משתמש:חבדפד770/בכל דרכיך דעהו: הבדלים בין גרסאות בדף
(יצירת דף עם התוכן "פסוק ממשלי<ref>ג' ו'</ref>, שמשמעותו היא שלא מספיקה עבודת ה' בצורה מנותקת ונפרדת מחיי היום היום...") |
|||
שורה 10: | שורה 10: | ||
אנחנו מוצאים משנה במסכת אבות<ref>פרק ב' משנה י"ב</ref> האומרת: וכל מעשיך יהיו לשם שמיים. לכאורה זהו אותה המשמעות עם הפסוק דלעיל.<br> | אנחנו מוצאים משנה במסכת אבות<ref>פרק ב' משנה י"ב</ref> האומרת: וכל מעשיך יהיו לשם שמיים. לכאורה זהו אותה המשמעות עם הפסוק דלעיל.<br> | ||
אך הרבי בשיחות מוצא חילוק עמוק בעניין זה, המשליך על כל חיי היהודי.<br> | אך הרבי בשיחות מוצא חילוק עמוק בעניין זה, המשליך על כל חיי היהודי.<br> | ||
כשאומרים "כל מעשיך יהיו לשם שמיים - המשמעות היא שהחיים הגשמיים בעולם הזה הם בשביל מטרה חיצונית, שלא מתבצעת עכשיו. אנחנו עובדים 'לשם שמיים', אך בעבודה עצמה לא ניכר החיבור לאלוקות.<br> | כשאומרים "כל מעשיך יהיו לשם שמיים" - המשמעות היא שהחיים הגשמיים בעולם הזה הם בשביל מטרה חיצונית, שלא מתבצעת עכשיו. אנחנו עובדים 'לשם שמיים', אך בעבודה עצמה לא ניכר החיבור לאלוקות.<br> | ||
בכל דרכיך דעהו - משמעו שהדרכים עצמם | בכל דרכיך דעהו - משמעו שהדרכים עצמם (החיים עצמם) לא רק שאינם מפריעים לעבודת ה', ולא רק שהם מסייעים לעבודת ה, אלא אדרבה הם מרוממים את היהודי למקום שהוא לא יכל להגיע בלעדיהם. (כידוע ש[[בעלי עסקים]] רואים [[השגחה פרטית]] יותר מ[[יושבי אוהל]]). | ||
וזה נובע מהבנה עמוקה של חסידות - בעניין אחדות ה'. לא רק שהעולם לא מנגד לגילוי רצון ה' בעולם, ולא רק שהוא מסייע, אלא כל מציאותו מתחדשת ע"י הבורא בכל רגע. ולכן מובן שע"י כל דרכיך אפשר לגלות אלוקות. | וזה נובע מהבנה עמוקה של חסידות - בעניין אחדות ה'. לא רק שהעולם לא מנגד לגילוי רצון ה' בעולם, ולא רק שהוא מסייע, אלא כל מציאותו מתחדשת ע"י הבורא בכל רגע. ולכן מובן שע"י כל דרכיך אפשר לגלות אלוקות. | ||
גרסה מ־14:21, 21 במרץ 2021
פסוק ממשלי[1], שמשמעותו היא שלא מספיקה עבודת ה' בצורה מנותקת ונפרדת מחיי היום היום, אלא שבכל פרט בחיים יוחדר רצון ה'.
פירוש הפסוק
בכל דרכיך דעהו - על ידי כל פרט מחייך תעבוד את ה', ועוד יותר - תגיע לידיעת ה' (דע את אלוקי אביך) ע"י דרכיך עצמם - חייך עצמם.
וכלשון הרמב"ם[2]: "כשם שהחכם ניכר בחכמתו ובדעותיו, והוא מובדל בהם משאר העם - כך צריך שיהיה ניכר: במעשיו, במאכלו, ובמשקהו, ובבעילתו. ובעשיית צרכיו, ובדבורו, ובהילוכו, ובמלבושו, ובכלכול דבריו, ובמשאו ובמתנו ויהיו כל המעשים האלו נאים ומתוקנים ביותר. כיצד..."
החילוק בין דרך עבודה זו ל"כל מעשיך יהיו לשם שמיים"
אנחנו מוצאים משנה במסכת אבות[3] האומרת: וכל מעשיך יהיו לשם שמיים. לכאורה זהו אותה המשמעות עם הפסוק דלעיל.
אך הרבי בשיחות מוצא חילוק עמוק בעניין זה, המשליך על כל חיי היהודי.
כשאומרים "כל מעשיך יהיו לשם שמיים" - המשמעות היא שהחיים הגשמיים בעולם הזה הם בשביל מטרה חיצונית, שלא מתבצעת עכשיו. אנחנו עובדים 'לשם שמיים', אך בעבודה עצמה לא ניכר החיבור לאלוקות.
בכל דרכיך דעהו - משמעו שהדרכים עצמם (החיים עצמם) לא רק שאינם מפריעים לעבודת ה', ולא רק שהם מסייעים לעבודת ה, אלא אדרבה הם מרוממים את היהודי למקום שהוא לא יכל להגיע בלעדיהם. (כידוע שבעלי עסקים רואים השגחה פרטית יותר מיושבי אוהל).
וזה נובע מהבנה עמוקה של חסידות - בעניין אחדות ה'. לא רק שהעולם לא מנגד לגילוי רצון ה' בעולם, ולא רק שהוא מסייע, אלא כל מציאותו מתחדשת ע"י הבורא בכל רגע. ולכן מובן שע"י כל דרכיך אפשר לגלות אלוקות.
לקריאה נוספת
לקו"ש חלק ג' שיחה לפרשת תרומה, ויקהל. ד"ה השם נפשנו בחיים תשח"י