מהפכת סדום ועמורה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 12: שורה 12:
==ביאורי רבותינו נשיאנו==
==ביאורי רבותינו נשיאנו==
ב[[תורת החסידות]] מבואר שאומנם אנשי סדום ועמורה חטאו מעשרים רעים אולם הקב"ה הסתכל על סוף מעשיהם ולראות אם בסוף הם יחזרו בתשובה{{הערה|ספר המאמרים תש"ג}}.
ב[[תורת החסידות]] מבואר שאומנם אנשי סדום ועמורה חטאו מעשרים רעים אולם הקב"ה הסתכל על סוף מעשיהם ולראות אם בסוף הם יחזרו בתשובה{{הערה|ספר המאמרים תש"ג}}.
ב[[תורת החסידות]] מבואר אודות מעלת [[אברהם]] שלמרות מעשיהם הרעים הוא ניסה למצוא בהם משהונ טוב{{הערה|ספר המאמרים קונטרסים}}.


[[רש"י]] כותב שרק סדום ועמורה נשפך עליהם אש וגפורית, אולם הערים אדמה וצבויים רק נהפכו{{הערה|רש"י על בראשית, י"ט - כ"ד - כ"ה}}, [[הרבי]] שואל על כך, שלמה נעשה הפרדה בין הערים, [[הרבי]] מסביר שהסיבה היא שבגלל שהערים אדמה וצבויים רק עברו עברות שבין אדם למקום{{הערה|ע"פ שמותם של המלכים}}, אולם הערים סדום ועמורה עברו גם על עברות שבין אדם לחברו{{הערה|לקו"ש, חלק ל"ה, עמ' 70}}.
[[רש"י]] כותב שרק סדום ועמורה נשפך עליהם אש וגפורית, אולם הערים אדמה וצבויים רק נהפכו{{הערה|רש"י על בראשית, י"ט - כ"ד - כ"ה}}, [[הרבי]] שואל על כך, שלמה נעשה הפרדה בין הערים, [[הרבי]] מסביר שהסיבה היא שבגלל שהערים אדמה וצבויים רק עברו עברות שבין אדם למקום{{הערה|ע"פ שמותם של המלכים}}, אולם הערים סדום ועמורה עברו גם על עברות שבין אדם לחברו{{הערה|לקו"ש, חלק ל"ה, עמ' 70}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=9105&CategoryID=1685


[[קטגוריה:פרשת וירא]]
[[קטגוריה:פרשת וירא]]

גרסה מ־13:55, 27 בנובמבר 2020

חטאי סדום ועמורה

בימיו של אברהם אבינו כלל השטח את הערים סדום, עמורה צבויים, צוער ואדמה, חטאיהם של תושבי ערים אלו היו רעים, בתורה נאמר:"אנשי סדום רעים וחטאים לה' מאוד"[1] ו"חטאתם כי כבדה מאוד"[2].

במדרש ובתלמוד מתואר באנשי סדום היו מונעים מאורחים מלהגיע אליהם ולחלוק מהנחלים והאדמה שהיו בהם[3], ע"י כך שהיו מקצרים ומארכים את גופם של האורחים היו מנסים להיכנס לעירם, גם לאנשי עירם הם התייחסו שלא כהוגן, במדרש מסופר שהם חוקקו שאסור לעזור לעניים,ומי שעוזר נידון למוות[4], ביתו של לוט, פלוטית שנתן לאחד העניים אוכל נתפסה ע"י אנשי סדום ונידונה לשריפה, לפני שנשרפה היא התפללה וצעקה לה':"ריבונו של עולם! עשה משפטי ודיני!", צעקתה הגיעה עד לכיסא הכבוד,והקב"ה אמר:"ארדה נא ואראה אם כצעקתה – כצעקת הנערה הזו – עשו אנשי סדום"[5].

מהפכת סדום ועמורה

בתורה מתואר על ביקורם של המלאכים אצל אברהם אבינו, במהלך הביקור מודיעים המלאכים שהם הולכים להפוך את סדום ועמורה, אברהם אבינו מנסה להתחנן אל הקב"ה שיבטל את הגזירה בטענה שיתכן שישנו בסדום ועמורה כמה צדיקים ו"האף תספה צדיק עם רשע"[6], אברהם מנסה להציע מספר של צדיקים שיכולים להגן על העיר, אולם כל הצעה של מספר צדיקים דוח הקב"ה, שאין מספר צדיקים כאילו בסדום ועמורה, ובתגובה נכנע אברהם ומפסיק ושכנע.

המלאכים פונים לסדום שם הם מגיעים לביתו של לוט ומנסים להצילו, לוט מארח אותם בביתו אולם למחרת בבוקר מגיעים אנשי העיר לביתו של לוט ודורשים לקבל לידם את המלאכים[7], המלאכים מכים את אנשי העיר בסנוורים מצילים את משפחת לוט, ולבסוף הופכים את העיר, בתורה מתואר כך את הפיכת העיר:"ויהוה המטיר על סדם ועל עמרה גפרית ואש מאת יהוה מן השמים, ויהפך את הערים האל ואת כל הככר ואת כל ישבי הערים וצמח האדמה"[8].

ביאורי רבותינו נשיאנו

בתורת החסידות מבואר שאומנם אנשי סדום ועמורה חטאו מעשרים רעים אולם הקב"ה הסתכל על סוף מעשיהם ולראות אם בסוף הם יחזרו בתשובה[9].

בתורת החסידות מבואר אודות מעלת אברהם שלמרות מעשיהם הרעים הוא ניסה למצוא בהם משהונ טוב[10].

רש"י כותב שרק סדום ועמורה נשפך עליהם אש וגפורית, אולם הערים אדמה וצבויים רק נהפכו[11], הרבי שואל על כך, שלמה נעשה הפרדה בין הערים, הרבי מסביר שהסיבה היא שבגלל שהערים אדמה וצבויים רק עברו עברות שבין אדם למקום[12], אולם הערים סדום ועמורה עברו גם על עברות שבין אדם לחברו[13].

הערות שוליים

  1. בראשית, יג, יג
  2. בראשית יח, כ
  3. בראשית יג, י, ובפירוש רש"י
  4. בראשית רבה מט.
  5. ילקוט שמעוני
  6. בראשית יח כג
  7. בראשית יט ד
  8. בראשית, יט, כג - כד
  9. ספר המאמרים תש"ג
  10. ספר המאמרים קונטרסים
  11. רש"י על בראשית, י"ט - כ"ד - כ"ה
  12. ע"פ שמותם של המלכים
  13. לקו"ש, חלק ל"ה, עמ' 70