מהפכת סדום ועמורה: הבדלים בין גרסאות בדף
שמואל חיים (שיחה | תרומות) |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''מהפכת סדום ועמורה''' הינה מהפכה אותה עשה [[הקב"ה]] שבה נהפכו ארבע ערים:[[סדום]], [[עמורה]], [[אדמה]] ו[[צבויים]]. | |||
==חטאי סדום ועמורה== | ==חטאי סדום ועמורה== | ||
בימיו של [[אברהם אבינו]] כלל השטח את הערים [[סדום]], [[עמורה]] [[צבויים]], [[צוער]] ו[[אדמה]], חטאיהם של תושבי ערים אלו היו רעים, ב[[תורה]] נאמר:{{ציטוטון|אנשי סדום רעים וחטאים לה' מאוד}}{{הערה|בראשית, יג, יג}} ו{{ציטוטון|חטאתם כי כבדה מאוד}}{{הערה|בראשית יח, כ}}. | בימיו של [[אברהם אבינו]] כלל השטח את הערים [[סדום]], [[עמורה]] [[צבויים]], [[צוער]] ו[[אדמה]], חטאיהם של תושבי ערים אלו היו רעים, ב[[תורה]] נאמר:{{ציטוטון|אנשי סדום רעים וחטאים לה' מאוד}}{{הערה|בראשית, יג, יג}} ו{{ציטוטון|חטאתם כי כבדה מאוד}}{{הערה|בראשית יח, כ}}. | ||
שורה 13: | שורה 13: | ||
ב[[תורת החסידות]] מבואר שאומנם אנשי סדום ועמורה חטאו מעשרים רעים אולם הקב"ה הסתכל על סוף מעשיהם ולראות אם בסוף הם יחזרו בתשובה{{הערה|ספר המאמרים תש"ג}}. | ב[[תורת החסידות]] מבואר שאומנם אנשי סדום ועמורה חטאו מעשרים רעים אולם הקב"ה הסתכל על סוף מעשיהם ולראות אם בסוף הם יחזרו בתשובה{{הערה|ספר המאמרים תש"ג}}. | ||
ב[[תורת החסידות]] מבואר אודות מעלת [[אברהם]] שלמרות מעשיהם הרעים הוא ניסה למצוא בהם | ב[[תורת החסידות]] מבואר אודות מעלת [[אברהם]] שלמרות מעשיהם הרעים הוא ניסה למצוא בהם משהו טוב{{הערה|ספר המאמרים קונטרסים}}. | ||
[[רש"י]] כותב שרק סדום ועמורה נשפך עליהם אש | [[רש"י]] כותב שרק סדום ועמורה נשפך עליהם אש וגןפרית, אולם הערים אדמה וצבויים רק נהפכו{{הערה|רש"י על בראשית, י"ט - כ"ד - כ"ה}}, [[הרבי]] שואל על כך, שמה היא הסיבה שבגללה נעשה הפרדה בין הערים, [[הרבי]] מסביר שהסיבה היא שבגלל שהערים אדמה וצבויים רק עברו עברות שבין אדם למקום{{הערה|ע"פ שמותם של המלכים}}, אולם הערים סדום ועמורה עברו גם על עברות שבין אדם לחברו{{הערה|לקו"ש, חלק ל"ה, עמ' 70}}. | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:פרשת וירא]] | [[קטגוריה:פרשת וירא]] |
גרסה מ־13:02, 27 בנובמבר 2020
מהפכת סדום ועמורה הינה מהפכה אותה עשה הקב"ה שבה נהפכו ארבע ערים:סדום, עמורה, אדמה וצבויים.
חטאי סדום ועמורה
בימיו של אברהם אבינו כלל השטח את הערים סדום, עמורה צבויים, צוער ואדמה, חטאיהם של תושבי ערים אלו היו רעים, בתורה נאמר:"אנשי סדום רעים וחטאים לה' מאוד"[1] ו"חטאתם כי כבדה מאוד"[2].
במדרש ובתלמוד מתואר באנשי סדום היו מונעים מאורחים מלהגיע אליהם ולחלוק מהנחלים והאדמה שהיו בהם[3], ע"י כך שהיו מקצרים ומארכים את גופם של האורחים היו מנסים להיכנס לעירם, גם לאנשי עירם הם התייחסו שלא כהוגן, במדרש מסופר שהם חוקקו שאסור לעזור לעניים,ומי שעוזר נידון למוות[4], ביתו של לוט, פלוטית שנתן לאחד העניים אוכל נתפסה ע"י אנשי סדום ונידונה לשריפה, לפני שנשרפה היא התפללה וצעקה לה':"ריבונו של עולם! עשה משפטי ודיני!", צעקתה הגיעה עד לכיסא הכבוד,והקב"ה אמר:"ארדה נא ואראה אם כצעקתה – כצעקת הנערה הזו – עשו אנשי סדום"[5].
מהפכת סדום ועמורה
בתורה מתואר על ביקורם של המלאכים אצל אברהם אבינו, במהלך הביקור מודיעים המלאכים שהם הולכים להפוך את סדום ועמורה, אברהם אבינו מנסה להתחנן אל הקב"ה שיבטל את הגזירה בטענה שיתכן שישנו בסדום ועמורה כמה צדיקים ו"האף תספה צדיק עם רשע"[6], אברהם מנסה להציע מספר של צדיקים שיכולים להגן על העיר, אולם כל הצעה של מספר צדיקים דוח הקב"ה, שאין מספר צדיקים כאילו בסדום ועמורה, ובתגובה נכנע אברהם ומפסיק ושכנע.
המלאכים פונים לסדום שם הם מגיעים לביתו של לוט ומנסים להצילו, לוט מארח אותם בביתו אולם למחרת בבוקר מגיעים אנשי העיר לביתו של לוט ודורשים לקבל לידם את המלאכים[7], המלאכים מכים את אנשי העיר בסנוורים מצילים את משפחת לוט, ולבסוף הופכים את העיר, בתורה מתואר כך את הפיכת העיר:"ויהוה המטיר על סדם ועל עמרה גפרית ואש מאת יהוה מן השמים, ויהפך את הערים האל ואת כל הככר ואת כל ישבי הערים וצמח האדמה"[8].
בתורת החסידות
בתורת החסידות מבואר שאומנם אנשי סדום ועמורה חטאו מעשרים רעים אולם הקב"ה הסתכל על סוף מעשיהם ולראות אם בסוף הם יחזרו בתשובה[9].
בתורת החסידות מבואר אודות מעלת אברהם שלמרות מעשיהם הרעים הוא ניסה למצוא בהם משהו טוב[10].
רש"י כותב שרק סדום ועמורה נשפך עליהם אש וגןפרית, אולם הערים אדמה וצבויים רק נהפכו[11], הרבי שואל על כך, שמה היא הסיבה שבגללה נעשה הפרדה בין הערים, הרבי מסביר שהסיבה היא שבגלל שהערים אדמה וצבויים רק עברו עברות שבין אדם למקום[12], אולם הערים סדום ועמורה עברו גם על עברות שבין אדם לחברו[13].