יהל אור: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " תהלים " ב־" תהילים ")
מ (החלפת טקסט – " אותיות " ב־" אותיות")
שורה 7: שורה 7:
את [[ביכלאך|כתב היד]] המקורי, זכה להביא לרבי הרב [[חנוך גליצנשטיין]], יחד עם שבעה כרכים נופסים של רשימות ה'צמח צדק' בנושאים שונים{{הערה|כתבי היד נמצאו בבית הספרים הלאומי בירושלים, וה'בוך' כולו הינו [[גוף כתב יד קודש]] של [[מנחם מנדל שניאורסון (אדמו"ר הצמח צדק)|אדמו"ר ה'צמח צדק']]. מספרו של ה'בוך' הינו 8.2259.}}.
את [[ביכלאך|כתב היד]] המקורי, זכה להביא לרבי הרב [[חנוך גליצנשטיין]], יחד עם שבעה כרכים נופסים של רשימות ה'צמח צדק' בנושאים שונים{{הערה|כתבי היד נמצאו בבית הספרים הלאומי בירושלים, וה'בוך' כולו הינו [[גוף כתב יד קודש]] של [[מנחם מנדל שניאורסון (אדמו"ר הצמח צדק)|אדמו"ר ה'צמח צדק']]. מספרו של ה'בוך' הינו 8.2259.}}.


בכל מהדורותיו של הספר, נדפס הפירוש "יהל אור" עם אותיות בכתב רש"י, על אף הוראתו של הרבי{{הערה|בתאריך ב' אייר תשמ"ט.}} להדפיס את ספרי החסידות באותיות מרובעות. במהדורה החדשה של שנת [[תשס"ב]] תוקתק החומר מחדש, אך בסופו של דבר לא נדפס באותיות מרובעות אלא באותיות [[רש"י]] כבכל ההוצאות שקדמו לו.
בכל מהדורותיו של הספר, נדפס הפירוש "יהל אור" עם [[אותיות]]בכתב רש"י, על אף הוראתו של הרבי{{הערה|בתאריך ב' אייר תשמ"ט.}} להדפיס את ספרי החסידות באותיות מרובעות. במהדורה החדשה של שנת [[תשס"ב]] תוקתק החומר מחדש, אך בסופו של דבר לא נדפס באותיות מרובעות אלא באותיות [[רש"י]] כבכל ההוצאות שקדמו לו.


יש לציין, כי פעמים רבות נכנס [[הרבי]] לאמירת התהילים בשבת מברכים כשבידיו ספר התהילים "אהל יוסף יצחק השלם" עם פירוש "יהל אור", ועיין מפעם לפעם בפירוש.
יש לציין, כי פעמים רבות נכנס [[הרבי]] לאמירת התהילים בשבת מברכים כשבידיו ספר התהילים "אהל יוסף יצחק השלם" עם פירוש "יהל אור", ועיין מפעם לפעם בפירוש.

גרסה מ־23:42, 15 ביולי 2016

גוף כתב יד קודש המקורי של פירוש כ"ק אדמו"ר ה'צמח צדק' על ספר תהילים הנקרא בשם "יהל אור"

יהל אור הינו פירוש על ספר תהילים בדרך החסידות, שנדפס מתוך רשימותיו של כ"ק אדמו"ר ה'צמח צדק' על התהילים. הרשימות נדפסו בפעם הראשונה בעיירה פולטובה בשנת תרע"ח, והמדפיס נתן להם את השם: פירוש "יהל אור" על התהילים. ההדפסה היתה במספר עותקים מצומצם, וחסידי חב"ד-ליובאוויטש נמנעו מלהשתמש בספר, מכיון שהודפס על ידי אדם שהתבטא שלא כראוי כלפי כ"ק אדמו"ר הרש"ב.

הרבי התייחס לפירוש זה כ"אור התורה" לתהילים.

את כתב היד המקורי, זכה להביא לרבי הרב חנוך גליצנשטיין, יחד עם שבעה כרכים נופסים של רשימות ה'צמח צדק' בנושאים שונים[1].

בכל מהדורותיו של הספר, נדפס הפירוש "יהל אור" עם אותיותבכתב רש"י, על אף הוראתו של הרבי[2] להדפיס את ספרי החסידות באותיות מרובעות. במהדורה החדשה של שנת תשס"ב תוקתק החומר מחדש, אך בסופו של דבר לא נדפס באותיות מרובעות אלא באותיות רש"י כבכל ההוצאות שקדמו לו.

יש לציין, כי פעמים רבות נכנס הרבי לאמירת התהילים בשבת מברכים כשבידיו ספר התהילים "אהל יוסף יצחק השלם" עם פירוש "יהל אור", ועיין מפעם לפעם בפירוש.

מהדורותיו של הספר

הערות שוליים

  1. כתבי היד נמצאו בבית הספרים הלאומי בירושלים, וה'בוך' כולו הינו גוף כתב יד קודש של אדמו"ר ה'צמח צדק'. מספרו של ה'בוך' הינו 8.2259.
  2. בתאריך ב' אייר תשמ"ט.
  3. הוצאה זו נדפסה על ידי הרב חיים אליעזר ביכובסקי והרב חיים מאיר הילמן חסידי חב"ד-ליאדי. בהקדמה לפירוש מובא סיפור בקשר עם אמירת התהילים של הצ"צ: "פ"א חלה בן השלישי של אדמו"ר [הצ"צ] (הוא שנקרא אחר כך אדמו"ר דליאדי) ואמרו הרופאים נואש למחלתו. ובאת הרבנית לאדמו"ר ואמרה בנינו ר' זלמן הוא מסוכן ואתה שותק! תיכף לקח התהלים שלו עמדו והלך לחדר החולה וישב אצלו ואמר כמה קפיטליך תהילים והוריד דמעות, ואחר כך חזר פניו הקדושים אל פני בנו החולה ואמר לו עליך יש קטרוגים למעלה שאינך מאריך בתפלה, ועל כן קבל עליך שתאריך בתפלה ותתרפא. וקיבל על עצמו. ואז הוסיפו לו שם חיים ונתרפא על ידי כל זה".
  4. בהוצאה זו נכללו תשעה פירושים נוספים, וגוף התהילים הינו ספר תהילים "אהל יוסף יצחק", ונדפס בסופו קובץ מכתבים מאת כ"ק אדמו"ר הריי"צ בדבר גודל חשיבות אמירת תהילים. בנוסף, נכללו בפירוש זה גם פירושים נוספים של אדמו"ר הצמח צדק עלן התהילים, שנלקטו מתוך רשימותיו בספרים: אור התורה, דרך אמונה, ופירושיו על מגילת איכה.
  5. בהוצאה זו נעשתה השוואה והגהה על פי כתב היד המקורי של אדמו"ר הצמח צדק, מתוך רשימות ידיו שהגיעו על ידי הרב חנוך גליצנשטיין. כמו כן נוסף מפתח מפורט לפירוש "יהל אור".
  6. בהוצאה זו נוסף מפתח ביאורי תהילים בשאר ספרי דא"ח שנדפסו עד לשנת הוצאה זו.