נתן הורביץ: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " אדמו"ר הצמח צדק " ב־" אדמו"ר הצמח צדק ")
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
הרב '''נתן''' הלוי '''הורביץ''', היה מורה צדק בעיר [[פולוצק]] שהתקרב לתנועת החסידות עוד בדור הראשון והיה לתלמידו של [[אדמו"ר הזקןן]], ומאוחר יותר התכתב בעניני תורה והלכה עם אחיו יהודה לייב, '[[המהרי"ל מיאנוביטש]]', והאריך ימים עד לדורו של [[אדמו"ר ה'צמח צדק']]. חלק מתשובותיו ההלכתיות מופיעות בספר [[שארית יהודה]].
הרב '''נתן''' הלוי '''הורביץ''', היה מורה צדק בעיר [[פולוצק]] שהתקרב לתנועת החסידות עוד בדור הראשון והיה לתלמידו של [[אדמו"ר הזקן]], ומאוחר יותר התכתב בעניני תורה והלכה עם אחיו יהודה לייב, '[[המהרי"ל מיאנוביטש]]', והאריך ימים עד לדורו של [[אדמו"ר ה'צמח צדק']]. חלק מתשובותיו ההלכתיות מופיעות בספר [[שארית יהודה]].


==תולדות חיים==
==תולדות חיים==

גרסה מ־20:20, 21 באוגוסט 2016

הרב נתן הלוי הורביץ, היה מורה צדק בעיר פולוצק שהתקרב לתנועת החסידות עוד בדור הראשון והיה לתלמידו של אדמו"ר הזקן, ומאוחר יותר התכתב בעניני תורה והלכה עם אחיו יהודה לייב, 'המהרי"ל מיאנוביטש', והאריך ימים עד לדורו של אדמו"ר ה'צמח צדק'. חלק מתשובותיו ההלכתיות מופיעות בספר שארית יהודה.

תולדות חיים

נולד לאביו הרב שמעון ולאמו חייענא, ועוד בצעירותו התקשר לאדמו"ר הזקן והיה מהראשונים שקיבלו את הדרכתו בעניני עבודת ה' והפכו לחסידיו הנלהבים.

בסביבות שנת תק"פ התקבל לכהן כמורה צדק וכמרא דאתרא בפולוצק, והיה לאחד הבולטים והחשובים מבין רבני תנועת חב"ד בשנותיה הראשונות וזכה ליחס של כבוד מכל רבני האזור שהעריכו את תשובותיו ההלכתיות.

לאחר הסתלקותו של אדמו"ר הזקן, נמנה על החסידים שלא נהו אחרי רבי אהרן מסטרשלה, והתקשר לאדמו"ר האמצעי, ואחרי הסתלקותו התקשר לממשיך דרכו אדמו"ר הצמח צדק.

למרות שבשנים הראשונות לא הסכים הצמח צדק לקבל פדיונות מחסידים ולקבל על עצמו בצורה מלאה את הנהגת החסידים, ולמרות גילו המבוגר של רבי נתן, הוא שלח אליו מכתבים בהם התבטל בפניו וכתב לו "המוכן למשמעתו וחפץ בהצלחתו", וחתם בשולי המכתב את שמו ושם אימו כפי שנהוג בכתיבת פדיון נפש. הצמח צדק לא קיבל את התבטלותו, ומחק ממכתביו שם אמו, ואת תוארי ההתבטלות שכתב בפניו במכתבים השונים כגון "עבדו".

רבותינו נשיאינו העריכו מאוד את חוות דעתו ההלכתית, עד שהצמח צדק כתב לו באחת ההזדמנויות "מה אדע אשר לא תדע", והיו מתכתבים איתו לעיתים תדירות ופנו אליו בהערצה ובכבוד גדול.

בשנת תקצ"ה, כאשר התעוררה המחלוקת הגדולה בנוגע לזכות הדפסת הש"ס בין דפוס סלאוויטא לדפוס האלמנה והאחים ראם שבוילנא, התייצב לצידם של מדפיסי וילנא.

באופן יוצא דופן, כאשר כתב תשובה הלכתית המתירה אכילת דגים מלוחים בחג הפסח, התרעם עליו אדמו"ר הצמח צדק וכתב לו: "האם מדובר כאן בעגונה המחכה להיתר שלך?"[1].

וכיהן בתפקיד בפועל עד לפטירתו בסביבות שנת ת"ר כשאת מקומו החליף החסיד הרב אליהו יוסף ריבלין.

כתביו

ככל הידוע לנו, לא חיבר אף ספר הלכתי, אך הגיעו אלינו עשרות מתשובותיו בהלכה שהתכתב עם רבותינו נשיאינו ועם אחיו של כ"ק אדמו"ר הזקן.

תשובותיו נדפסו בקובצי יגדיל תורה, ובספר שארית יהודה, וחלקים מתצלומי כתב ידו נפדסו בספר מבית הגנזים עמוד קכב-קכו.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. בית רבי עמוד עה.