו אותו.
 
 
 
כן שימש הניגון ביטוי מיוחד בכל המאורעות החשובים בחייהם של חסידי חב"ד ובפרט בענייני ה[[תורה]] וה[[מצוה]].
 
 
 
==מעלת הנגינה==
 
מקובל מרבותינו נשיאינו בשם [[אדמו"ר הצמח צדק]] ש"כל האומר שמועה" הרי זה רק "כאילו בעל השמועה עומד כנגדו", אך כאשר מנגנים ניגון, הרי זה בעל השמועה עצמו עומד כנגדו{{הערה|'לשמע אוזן' מדור אדמו"ר הריי"צ אות כו.}}.
 
 
 
וב[[תבנית:היום יום/כ"ב תמוז|היום יום כ"ב תמוז]]: "ניגון חסידי מחזק את התקוה והבטחון, מביא שמחה ומעמיד את הבית ואת בני הבית בקרן אורה".
 
 
 
בנוסף יש לציין את פתגמו המפורסם של האדמו"ר הזקן - שהניגון הינו קולמוס הנפש.
 
 
 
== ראו גם ==
 
 
 
* [[פורטל:ניגוני חב"ד|פורטל ניגוני חב"ד]]
 
* [[ספר הניגונים]] - ספר תווים לניגוני חב"ד
 
* [[ניח"ח]] - ניגוני חסידי חב"ד
 
 
 
==לקריאה נוספת==
 
*[[שמואל זלמנוב]], '''ספר הניגונים''' - תווים מדויקים לניגוני חב"ד, תש"ט-תש"מ (3 כרכים).
 
*[[זושא וולף]], '''היכל הנגינה''' - לקט שיחות ואגרות [[אדמו"רי חב"ד]] אודות ניגוני חב"ד, [[היכל מנחם]] ירושלים, תשס"ז.
 
*יצחק ישראל דב גרינוולד, '''וקחו מזמרץ הארץ - שירי נכר והעלאתם אל הקדושה, במשנת הבעל שם טוב ותלמידיו הקדושים''', בתוך [[היכל הבעש"ט (גיליון)|היכל הבעש"ט]] גליון לט עמוד סט, וגליון מ עמוד מה
 
*'''ניגון כתחליף לפדיון''', לקט סיפורי חסדים על הניגון החסידי, שבועון כפר חב"ד 1927 עמוד 47
 
 
 
==קישורים חיצונים ==
 
*[https://chabad.info/music/ מדור ניגוני חב"ד] {{שמע}} {{אינפו}}
 
*[http://www.chabad.info/php/audio.php?action=random&id=1 ניגוני חב"ד להאזנה] לחיצה על הקישור, מפעילה נגן פלאש, המשמיע את כל הניגונים המצויים במדור ניגוני חב"ד שבאתר חב"ד אינפו {{שמע}} {{אינפו}}
 
*[http://www.chassidus.com/audio/nigun/ ניגוני חב"ד] באתר 'היכל הנגינה' - רשימת ניגונים ואפשרות להאזנה {{שמע}}
 
*[http://www.tanyaor.com/songs.asp לשמיעת ניגוני חב"ד בביצוע הרב יאיר כלב]{{שמע}} - אתר 'תניא אור'
 
*[https://toratchabad.com/%D7%94%D7%A0%D7%99%D7%92%D7%95%D7%9F-%D7%94%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%99 סקירה על ניגוני חב"ד] - מאת הרב [[שמואל זלמנוב]] במבוא ל[[ספר הניגונים]]
 
*[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=ht_&status=goto_id&id=104 המיוחד בניגוני חב"ד] - מאת ר' [[שלום יעקובסון]] {{אינפו}}
 
* הרב יחיאל יהודה קופצ'יק, [http://www.chabad.info/images/notimage/72993_he_1.pdf חוברת 'היכל הנגינה'] לילדים, ת"ת חב"ד בית שמש, כסלו [[תשע"ג]] {{PDF}} {{אינפו}}
 
*'''[https://col.org.il/news/131766 המרדף במבוך | שחקו וגלו עד כמה אתם מכירים את ניגוני חב"ד]''' {{COL}}
 
 
 
{{הערות שוליים}}
 
 
 
[[קטגוריה:ניגונים|*]]
 

גרסה מ־10:33, 21 באוקטובר 2022

Menachem Mendel Schneerson is not the mashiah