תכלית בריאת העולם: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{בעבודה}} | {{בעבודה}} | ||
'''תכלית בריאת העולם הזה''' או '''למה נברא העולם''' הוא שאלה שהתחבטו בה גדולי החוקרים והמקובלים, והביאו לה מספר סיבות. [[תורת החסידות]] מוכיחה, שאין סיבות אלו "'''אמיתית''' הסיבה" לבריאה, ולכן מסיקה שזוהי תאוה בלתי מוסברת של הקב"ה. | '''תכלית בריאת העולם הזה''' או '''למה נברא העולם?''' הוא שאלה שהתחבטו בה גדולי החוקרים והמקובלים, והביאו לה מספר סיבות. [[תורת החסידות]] מוכיחה, שאין סיבות אלו "'''אמיתית''' הסיבה" לבריאה, ולכן מסיקה שזוהי תאוה בלתי מוסברת של הקב"ה. | ||
==הסבר הפרי עץ חיים== | ==הסבר הפרי עץ חיים== | ||
שורה 18: | שורה 18: | ||
ברצון ה' עצמו, ישנם כמה פרטים שהחליט שיהיו תכלית הבריאה. כלומר, שאינם '''תכלית''' הסיבה לבריאה, אלא מטרה שתהיה בבריאה שנוצרה ללא סיבה, רק מרצון ה'. והעיקרית היא, שיומשך [[אור אין סוף]] ה[[בלי גבול]], בתוך ה[[גבול]] של העולם. שבתוך ההעלם והסתר של העולם הזה, יומשך האור האלוקי כמו שהיה קודם הבריאה, על ידי קיום ה[[תורה]] ו[[מצוות]] שעל ידם ממשיכים את [[עצמות אין סוף]]. | ברצון ה' עצמו, ישנם כמה פרטים שהחליט שיהיו תכלית הבריאה. כלומר, שאינם '''תכלית''' הסיבה לבריאה, אלא מטרה שתהיה בבריאה שנוצרה ללא סיבה, רק מרצון ה'. והעיקרית היא, שיומשך [[אור אין סוף]] ה[[בלי גבול]], בתוך ה[[גבול]] של העולם. שבתוך ההעלם והסתר של העולם הזה, יומשך האור האלוקי כמו שהיה קודם הבריאה, על ידי קיום ה[[תורה]] ו[[מצוות]] שעל ידם ממשיכים את [[עצמות אין סוף]]. | ||
==ראו גם== | |||
*[[תכלית ירידת הנשמה לעולם הזה]] | |||
{{הערות שוליים|}} | {{הערות שוליים|}} |
גרסה מ־16:30, 18 באוקטובר 2020
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית. | |||
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים. |
תכלית בריאת העולם הזה או למה נברא העולם? הוא שאלה שהתחבטו בה גדולי החוקרים והמקובלים, והביאו לה מספר סיבות. תורת החסידות מוכיחה, שאין סיבות אלו "אמיתית הסיבה" לבריאה, ולכן מסיקה שזוהי תאוה בלתי מוסברת של הקב"ה.
הסבר הפרי עץ חיים
תשובת הפרי עץ חיים[1] היא, שה' ברא את העולם בשביל שיהיה שלם בכל כוחותיו, פעולותיו, שמותיו, וכינוייו. כי לפני שבורא בפועל, כוחותיו הם בהעלם. ובכדי שיתגלו ברא את העולם.
תורת החסידות[2] אומרת שהסבר זה אינו אמיתית הסיבה, כי[3] זה שבשביל גילוי הכח צריך להיות הפועל, זה רק אצל בני אדם. אבל אצל הקב"ה הכח לא חסר את הפועל. (ולכן, מיד כשעלה הרצון לברוא את העולמות - נצטייר ונבראו עשר ספירות הגנוזות). ואם כן, אין הסיבה לבריאה, בגלל שהכח היה חסר את הפועל[4].
הסבר הזהר
ספר הזהר מתרץ את סיבת בריאת העולם "בגין דישתמודעון ביה" תרגום מארמית: "בשביל שיוודעו בו". שה' יכול להיות רם ונשא ובלי גבול, אך אם אין בריאה, אין מי שידע שהוא כה רם ויעריצו, ואז אין יתרון בכוחו כביכול.
תורת החסידות[2] מסבירה שהסבר זה אינו מספק. כי זה שיכירו בה' ומעלתו, שייך רק בעולמות העליונים דאצילות שהם משיגים את מעלת השם. אבל אם כוונת הבריאה היא, כדי שהנבראים יכירו במעלת ה', למה נברא גם עולם העשייה, שהבריות לא משיגים בו את מהות האלוקות, והיה צריך לברוא רק את אצילות?!
הכרעת החסידות
לאור הפרכות בתשובות המקובלים, חסידות מכריעה[2], שבריאת העולם היתה מצד רצונו ותאוותו של הקב"ה, ועל רצון ותאוה לא שואלים שאלות (בלשון האדמו"ר הזקן ביידיש: "אויף א תאווה נישטא קיין קשיא"). שהרצון שרשו למעלה מהשכל ואי אפשר להבינו.
להכרעה זו, יש סיוע מן הכתוב[5]: "שוקיו עמודי שש" שאמרו על כך חז"ל, "זה העולם שנשתוקק הקב"ה לבראותו". שבריאת העולם היתה רק מצד רצון ותשוקת ה', ואין לזה כל הסבר שכלי.
ברצון ה' עצמו, ישנם כמה פרטים שהחליט שיהיו תכלית הבריאה. כלומר, שאינם תכלית הסיבה לבריאה, אלא מטרה שתהיה בבריאה שנוצרה ללא סיבה, רק מרצון ה'. והעיקרית היא, שיומשך אור אין סוף הבלי גבול, בתוך הגבול של העולם. שבתוך ההעלם והסתר של העולם הזה, יומשך האור האלוקי כמו שהיה קודם הבריאה, על ידי קיום התורה ומצוות שעל ידם ממשיכים את עצמות אין סוף.
ראו גם
שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים
פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית ==הערות שוליים==
- ↑ ספר קבלה מהאריז"ל שכתב תלמידו הרב חיים ויטאל.
- ↑ 2.0 2.1 2.2 יום טוב של ראש השנה - המשך תרס"ו
- ↑ כמו שכתב הפרי עץ חיים בעצמו בהגהה
- ↑ כמובן שלגבי ה' אין זה באמת בבבחינת כח, כי כח הוא מגביל, ולגבי עצמות ומהות אין סוף ב"ה אין שייך לומר כח. אלא זהו בשם המושאל
- ↑ שיר השירים ה טו