אהבת עולם: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מאין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
שורה 6: שורה 6:
==ביחס לאהבה רבה==
==ביחס לאהבה רבה==
דרגת אהבת עולם היא הראשונה מבין הדרגות השונות ב[[אהבת ה']], ונמוכה היא מן [[אהבה רבה]] ו[[אהבה בתענוגים]]. שענין אהבת עולם הוא אהבה הנמשכת מן השכל, מה שאין כן ב[[אהבה רבה]] שהיא גבוהה יותר מן השכל.
דרגת אהבת עולם היא הראשונה מבין הדרגות השונות ב[[אהבת ה']], ונמוכה היא מן [[אהבה רבה]] ו[[אהבה בתענוגים]]. שענין אהבת עולם הוא אהבה הנמשכת מן השכל, מה שאין כן ב[[אהבה רבה]] שהיא גבוהה יותר מן השכל.
אך למרות שהיא נמוכה יותר יש בה שתי מעלות על פני ה"אהבה רבה:
א. אופיה הוא "כרשפי אש".
ב. ההתבוננות המביאה לה היא תכלית בריאת האדם "בגין דישתמודעון ליה"{{הערה|זוהר פרשת בא דף מ' עמוד ב'.}}.
ולכן גם מי שזוכה שתתגלה בו האהבה הרבה עדיין צריך להשתדל ולהתייגע גם באהבה זו.


בענינה למעלה מבואר כי אהבת עולם היא בבחינת בירור הניצוצות ב[[שם ב"ן]], לעומת [[אהבה רבה]] שענינה הוא התיקון בבחינת [[שם מ"ה]], ו[[אהבה בתענוגים]] הוא [[שם ע"ב]].
בענינה למעלה מבואר כי אהבת עולם היא בבחינת בירור הניצוצות ב[[שם ב"ן]], לעומת [[אהבה רבה]] שענינה הוא התיקון בבחינת [[שם מ"ה]], ו[[אהבה בתענוגים]] הוא [[שם ע"ב]].

גרסה אחרונה מ־21:46, 5 ביוני 2022

אהבה ויראה
בחינות באהבה
אהבה  •  אהבת עולם  •  אהבה זוטא ורבה  •  אהבה בתענוגים  •  אהבה מסותרת ובתעלומות לב  •  אהבה כמים וכרשפי אש  •  אהבת השם  •  היחסים בין אהבה ויראה
בחינות ביראה
יראה  •  יראת העונש  •  יראה עילאה  •  יראה תתאה

אהבת עולם היא הדרגה הראשונה מבין הדרגות השונות באהבת ה'.

ענין אהבת עולם הוא אהבה הנמשכת מן ההתבוננות בגדולת ה'. שכאשר מרחיב בדעתו ומקשר מחשבתו בגדולת ה' בהיותו סובב כל עלמין וממלא כל עלמין וכולא קמיה כלא חשיב, אז מתפשטת מדת האהבה בנפש מלבושיה, שלא תתלבש בדברים גשמיים, ולא יחפוץ בשום דבר בעולם בלתי ה' לבדו מקור החיים של כל התענוגים.

ביחס לאהבה רבה[עריכה | עריכת קוד מקור]

דרגת אהבת עולם היא הראשונה מבין הדרגות השונות באהבת ה', ונמוכה היא מן אהבה רבה ואהבה בתענוגים. שענין אהבת עולם הוא אהבה הנמשכת מן השכל, מה שאין כן באהבה רבה שהיא גבוהה יותר מן השכל.

אך למרות שהיא נמוכה יותר יש בה שתי מעלות על פני ה"אהבה רבה:

א. אופיה הוא "כרשפי אש".

ב. ההתבוננות המביאה לה היא תכלית בריאת האדם "בגין דישתמודעון ליה"[1].

ולכן גם מי שזוכה שתתגלה בו האהבה הרבה עדיין צריך להשתדל ולהתייגע גם באהבה זו.

בענינה למעלה מבואר כי אהבת עולם היא בבחינת בירור הניצוצות בשם ב"ן, לעומת אהבה רבה שענינה הוא התיקון בבחינת שם מ"ה, ואהבה בתענוגים הוא שם ע"ב.

להרחבה[עריכה | עריכת קוד מקור]

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

  1. זוהר פרשת בא דף מ' עמוד ב'.