רשע: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:


===רשע גמור===
===רשע גמור===
נקרא גם "רשע ורע לו", ענינו הוא שה[[נפש הבהמית]] שולטת שליטה מוחלטת על ה[[נפש האלוקית]], ואין לו הרהורי תשובה לעולם. רשע גמור הוא נקרא על שם מצבו (רשע "לגמרי"), ורשע ורע לו הוא נקרא על שם שאין בו עוד "טוב" (כל הטוב שהיה בו - הנפש האלוקית - הסתלקה ממנו ואינה מאירה בו כלל).
נקרא גם "רשע ורע לו", ענינו הוא שה[[נפש הבהמית]] שולטת שליטה מוחלטת על ה[[נפש האלוקית]], ואין לו הרהורי [[תשובה]] לעולם. רשע גמור הוא נקרא על שם מצבו (רשע "לגמרי"), ורשע ורע לו הוא נקרא על שם שאין בו עוד "טוב" (כל הטוב שהיה בו - הנפש האלוקית - הסתלקה ממנו ואינה מאירה בו כלל).


===רשע שאינו גמור===
===רשע שאינו גמור===

גרסה מ־10:39, 9 בדצמבר 2020

רשע הוא אחת משלוש[1] הדרגות באופן התגלות הנפש האלוקית באדם. הרשע הוא מי שנפשו הבהמית[2] גברה עליו והוא נכשל בעבירות[3]. עניינו של הרשע (ושתי הדרגות שבו) מבואר בליקוטי אמרים - פרק י"א, כחלק מחטיבת הפרקים המתארת את מלחמת הנפשות שבאדם[4]

רשע גמור ורשע שאינו גמור

ישנן שתי דרגות כלליות ברשעים: רשע גמור ורשע שאינו גמור.

רשע גמור

נקרא גם "רשע ורע לו", ענינו הוא שהנפש הבהמית שולטת שליטה מוחלטת על הנפש האלוקית, ואין לו הרהורי תשובה לעולם. רשע גמור הוא נקרא על שם מצבו (רשע "לגמרי"), ורשע ורע לו הוא נקרא על שם שאין בו עוד "טוב" (כל הטוב שהיה בו - הנפש האלוקית - הסתלקה ממנו ואינה מאירה בו כלל).

רשע שאינו גמור

נקרא גם "רשע וטוב לו". גם אצלו ניצחה הנפש הבהמית את האלוקית, אך אצלו הנפש האלוקית עדיין נלחמת, ומדי פעם (לעיתים קרובות או רחוקות יותר, כל אחד לפי דרגתו) יש לו הרהורי תשובה. "רשע שאינו גמור" הוא נקרא על שם מצבו (עדיין אינו רשע "לגמרי"). "רשע וטוב לו" הוא נקרא על שם שעדיין יש "טוב" בנפשו (הנפש האלוקית עדיין מאירה בו קצת), ומדי פעם מצליחה לפעול לפחות על מחשבתו (אם כי לא על הדיבור והמעשה) שיהיו לו הרהורי תשובה.

הערות שוליים

  1. באופן פרטי יותר ישנן חמש דרגות: שתי דרגות בצדיק, שתי דרגות ברשע, ובינוני. ובאופן פרטי עוד יותר גם בבינוני יש שלוש דרגות
  2. הנפש המחיה את הגוף. לעיתים נקראת "בהמית" על שם דמיונה לנפש הבהמה ולעיתים נקראת "הטבעית" על שם שהיא טבע האדם - השכל והרגש שלו
  3. במחשבה, בדיבור או אפילו במעשה
  4. פרקים ט'-י"ב