מלח: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 6: | שורה 6: | ||
==בחסידות== | ==בחסידות== | ||
שורש המלח הוא מ[[גבורות]] ד[[אבא]] | שורש המלח הוא מ[[גבורות]] ד[[אבא]] (שהרי הוא יוצא מהמים שמורה על חכמה). ונתבאר בקבלה כי גבורות דאבא כשנכנסים ל[[נה"י]] דאמא נהפכים להיות [[חסדים]] ד[[אמא]] מכיון שבערך אמא הם נחשבים לחסדים, ולכן המלח ממתק את הבשר שהוא בחינת אמא. | ||
וזהו ענין המלח, שהמלח מפליט ה[[דם]] מן הבשר, שמברר הפסולת מן האוכל, לפי ששרשו מגבורות דאבא שהם המבררים כמו שכתוב בזוהר "בחכמה אתברירו", ולכן אף שבעצמו אין בו טעם עם כל זה הוא פועל טעם בהבשר. | וזהו ענין המלח, שהמלח מפליט ה[[דם]] מן הבשר, שמברר הפסולת מן האוכל, לפי ששרשו מגבורות דאבא שהם המבררים כמו שכתוב בזוהר "בחכמה אתברירו", ולכן אף שבעצמו אין בו טעם עם כל זה הוא פועל טעם בהבשר. | ||
ושרש | ושרש המלח הוא בחינת [[בוצינא דקרדוניתא]] שהוא בחינת [[קו המדה]]. כי מלח בגימטריא [[מזל]]א, ואבא יונק ממזלא, ושרש מזלא נמשך מ[[מוחא סתימאה]] שבו מלובש [[גבורה דעתיק יומין]] שנקרא בוצינא דקרדוניתא. וענין קו המדה שהוא המודד לכל המשכות האורות וכלים איך וכמה יומשך, ולכן צריכין להניח מלח על השלחן להגין מן היסורין כי מפני שהוא שרש כל הגבורות, על כן הוא ממתיק הדינים שאין הגבורות נמתקין אלא בשרשן. | ||
ועל דרך עבודה - כמו שהמלח גורם צמאון לאוכלו, כך המלח הרוחני שהם גבורות דאבא הוא הגורם צמאון ב[[נפש הבהמית]] לאלקות ששורש צמאון זה הוא מחכמה{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/4/4a&search=%D7%9E%D7%9C%D7%97 ליקוטי תורה פרשת ויקרא ד א]}}, והיא בחינת פנימיות התורה שגורמת צמאון לנפש הבהמית ומזככתה לאלקות, מלח אותיות חלם (מלשון רפואה){{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/14/51b&search=%D7%9E%D7%9C%D7%97 שם הוספות נא, א]}}. | ועל דרך עבודה - כמו שהמלח גורם צמאון לאוכלו, כך המלח הרוחני שהם גבורות דאבא הוא הגורם צמאון ב[[נפש הבהמית]] לאלקות ששורש צמאון זה הוא מחכמה{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/4/4a&search=%D7%9E%D7%9C%D7%97 ליקוטי תורה פרשת ויקרא ד א]}}, והיא בחינת פנימיות התורה שגורמת צמאון לנפש הבהמית ומזככתה לאלקות, מלח אותיות חלם (מלשון רפואה){{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/14/51b&search=%D7%9E%D7%9C%D7%97 שם הוספות נא, א]}}. | ||
{{הערות שוליים|}} | {{הערות שוליים|}} | ||
[[קטגוריה:מאכלים ומשקאות]] | [[קטגוריה:מאכלים ומשקאות]] |
גרסה מ־08:53, 21 בספטמבר 2016
מלח הוא חומר שמקורו במים ומשתמשים בו לתיבול מאכלים אחרים.
מים התחתונים
ערך מורחב – מים התחתונים |
מבואר במדרש כי כאשר הקב"ה חילק את המים התחתונים מהעליונים בכו המים התחתונים ורצו להיות דבוקים בשרשם העליון שהוא מידת החסד, ואז נכרת להם ברית מלח, דהיינו שיקריבו מהם על כל הקרבנות, כמו שנאמר על כל קרבנך תקריב מלח.
בחסידות
שורש המלח הוא מגבורות דאבא (שהרי הוא יוצא מהמים שמורה על חכמה). ונתבאר בקבלה כי גבורות דאבא כשנכנסים לנה"י דאמא נהפכים להיות חסדים דאמא מכיון שבערך אמא הם נחשבים לחסדים, ולכן המלח ממתק את הבשר שהוא בחינת אמא. וזהו ענין המלח, שהמלח מפליט הדם מן הבשר, שמברר הפסולת מן האוכל, לפי ששרשו מגבורות דאבא שהם המבררים כמו שכתוב בזוהר "בחכמה אתברירו", ולכן אף שבעצמו אין בו טעם עם כל זה הוא פועל טעם בהבשר.
ושרש המלח הוא בחינת בוצינא דקרדוניתא שהוא בחינת קו המדה. כי מלח בגימטריא מזלא, ואבא יונק ממזלא, ושרש מזלא נמשך ממוחא סתימאה שבו מלובש גבורה דעתיק יומין שנקרא בוצינא דקרדוניתא. וענין קו המדה שהוא המודד לכל המשכות האורות וכלים איך וכמה יומשך, ולכן צריכין להניח מלח על השלחן להגין מן היסורין כי מפני שהוא שרש כל הגבורות, על כן הוא ממתיק הדינים שאין הגבורות נמתקין אלא בשרשן.
ועל דרך עבודה - כמו שהמלח גורם צמאון לאוכלו, כך המלח הרוחני שהם גבורות דאבא הוא הגורם צמאון בנפש הבהמית לאלקות ששורש צמאון זה הוא מחכמה[1], והיא בחינת פנימיות התורה שגורמת צמאון לנפש הבהמית ומזככתה לאלקות, מלח אותיות חלם (מלשון רפואה)[2].
שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים
פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית ==הערות שוליים==