הרש"י הראשון: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 10: | שורה 10: | ||
==ביאורי הרבי== | ==ביאורי הרבי== | ||
===יסוד התורה והמצוות=== | |||
הרבי הקשה{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/19/27/330.htm בשיחת אחרון של פסח תשי"ז]}} שאמנם יש צורך להשיב בתורה על טענת אומות העולם – אך מדוע צורך לשנות את סדר התורה; כיון שעיקר ענין התורה הוא המצוות שנצטוו בני ישראל, יש להתחיל את התורה מ"החודש הזה לכם, שהיא מצוה ראשונה שנצטוו ישראל", ואילו המענה על טענת אומות העולם יכל לבוא לאחרי כן? | |||
וביאר שבעבודה הרוחנית "החודש הזה לכם" מצוות קידוש החודש קשורה עם חשבון ושכל, שכן, כדי לקדש החודש על פי הראיה צריכים לידע גם "דרכי החשבון" בחכמת התכונה. ואילו הענין ד"ארץ ישראל" – "למה נקרא שמה ארץ שרצתה לעשות רצון קונה" – הו"ע הרצון שלמעלה מהשכל, וכן "תמיד עיני ה' אלקיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה" – שמורה על העבודה בקיום רצון העליון באופן תמידי, ללא שינויים. | |||
וזהו הטעם שהתחלת התורה היא בנוגע להענין ד"ארץ ישראל" – כיון שענין זה הוא ההתחלה והיסוד שעליו בונים כללות ענין התורה והמצוות. | |||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== |
גרסה מ־15:17, 16 באוקטובר 2020
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית. | |||
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים. |
פירוש הרש"י הראשון, שעל התורה, בפסוק הראשון של ספר בראשית, הוא יסודי ביותר ומוזכר בשיחות קודש רבות של הרבי כהסבר אודות עניין שלימות הארץ ומעלתם של עם ישראל.
דברי רש"י
בְּרֵאשִׁית. אמר רבי יצחק: לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מ"הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם"[1], שהיא מצוה ראשונה שנצטוו ישראל. ומה טעם פתח בבראשית? משום "כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהֶם נַחֲלַת גּוֹיִם"[2]. שאם יאמרו אומות העולם לישראל: "לסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים", הם אומרים להם: "כל הארץ של הקב"ה היא; הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו. ברצונו נתנה להם, וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו"[3].
רש"י פותח בשם רבי יצחק שלכאורה היה מן הראוי לפתוח את התורה שהיא ספר של חוקים ומצוות במצוה הראשונה שנצטוו בה בני ישראל, מצוות קידוש החודש. ואכן למה התורה נפתחה בסיפור כל מעשה הבריאה ומעשי האבות שבהם כלולים הבטחת הארץ לבני ישראל?
על כך עונה, כי יש בדבר תשובה ניצחת של בני ישראל לאומות העולם, אשר מן התורה אנו רואים שארץ ישראל שייכת לקדוש ברוך הוא. הוא ברא אותה והוא מחליט למי היא תנתן, ועל כן כאשר גרם בורא העולם שבני ישראל יזכו בארץ, אין לאומות העולם שום טענה[4].
ביאורי הרבי
יסוד התורה והמצוות
הרבי הקשה[5] שאמנם יש צורך להשיב בתורה על טענת אומות העולם – אך מדוע צורך לשנות את סדר התורה; כיון שעיקר ענין התורה הוא המצוות שנצטוו בני ישראל, יש להתחיל את התורה מ"החודש הזה לכם, שהיא מצוה ראשונה שנצטוו ישראל", ואילו המענה על טענת אומות העולם יכל לבוא לאחרי כן?
וביאר שבעבודה הרוחנית "החודש הזה לכם" מצוות קידוש החודש קשורה עם חשבון ושכל, שכן, כדי לקדש החודש על פי הראיה צריכים לידע גם "דרכי החשבון" בחכמת התכונה. ואילו הענין ד"ארץ ישראל" – "למה נקרא שמה ארץ שרצתה לעשות רצון קונה" – הו"ע הרצון שלמעלה מהשכל, וכן "תמיד עיני ה' אלקיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה" – שמורה על העבודה בקיום רצון העליון באופן תמידי, ללא שינויים.
וזהו הטעם שהתחלת התורה היא בנוגע להענין ד"ארץ ישראל" – כיון שענין זה הוא ההתחלה והיסוד שעליו בונים כללות ענין התורה והמצוות.
קישורים חיצוניים
- ↑ שמות יב ב
- ↑ תהלים קיא ו
- ↑ ילקוט שמעוני שמות רמז קפז
- ↑ יש לציין, שגם אומות העולם - הגויים מודים בחלק זה של התנ"ך, אשר מתאר את בריאת העולם בידי הקב"ה
- ↑ בשיחת אחרון של פסח תשי"ז