נפש אלוקית: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מאין תקציר עריכה
(בעריכה)
שורה 1: שורה 1:
'''נפש אלוקית''' הינה אחת מהנפשות שישנם בכל [[יהודי]]. היהודי מורכב מנפש אלוקית, [[נפש בהמית]] ו[[נפש  טבעית]]-שכלית.
'''נפש אלוקית''' היא הנפש הקדושה שיש בכל [[יהודי]] הקשורה בהקב"ה באופן שהיא חלק אלוקה ממעל ממש. הנפש האלוקית, יחד עם ה[[נפש הבהמית]] הם שתי הנפשות שיש בכל יהודי, ו


הנפש האלוקית הינה חלק אלוקה ממעל ממש.
הנפש האלוקית שורה ב[[מוח]] וב[[חלל הימיני]] של ה[[לב]].
 
==ענינה==
הנפש האלוקית הינה, כלשונו של ספר ה[[תניא]], חלק אלוקה ממעל ממש. על הנפש האלוקית נאמר "ויפח באפיו נשמת חיים", ומבואר כי "מאן דנפח מתוכיה נפח", שתוכיות ופנימיות החיות שבאדם מוציא בנפיחתו בכוח. וכך על דרך משל הוא שנשמות ישראל עלו במחשבה, שכתוב "בני בכורי ישראל", וכמו שהבן נמשך ממוח האב, כך כביכול נשמת כל אדם מישראל נמשכה מחכמתו יתברך, שהיא בבחינת "[[חכים ולא בחכמא ידיעא]]".
 
ומבואר, שאף שיש חילוקי מדרגות רבים בין הנשמות, שיש נשמות שהם בבחינת [[ראש]] ויש נשמות שהם בבחינת [[עקביים]], הרי שכולם נמשכים מן מהותם ב[[חכמה עילאה]], שבה שורה [[אור אין סוף]] ממש. וכמשל לכך הוא הבן הנמשך ממוח האב, שאף ציפורני רגליו נתהוו מטיפה זו ממש.
 
==נפש אלוקית ונפש בהמית==
נפש אלוקית היא הנפש הקדושה שיש בכל ישראל, ובנוסף לה יש נפש נוספת, [[נפש הבהמית]], שנמשכת מצד ה[[קליפה]] ו[[סטרא אחרא]]. מבואר כי [[נפש הבהמית]] היא בבחינת [[קליפת נוגה]], ויש באפשרותה של הנפש האלוקית לעלות ולרומם את נפש זו. ויותר מכך, על ידי הנפש הבהמית יכולה הנפש האלוקית לעלות למקומות גבוהים יותר.
 
==עשר ספירותיה==
לנפש האלוקית ישנם [[עשר ספירות]] בהם היא מתלבשת.
 
==לבושיה==
לנפש האלוקית יש שלושה לבושים: [[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]]


[[קטגוריה:ערכים חב"דים]]
[[קטגוריה:ערכים חב"דים]]
[[קטגוריה:נשמות ישראל]]
[[קטגוריה:נשמות ישראל]]
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]

גרסה מ־02:34, 25 בספטמבר 2009

נפש אלוקית היא הנפש הקדושה שיש בכל יהודי הקשורה בהקב"ה באופן שהיא חלק אלוקה ממעל ממש. הנפש האלוקית, יחד עם הנפש הבהמית הם שתי הנפשות שיש בכל יהודי, ו

הנפש האלוקית שורה במוח ובחלל הימיני של הלב.

ענינה

הנפש האלוקית הינה, כלשונו של ספר התניא, חלק אלוקה ממעל ממש. על הנפש האלוקית נאמר "ויפח באפיו נשמת חיים", ומבואר כי "מאן דנפח מתוכיה נפח", שתוכיות ופנימיות החיות שבאדם מוציא בנפיחתו בכוח. וכך על דרך משל הוא שנשמות ישראל עלו במחשבה, שכתוב "בני בכורי ישראל", וכמו שהבן נמשך ממוח האב, כך כביכול נשמת כל אדם מישראל נמשכה מחכמתו יתברך, שהיא בבחינת "חכים ולא בחכמא ידיעא".

ומבואר, שאף שיש חילוקי מדרגות רבים בין הנשמות, שיש נשמות שהם בבחינת ראש ויש נשמות שהם בבחינת עקביים, הרי שכולם נמשכים מן מהותם בחכמה עילאה, שבה שורה אור אין סוף ממש. וכמשל לכך הוא הבן הנמשך ממוח האב, שאף ציפורני רגליו נתהוו מטיפה זו ממש.

נפש אלוקית ונפש בהמית

נפש אלוקית היא הנפש הקדושה שיש בכל ישראל, ובנוסף לה יש נפש נוספת, נפש הבהמית, שנמשכת מצד הקליפה וסטרא אחרא. מבואר כי נפש הבהמית היא בבחינת קליפת נוגה, ויש באפשרותה של הנפש האלוקית לעלות ולרומם את נפש זו. ויותר מכך, על ידי הנפש הבהמית יכולה הנפש האלוקית לעלות למקומות גבוהים יותר.

עשר ספירותיה

לנפש האלוקית ישנם עשר ספירות בהם היא מתלבשת.

לבושיה

לנפש האלוקית יש שלושה לבושים: מחשבה דיבור ומעשה