אלכסנדר זיסקינד: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "הקב"ה " ב־"הקב"ה ") |
מ (החלפת טקסט – "בשבת " ב־"בשבת ") |
||
שורה 3: | שורה 3: | ||
על אף שלא היה קשור בגלוי לחסידות, הוא אף לא התנגד אליה, ויעידו על כך ההקבלות שבין "צוואת הריב"ש" לבין ספרו "יסוד ושורש העבודה", וכן ההקבלות המפתיעות שבין צוואתו לבין צוואת מרן רבי אהרן הגדול מקארלין, המלמדות על הקשרים שהיו בין צדיקים אלו. | על אף שלא היה קשור בגלוי לחסידות, הוא אף לא התנגד אליה, ויעידו על כך ההקבלות שבין "צוואת הריב"ש" לבין ספרו "יסוד ושורש העבודה", וכן ההקבלות המפתיעות שבין צוואתו לבין צוואת מרן רבי אהרן הגדול מקארלין, המלמדות על הקשרים שהיו בין צדיקים אלו. | ||
כן נהג בהנהגות הרבה כגדולי המקובלים ומאורי החסידות, כמו טבילה במקוה, לבישת בגדי לבן | כן נהג בהנהגות הרבה כגדולי המקובלים ומאורי החסידות, כמו טבילה במקוה, לבישת בגדי לבן ב[[שבת]] קודש, וכפי שסיפר לימים הצדיק רבי מנחם נחום קפלן מהוראדנא על מנהגו של מוהרא"ז: | ||
בעצת ידידיו הוא הגיע ל[[מגיד ממזריטש]], אך המגיד הסתיר את הנהגתו מרבי אלכסנדר ולא קרבו. אחר כך הסביר לתלמידיו כי ראה בו ברבי אלכסנדר, שלא יוכל להגיע לדרך החסידות אחר שדרכו שונה, רק את דרכו יאבד ולדרך החסידות לא יגיע, ולטובתו לא קירבו. | בעצת ידידיו הוא הגיע ל[[מגיד ממזריטש]], אך המגיד הסתיר את הנהגתו מרבי אלכסנדר ולא קרבו. אחר כך הסביר לתלמידיו כי ראה בו ברבי אלכסנדר, שלא יוכל להגיע לדרך החסידות אחר שדרכו שונה, רק את דרכו יאבד ולדרך החסידות לא יגיע, ולטובתו לא קירבו. |
גרסה מ־08:23, 26 ביולי 2016
רבי אלכסנדר זיסקינד מהורדונא בעל "יסוד ושרש העבודה", מגדולי המוסר בדורו.
על אף שלא היה קשור בגלוי לחסידות, הוא אף לא התנגד אליה, ויעידו על כך ההקבלות שבין "צוואת הריב"ש" לבין ספרו "יסוד ושורש העבודה", וכן ההקבלות המפתיעות שבין צוואתו לבין צוואת מרן רבי אהרן הגדול מקארלין, המלמדות על הקשרים שהיו בין צדיקים אלו.
כן נהג בהנהגות הרבה כגדולי המקובלים ומאורי החסידות, כמו טבילה במקוה, לבישת בגדי לבן בשבת קודש, וכפי שסיפר לימים הצדיק רבי מנחם נחום קפלן מהוראדנא על מנהגו של מוהרא"ז:
בעצת ידידיו הוא הגיע למגיד ממזריטש, אך המגיד הסתיר את הנהגתו מרבי אלכסנדר ולא קרבו. אחר כך הסביר לתלמידיו כי ראה בו ברבי אלכסנדר, שלא יוכל להגיע לדרך החסידות אחר שדרכו שונה, רק את דרכו יאבד ולדרך החסידות לא יגיע, ולטובתו לא קירבו.
עדותם של גדולי ישראל אודותיו:
הגר"א אמר עליו: "רבי אלכסנדר זיסקינד גדול כספרו, וספרו גדול כמוהו", ור' לוי יצחק מברדיטשוב כתב בהסכמה לספר כי חזקת המחבר היא "שיכנסו דבריו בלב שומעיהם להחזיק במוסר ה' ויראתו".
הגאון רבי ישראל בן מוהר"י ליב זצ"ל אב"ד מינסק, כתב בריש הסכמתו: "הנה כבר גלוי לעיני ישראל שנתקבל בחיבה חיבת הקודש ספר 'יסוד ושורש העבודה', שחיבר המופלג בתורה וחסידות, ולו יד ושם בנגלה ובנסתר, צדיק יסוד עולם"
רבה של עירו הוראדנא, הג"ר אליעזר ב"ר צבי הירש זצ"ל, מתארו בהסכמה נלהבת לספרו: "הרבני המופלא ומופלג בתורה ובחסידות המפורסם, איש קדוש יאמר לו, מוהר"ר אלכסנדר זיסקינד"
החוזה מלובלין אמר שגילו לו משמיא, "שחשוב מאוד אצל הקב"ה סדר התנהגותו של הצדיק היסוד ושורש העבודה וגודל תמימות לבבו לפני ה', כי הוא היה מתנהג תמיד באמונה, ובהשגחה פרטית בכל ענייניו"[4]
רבי נחמן מברסלב אמר עליו שהיה חסיד לפני החסידות.
פעם אחת ביקר אצל אדמו"ר הזקן ושוחחו בעניני תורה וחסידות.באותה פגישה שאל את אדמו"ר הזקן, מה יהיה מלך המשיח, חסיד או מתנגד. אדמו"ר הזקן השיב לו בצחות כי מלך המשיח יהיה מתנגד, שהרי אם יהיה חסיד לא יאבו המתנגדים לצאת מהגלות, אך החסידים יקבלו אותו בין כה וכה.[1]
הערות שוליים
- ↑ נשיאי חב"ד ובני דורם עמ' 36.